Αναβάλλεται (για πολλοστή φορά) για το 2021 η Ηλεκτρονική Τιμολόγηση

Αναβάλλεται (για πολλοστή φορά) για το 2021 η Ηλεκτρονική Τιμολόγηση

Μετατίθεται για του χρόνου η υποχρεωτική εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης (myData). Δηλαδή, η έκδοση των παραστατικών της κάθε επιχείρησης, μέσα ακόμα και από την ίδια την πλατφόρμα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων – ΑΑΔΕ ή κάποια άλλη ιδιωτική πλατφόρμα και η ταυτόχρονη αποστολή τους στην Εφορία – ΑΑΔΕ. Αυτό προέκυψε από τις διαβουλεύσεις του υπουργείου Οικονομικών με το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος και τους λογιστές, καθώς υπάρχει σειρά δυσκολιών στην εφαρμογή της, ενώ και το επιπλέον κόστος που επιβαρύνονται οι επιχειρήσεις είναι σημαντικό.

Έτσι, το υπουργείο Οικονομικών αναστέλλει την υποχρεωτική εφαρμογή τους και θα παραμείνει η προαιρετική.

Στην επικοινωνία που είχε (την περασμένη Τετάρτη) ο υπουργός Οικονομικών με το Οικονομικό Επιμελητήριο (ΟΕΕ) φαίνεται να συμφωνήθηκε ότι μέχρι να επιλυθούν όλα τα προβλήματα τα ηλεκτρονικά βιβλία θα λειτουργούν προαιρετικά.

Στη συνάντηση, τα μέλη του ΟΕΕ ανέφεραν στον υπουργό ότι γίνονται δέκτες των παραπόνων των λογιστών – φοροτεχνικών για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην καθημερινή λειτουργία του συστήματος για λογαριασμό πελατών τους που έχουν ήδη εγγραφεί στο myDATA.

Τα προβλήματα αυτά τέθηκαν σε γνώση του υπουργού Οικονομικών, όπως είχαν άλλωστε τεθεί και στην επιστολή που είχε προηγηθεί.

Από την πλευρά του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος επαναδιατυπώθηκε η πρόταση που προβλέπει ότι η φετινή χρονιά πρέπει να είναι προαιρετική για τη χρήση του myDATA, λόγω των υποχρεώσεων που ανέλαβαν μέσα στην πανδημία οι λογιστές, μέσω των πλατφορμών που έχουν δημιουργηθεί.

Για να εκκινήσει η πλήρης εφαρμογή του, χωρίς προβλήματα, συμφωνήθηκε ότι το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος θα αποστείλει άμεσα στο υπουργείο Οικονομικών όλα τα καταγεγραμμένα προβλήματα λειτουργίας της πλατφόρμας.

Μέχρι να διορθωθούν τα προβλήματα που παρουσιάζονται, δεν μπορεί η χρήση του myDATA να είναι υποχρεωτική.

ΔΥΣΚΟΛΑ ΚΑΙ ΤΟ 2022…
Ωστόσο, είναι άγνωστο εάν και το 2022 θα έχουν πλήρη εφαρμογή. Σύμφωνα με πληροφορίες, κυβέρνηση και ΑΑΔΕ εξετάζουν την υποχρεωτική μεν εφαρμογή των ηλεκτρονικών βιβλίων, αλλά με μία ελαστικότητα. Δηλαδή, οι επιχειρήσεις και τα λογιστήρια θα υποχρεούνται να υποβάλλουν τα παραστατικά μέσω της εφαρμογής my data, αλλά εάν υπάρξει μικρή καθυστέρηση, να μην επιβάλλονται τσουχτερά πρόστιμα. Ουσιαστικά, τα πρόστιμα κατά τον πρώτο χρόνο υποχρεωτικής εφαρμογής των my data να είναι μικρότερα και όχι τιμωρητικά, δεδομένου ότι πρόκειται για μία νέα διαδικασία που θα πρέπει να ακολουθήσει το σύνολο των επιχειρήσεων.

Κάτι που δεν πρόκειται να αλλάξει, όπως αναφέρουν από το οικονομικό επιτελείο, είναι οι ημερομηνίες για την αλλαγή των παλαιών ταμειακών μηχανών.

Συγκεκριμένα, οι επιχειρήσεις θα πρέπει σταδιακά και μέχρι το Νοέμβριο του 2021:

-να αναβαθμίσουν τους φορολογικούς μηχανισμούς τους, για να παράγουν αποδείξεις με ενσωματωμένο το QR Code ταυτοποίησης του φορολογικού μηχανισμού και της απόδειξης

-να διασυνδεθούν, για να διαβιβάζουν τις συναλλαγές τους ανά συναλλαγή (1 προς 1) σε πραγματικό χρόνο στην πλατφόρμα myDATA,

-να αποσύρουν πλήρως παλαιούς φορολογικούς μηχανισμούς που δεν έχουν τη δυνατότητα διασύνδεσης, τακτοποιώντας την εικόνα τους στο Φορολογικό Μητρώο.

ΑΑΔΕ – ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΤΙΜΟΛΟΓΙΟ
Νέα εφαρμογή, για τους ελεύθερους επαγγελματίες και τις μικρές επιχειρήσεις που δε διαθέτουν μηχανογραφικό σύστημα έκδοσης και διαβίβασης παραστατικών στο myDATA ή το σύστημά τους δεν καλύπτει τις καθημερινές τους ανάγκες, δημιούργησε και εγκαινίασε η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ). «Ανταγωνιστικό προϊόν» πολλών άλλων παρόμοιων προϊόντων – λογισμικών που προσφέρονται στην αγορά από ιδιώτες.

Είναι το timologio (timologio.aade.gov.gr), παρέχεται δωρεάν από την ΑΑΔΕ και μέσω αυτής δίνεται η δυνατότητα να εκδίδονται ψηφιακά τα παραστατικά των επιχειρήσεων και να διαβιβάζονται ταυτόχρονα στο myDATA.

Μέσω της εφαρμογής αυτής, μια επιχείρηση μπορεί να:

-Να διαμορφώσει το προφίλ της

-Να συνθέσει το πελατολόγιο της

-Να οργανώσει τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της

-Να εκδώσει και αποθηκεύσει σε μορφή pdf τα κάθε είδους παραστατικά της (τιμολόγια, αποδείξεις κ.λπ.).

Με την έκδοση των παραστατικών μέσα από το timologio, η εφαρμογή αποστέλλει ταυτόχρονα και αυτόματα τη σύνοψη της συναλλαγής στο myDATA του εκδότη (έσοδα) και του λήπτη (έξοδα).

Επιμέλεια στήλης: Παναγιώτης Ξεροβάσιλας
Νομικός/ Οικονομολόγος