Αερολιμενάρχης Καλαμάτας: «Η προσέλκυση αεροπορικών εταιρειών είναι και θέμα τουριστικής προβολής»

Αερολιμενάρχης Καλαμάτας: «Η προσέλκυση αεροπορικών εταιρειών είναι και θέμα τουριστικής προβολής»

Δημόσια απάντηση στα όσα έχει αναφέρει για το αεροδρόμιο Καλαμάτας τον τελευταίο καιρό ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου, Π. Νίκας, έδωσαν η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και η αερολιμενάρχης Καλαμάτας, Βιβή Βλάχου, αναλύοντας όσα έχουν γίνει, αλλά αφήνοντας και έμμεσες αιχμές (όπως η τουριστική προβολή της περιοχής) για όσα δεν έχουν γίνει.

Όπως αναφέρεται στο επίσημο έγγραφο, αφορμή στάθηκαν πρόσφατα σχόλια του κ. Νίκα αναφορικά με την μη ανάληψη ενεργειών εκ μέρους της ΥΠΑ για «να είναι τουλάχιστον ευπρόσωπο το κτήριο του αερολιμένα» και ότι «η υποδομή του αερολιμένα δε βρίσκεται στο οφειλόμενο επίπεδο για την προβολή της περιοχής μας όπως θα έπρεπε», καθώς και για τη φετινή μείωση της αεροπορικής κίνησης στον αερολιμένα.

Υποδομές
Σε ό,τι αφορά τις υποδομές, στην απάντηση τονίζεται ότι η ΥΠΑ, στο μέτρο των δυνατοτήτων της, εργάζεται ανελλιπώς για τη βελτίωση των υπηρεσιών και υποδομών στους αερολιμένες ευθύνης της, μεταξύ αυτών και του Κρατικού Αερολιμένα Καλαμάτας «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος».

«Σε αυτό το πλαίσιο, από το 2022 μέχρι σήμερα, έχουν υλοποιηθεί έργα συνολικού κόστους περίπου 100.000 ευρώ, με στόχο τη βελτίωση των υποδομών και εγκαταστάσεων και της αναβάθμισης της γενικής εικόνας του αερολιμένα (ενδεικτικά: αντικατάσταση στεγάστρων προς την πλευρά της πίστας, βαφή εξωτερικής τοιχοποιίας του αερολιμένα, προμήθεια ανταλλακτικών για κλιματιστικά, καθώς και τοποθέτηση κυκλοφορητή κλιματιστικών, πυροπροστασία/πυρανίχνευση, αποκατάσταση θυρών εισόδου, φωτισμού πίστας κ.λπ.).

Σύμφωνα με στοιχεία της Υπηρεσίας μας, ο αερολιμένας Καλαμάτας απορρόφησε φέτος αναλογικά το μεγαλύτερο μερίδιο του συνολικού προϋπολογισμού για έργα, σε σχέση με τα υπόλοιπα αεροδρόμια που διαχειρίζεται η ΥΠΑ. Υπήρξαν, όμως, και έργα που εκτελέστηκαν στον αερολιμένα με την ευγενική χορηγία και συνδρομή τοπικών φορέων του ευρύτερου δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, όπως η Περιφέρεια Πελοποννήσου, ο Δήμος Καλαμάτας, η ΔΕΥΑΚ, το ΚΤΕΛ Μεσσηνίας, Ξενοδοχειακοί και Τουριστικοί Φορείς, οι οποίοι με καίριες παρεμβάσεις συνέβαλαν σημαντικά – ο καθένας από την πλευρά του – στη συντήρηση των εγκαταστάσεων και του περιβάλλοντος χώρου του αερολιμένα», επισημαίνεται στην απάντηση.

