Μεσσηνία: Η έλλειψη προσωπικού αλλάζει τον τρόπο λειτουργίας σε ξενοδοχεία και εστίαση

Μεσσηνία: Η έλλειψη προσωπικού αλλάζει τον τρόπο λειτουργίας σε ξενοδοχεία και εστίαση

Να καταργήσουν ή να υπολειτουργήσουν τμήματα και να αλλάξουν ωράρια έχουν αναγκαστεί φέτος ξενοδοχεία και εστίαση στη Μεσσηνία λόγω των μεγάλων ελλείψεων σε προσωπικό, τόσο απλό όσο και εξειδικευμένο.

Κυρίως σερβιτόροι και καμαριέρες είναι δυσεύρετοι, ενώ οι εκπρόσωποι και των δύο κλάδων εκτιμούν ότι ένας σοβαρός λόγος που συμβαίνει αυτό είναι η εποχικότητα του επαγγέλματος και η μικρή τουριστική σεζόν στην περιοχή μας, με αρκετούς εργαζομένους στο χώρο να έχουν φύγει για άλλες περιοχές, κυρίως νησιά, ή ακόμα και στο εξωτερικό.

Η Πολιτεία βρέθηκε ανέτοιμη
Οι επιχειρηματίες του τουρισμού και της εστίασης βρίσκονται αντιμέτωποι με ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα της τελευταίας δεκαετίας, που είναι η δραματική έλλειψη προσωπικού. Η τουριστική σεζόν ξεκίνησε με τεράστια κενά στην αγορά εργασίας, με περισσότερες από 80.000 θέσεις να παραμένουν ακάλυπτες σε ξενοδοχεία και καταστήματα εστίασης σε όλη την Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων Επισιτισμού – Τουρισμού. Μάλιστα, οι 50.000 θέσεις αφορούν στον ξενοδοχειακό κλάδο, ενώ οι 30.000 θέσεις ζητούνται στην εστίαση.

Σύμφωνα με το ΣΕΤΕ και τη ΓΣΕΒΕΕ, οι ειδικότητες με τη μεγαλύτερη ζήτηση στα ξενοδοχεία είναι οι εξής:

*7.360 καμαριέρες

*5.164 σερβιτόροι

*3.460 υπάλληλοι υποδοχής (receptionists)

*2.729 baristas / bartenders.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Μεσσηνίας, Δημήτρης Καραλής, σημείωσε ότι είναι έντονα τα προβλήματα στελέχωσης στον κλάδο του τουρισμού και ιδιαίτερα στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, λόγω αδυναμίας προσφοράς από την αγορά εργασίας.

Όπως παρατήρησε, είναι ένα πολυπαραγοντικό ζήτημα και οι αιτίες έρχονται από τα χρόνια της οικονομικής κρίσης και της πανδημίας. «Η Πολιτεία και σε αυτό το σημείο βρέθηκε ανέτοιμη και δεν μπόρεσε ή δεν είχε την ικανότητα να υπολογίσει τις ανάγκες που θα προέκυπταν ιδιαίτερα μετά την πλήρη ακινησία των επιχειρήσεων σε όλο το εύρος των παραγωγικών δραστηριοτήτων τους.

Ιδιαίτερα ο κλάδος του τουρισμού, που είναι κλάδος εντάσεως εργασίας, δεν μπορεί να προσφέρει υπηρεσία χωρίς τον ανθρώπινο παράγοντα και, μάλιστα, εξειδικευμένο προσωπικό με εμπειρία», πρόσθεσε ο κ. Καραλής.

Μάλιστα, είπε ότι την περίοδο της οικονομικής κρίσης και της πανδημίας σημαντικό μέρος του ικανού προσωπικού έφυγε από τη Μεσσηνία προς αναζήτηση εργασίας αλλού.

Ο ίδιος εξήγησε ότι υπάρχουν ελλείψεις και σε απλό προσωπικό και σε εξειδικευμένο: «Απλό προσωπικό αναγκαζόμαστε να αναζητούμε από τρίτες χώρες με τη διαδικασία της μετάκλησης. Ούτε αυτό η Πολιτεία μπορεί να υποστηρίξει λόγω των δεκάδων χιλιάδων αιτημάτων που βρίσκονται στο στάδιο της επεξεργασίας. Τελικά, το μόνο που κάνει το κράτος είναι με παραπλανητικά δημοσιεύματα να εμφανίζεται “ως στοργικός πατέρας” που έγκαιρα μεριμνεί, αλλά ο κόσμος την έχει απορρίψει παθητικά αυτή τη νοοτροπία».

Ως προς το πώς θα αντιμετωπιστεί αυτό το πρόβλημα με τη σεζόν να έχει ήδη ξεκινήσει, ο κ. Καραλής απάντησε ότι οι ελλείψεις είναι σοβαρές και θα υπάρξει περιορισμός στα τμήματα: «Και οι κουζίνες θα “μικρύνουν” και οι σερβιτόροι θα είναι λιγότεροι. Αναγκαζόμαστε σε μια υπολειτουργικότητα. Και η μεγαλύτερη προσπάθεια είναι στις οικογενειακές επιχειρήσεις, που προσπαθούν να καλύψουν τις ανάγκες εξ ιδίων».

