Οι επαναλαμβανόμενες σοβαρές υλικές ζημιές σε διάφορα λιμάνια της χώρας, μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα από την ολοκλήρωση των έργων και την παραλαβή τους, οδήγησαν το γενικό γραμματέα Λιμένων του υπουργείου Ναυτιλίας, Χρήστο Λαμπρίδη, να απευθυνθεί στους ελεγκτικούς μηχανισμούς του κράτους, προκειμένου να διερευνηθεί η ύπαρξη τυχόν ευθυνών για πλημμελείς εκτελέσεις έργων, καθώς και ευθυνών κατά την παράδοση και παραλαβή τους, σύμφωνα με ρεπορτάζ που δημοσιεύτηκε στην «Εφημερίδα των Συντακτών» και στο efsyn.gr.
Στο ρεπορτάζ, που υπογράφει η Χριστίνα Παπασταθοπούλου, αναφέρεται: «Επειτα από σχετικά δημοσιεύματα του Τύπου, ανώνυμες και επώνυμες καταγγελίες, αλλά και ύστερα από επιτόπιες επισκέψεις στελεχών της Γενικής Γραμματείας Λιμένων σε λιμάνια που παρουσιάζουν προβλήματα, ο Χρ. Λαμπρίδης, παρά το γεγονός ότι η εκτέλεση δημόσιων έργων δεν εμπίπτει στις αρμοδιότητές του, διαβίβασε καταγγελίες, που υποβλήθηκαν στη Γενική Γραμματεία Λιμένων, καθώς και κάθε σχετικό έγγραφο ή στοιχείο αναφορικά με ζημιές που έγιναν στα λιμάνια Μαλαγαρίου και Καρλοβασίου Σάμου, Αθηνιού Σαντορίνης, Ευδήλου Ικαρίας και Κυπαρισσίας Μεσσηνίας, στο Σώμα Επιθεωρητών Δημοσίων Έργων και στο Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, τα οποία υπάγονται στο υπουργείο Δικαιοσύνης, στη Γενική Γραμματεία για την καταπολέμηση της Διαφθοράς.
Ο Χρήστος Λαμπρίδης, μιλώντας στην “Εφ.Συν.” για το θέμα και εξηγώντας την πρωτοβουλία που πήρε, τόνισε ότι η παρουσίαση ζημιών σε καινούργιες λιμενικές υποδομές και η διαπίστωση λειτουργικών προβλημάτων σε νέα λιμάνια, των οποίων η επίλυση είναι ιδιαίτερα δαπανηρή, καθιστούν επιτακτική την ανάγκη ενεργοποίησης των ελεγκτικών μηχανισμών του κράτους. Ανέφερε ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας είναι αποφασισμένη και έχει ήδη ενεργοποιήσει τις διαδικασίες ελέγχου, προκειμένου να αναζητηθούν πιθανές ευθύνες, αλλά και για να υπάρξει η αναγκαία πληροφόρηση, ώστε να θεσμοθετηθούν εκείνοι οι μηχανισμοί που δε θα επιτρέψουν την ύπαρξη παρόμοιων φαινομένων στο μέλλον και διευκρίνισε πως “η καλύτερη δυνατή αξιοποίηση των δημόσιων πόρων που προορίζονται για λιμενικές υποδομές αποτελεί για το υπουργείο Ναυτιλίας στόχο υψηλής προτεραιότητας”».
Για το λιμάνι Κυπαρισσίας αναφέρεται συγκεκριμένα: «Κυπαρισσία Μεσσηνίας: Το έργο ξεκίνησε το 2007, ολοκληρώθηκε το 2009, δαπανήθηκαν τεράστια ποσά (πάνω από 14 εκατ. ευρώ), ωστόσο το 2012 σημειώθηκαν οι πρώτες σοβαρές ζημιές, οι οποίες συνεχίζονται μέχρι και σήμερα. Επισημαίνεται ότι από το 2007 οι κάτοικοι με έγγραφά τους στο Δήμο, στη Νομαρχία και την Περιφέρεια Πελοποννήσου είχαν καταγγείλει κακοτεχνίες προαναγγέλλοντας την επικινδυνότητα του έργου. Οι καταγγελίες, σχετική αλληλογραφία, δημοσιεύματα και φωτογραφίες που δείχνουν να έχει καταποντιστεί το μισό λιμάνι, ενώ υπάρχει κίνδυνος επέκτασης της κατάρρευσης του λιμενοβραχίονα, διαβιβάστηκαν από τη Γενική Γραμματεία Λιμένων στο Σώμα Επιθεωρητών Δημοσίων Έργων και στο Σώμα Επιθεωρητών-Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης».
Σημειώνεται ότι στο λιμάνι Κυπαρισσίας έχουν εκτελεστεί δύο εργολαβίες. Η πρώτη αφορούσε στην κατασκευή του λιμανιού, έργο που εντάχθηκε στο Γ’ ΚΠΣ και με κρατικούς πόρους και ο προϋπολογισμός δαπάνης του ήταν περίπου 9.500.000 ευρώ, και ανάδοχος εταιρεία ήταν η Ντι-Ες.
Η δεύτερη εργολαβία ήταν για τη «Βελτίωση Λιμένος Κυπαρισσίας: Τμήμα επέκτασης προσήνεμου μόλου» συνολικού προϋπολογισμού 5.547.150 ευρώ από το Γ’ ΚΠΣ και κρατικούς πόρους.
Δυστυχώς, με ευθύνες των αρμοδίων, τόσο κατά την πρώτη εργολαβία όσο και κατά τη δεύτερη, έγιναν κακοτεχνίες, με συνέπεια το λιμάνι από όνειρο ζωής να γίνει σύγχρονος εφιάλτης και 14 περίπου εκατομμύρια ευρώ να τα έχει πάρει το κύμα.
Στην Κυπαρισσία αναμένουν με ενδιαφέρον τη διεξαγωγή έρευνας και την απόδοση ευθυνών εκεί που αναλογούν, καθώς ευθύνες αυταπόδεικτα υπάρχουν, κυρίως, στην κρατική και μετέπειτα αιρετή Περιφέρεια, τους πολιτικούς και, κυρίως, υπηρεσιακούς της παράγοντες (που είναι οι ίδιοι άνθρωποι), αλλά και στις εταιρείες.
Του Ηλία Γιαννόπουλου