Αεροπορική κίνηση
Σχετικά με τη φετινή αεροπορική κίνηση, αναφέρεται μεταξύ άλλων: «Η ανάπτυξη και διατήρηση των αεροπορικών συνδέσεων της χώρας μας αποτελούσε πάντοτε για την ΥΠΑ θέμα μείζονος σημασίας και προτεραιότητας. Η εντονότερη, εν τούτοις, κρατική παρέμβαση προς την κατεύθυνση της υπόδειξης ή επιβολής στις αεροπορικές εταιρείες των σημείων προς ή μέσω των οποίων θα εκτελούν τις πτήσεις τους δεν είναι επιτρεπτή σύμφωνα με την ελληνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία. Από τις αρχές της δεκαετίας του ’90 ο τομέας των αερομεταφορών έχει πλήρως απελευθερωθεί εντός της Ε.Ε. και, επομένως, οι αεροπορικές εταιρείες καθορίζουν με βάση καθαρά ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια τους όρους λειτουργίας τους (μεταξύ των οποίων και το δίκτυο πτήσεων τους), σύμφωνα με τους κανόνες του ελεύθερου ανταγωνισμού.

Σημειώνεται εδώ ότι η πλειονότητα των πτήσεων στον αερολιμένα Καλαμάτας προέρχεται από ευρωπαϊκές χώρες.

Στην ανάπτυξη των αερομεταφορών από/προς τρίτες χώρες (χώρες εκτός Ε.Ε.) ο ρόλος της ΥΠΑ (αρμοδιότητα που έχει μεταβιβαστεί πλέον στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας) εξαντλείται στην απελευθέρωση του διμερούς θεσμικού πλαισίου με την εκάστοτε χώρα και συγκεκριμένα στην άρση περιορισμών ως προς τον αριθμό των εκτελούμενων δρομολογίων και των σημείων προορισμού στη χώρα μας. Όσον αφορά στην Καλαμάτα: Κατά τις τελευταίες διαπραγματεύσεις που η ΥΠΑ διεξήγαγε το Δεκέμβριο του 2021 με τη Ρωσία, χορηγήθηκε η Καλαμάτα ως σημείο προορισμού για εκτέλεση τακτικών δρομολογίων από ρωσικούς αερομεταφορείς, έναντι άλλου αεροδρομίου που αρχικά ζητούσαν οι Ρώσοι. Εν τούτοις, το δικαίωμα αυτό δεν κατέστη δυνατόν να εκμεταλλευτεί η ρωσική πλευρά λόγω γεωπολιτικών εξελίξεων (εισβολή στην Ουκρανία και επακόλουθες κυρώσεις / απαγόρευση εκτέλεσης πτήσεων μεταξύ Ρωσίας και Ε.Ε.)».

Τουριστική προβολή
Επίσης, στην επιστολή γίνεται αναφορά στις άγονες γραμμές, όπου εντάσσεται η γραμμή Θεσσαλονίκης – Καλαμάτας, που λειτούργησε υπό καθεστώς παροχής δημόσιας υπηρεσίας από το 2007. Ωστόσο, στην επιστολή υπογραμμίζεται ότι «η προσέλκυση αεροπορικών εταιρειών και η αύξηση των δρομολογίων τους σε έναν αερολιμένα είναι και θέμα σχετικής προβολής της περιοχής, από το σύνολο των δημόσιων και ιδιωτικών φορέων εμπλεκομένων στη διαχείριση του τουριστικού προϊόντος στην περιοχή λειτουργίας του αερολιμένα, με τη συμμετοχή τους σε εκθέσεις τουρισμού και άλλα διεθνή φόρα και, βέβαια, κατά κύριο λόγο είναι και συνάρτηση της διατιθέμενης δυναμικότητας της περιοχής».

Τέλος, σημειώνεται ότι η συνδρομή του τοπικού αερολιμένα στην ανάπτυξη των αεροπορικών συνδέσεων εξαντλείται στην αποδοχή όλων των αιτημάτων για εκτέλεση δρομολογίων. «Ιδιαίτερα θα ήθελα να σας διαβεβαιώσω ότι ουδέποτε υπήρξε αίτημα εκτέλεσης πτήσης στον αερολιμένα μας το οποίο δεν ικανοποιήθηκε, είτε αφορούσε τακτική πτήση, είτε πτήση charter ή πτήση αεροταξί, ακόμη και αν αυτό απαιτούσε την επέκταση του ωραρίου λειτουργίας του αερολιμένα. 

Κατόπιν αυτών, καταφανώς προκύπτει ότι η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της και εξαντλώντας αυτές, έχει καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια για την ανάπτυξη των αερομεταφορών στη χώρα μας και εν προκειμένω στον αερολιμένα Καλαμάτας», καταλήγει η κα Βλάχου.

Της Βίκυς Βετουλάκη