Περισσότερες ελλείψεις φέτος
Τα πράγματα δεν είναι καλύτερα στην εστίαση και ο πρόεδρος του Συλλόγου Εστίασης Μεσσηνίας, Γιάννης Κολοβός, τόνισε ότι φέτος οι ελλείψεις σε προσωπικό είναι περισσότερες από άλλες χρονιές, και ιδιαίτερα σε καταρτισμένο προσωπικό. «Δυστυχώς, εξαιτίας αυτού του προβλήματος καθυστερούν να ανοίξουν ή μπορεί να μην ανοίξουν καθόλου κάποιες επιχειρήσεις. Αναγκαστικά, αλλάζει ο τρόπος λειτουργίας: συρρίκνωση ωραρίου και ημερών, ενώ δημιουργείται κι ένα μεγάλο κόστος για προσωπικό, γιατί από κάποιους εργαζομένους έχει ξεκινήσει μια πίεση “ποιος θα δώσει τα περισσότερα, και μάλιστα μαύρα, για να έρθω για δουλειά”. Τα πράγματα άλλαξαν από την περίοδο της πανδημίας, καθώς το επίπεδο του τουρισμού ανεβαίνει και χρειάζεσαι εξειδικευμένο προσωπικό, το οποίο δεν υπάρχει, με μεγαλύτερη αιτία την εποχικότητα, καθώς δεν υπάρχει σταθερότητα στους εργαζομένους. Αν καταφέρουμε μια διερεύνηση της περιόδου, θα μπορέσουμε να απασχολήσουμε όλο το χρόνο τον εργαζόμενο και δε θα νιώθει κι αυτός ότι είναι στον αέρα. Δυστυχώς, είναι ένα πρόβλημα δεκαετίας, στο οποίο δεν έχει δοθεί λύση», σημείωσε ο κ. Κολοβός.

Οι μεγαλύτερες ελλείψεις καταγράφονται στον τομέα των σερβιτόρων, ενώ με την κάρτα εργασίας τα πράγματα γίνονται πιο δύσκολα. «Οι ιδιοκτήτες πλέον των επιχειρήσεων βάζουν “μεγάλη πλάτη”, γιατί αλλιώς δε βγαίνει. Είναι από το πρωί έως το βράδυ σε παραγωγικές θέσεις και όχι απλώς στην εποπτεία της επιχείρησης. Κάνουν βάρδια κουζίνας και μπουφέ, γιατί αλλιώς δε βγαίνει», κατέληξε ο πρόεδρος του Συλλόγου Εστίασης Μεσσηνίας.

Οφθαλμαπάτη η κάρτα εργασίας
Δύσκολη χαρακτήρισε τη φετινή χρονιά και ο πρόεδρος του Συλλόγου Εστίασης και Αναψυχής Καλαμάτας, Νίκος Μαλαπέτσας: «Έχει φύγει αρκετός κόσμος και έχει πάει στα νησιά για εργασία, ενώ και οι αμοιβές έχουν αυξηθεί υπέρμετρα σε σχέση με πέρυσι. Αν ένας σερβιτόρος α΄ ή μπουφετζής έπαιρνε 5 ευρώ, φέτος παίρνει 6 και 7 ευρώ την ώρα. Βέβαια, στα νησιά επειδή έχουν μεγαλύτερες ελλείψεις σε προσωπικό, οι αμοιβές είναι καλύτερες. Κι εκεί είναι μεγαλύτερη η σεζόν. Εκεί ο εργαζόμενος θα δουλέψει 6 μήνες και εδώ 2 μήνες. Τις προηγούμενες χρονιές οι ελλείψεις ήταν μεγαλύτερες σε βοηθητικό προσωπικό, τώρα υπάρχει έλλειψη και σε εκπαιδευμένο προσωπικό».

Οι δυσκολίες, όπως είπε, θα καλυφθούν με εσωτερικές αλλαγές στο προσωπικό και μειώνοντας ώρες εργασίας εντός της ημέρας, αλλά και τις ημέρες.

Επίσης, ο κ. Μαλαπέτσας σημείωσε πως όλο αυτό δημιουργεί ανισότητες μεταξύ των επιχειρήσεων, καθώς οι μεγάλες, που διαθέτουν περισσότερο προσωπικό και υποκαταστήματα, έχουν ευελιξία στη διαχείριση των εργαζομένων.

Τέλος, όσον αφορά στην κάρτα εργασίας, ο κ. Μαλαπέτσας τη χαρακτήρισε οφθαλμαπάτη, τονίζοντας: «Η πραγματικότητα είναι ότι υπάρχει έλλειψη προσωπικού και χρησιμοποιούμε περισσότερες ώρες. Κανείς δε θέλει να έχει ένα άτομο 10 ώρες συνεχόμενα. Θέλει να κάνει ο εργαζόμενος το οκτάωρό του και να έρθει ένας άλλος για την επόμενη βάρδια, που θα είναι ξεκούραστος, ούτε να φοβάται ότι αν αρρωστήσει ο ένας που έχει, θα πρέπει να κλείσει την επιχείρηση».

Της Βίκυς Βετουλάκη