“Μνημείο του Φωτός”: Η γνωμοδότηση της Α.Σ.Κ.Τ. θα κρίνει την πρωτοτυπία του

“Μνημείο του Φωτός”: Η γνωμοδότηση της Α.Σ.Κ.Τ. θα κρίνει την πρωτοτυπία του

Χθες είχαμε το δεύτερο μέρος της συνεδρίασης της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής του Δήμου Καλαμάτας με κυρίαρχο θέμα το πρωτότυπο ή όχι γλυπτό με τίτλο “Μνημείο του Φωτός” που δημιούργησε ο  διευθυντής του Εικαστικού Τομέα της “Φάρις” και ειδικός επιστήμονας με διδακτικό έργο στον Τομέα Γλυπτικής της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Αθήνας, Παναγιώτης Λαμπρινίδης.

Όπως και στην προχθεσινή συνεδρίαση, η θέση των εκπροσώπων των δημοτικών παρατάξεων της αντιπολίτευσης δεν άλλαξε γύρω από το επίμαχο θέμα της γνησιότητας της ιδέας ή όχι. Γι’ αυτό και ζήτησαν να συζητηθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο, αφού πρώτα εξεταστούν όλες οι παράμετροι του έργου.

Σε ό,τι αφορά τις νέες εξελίξεις, η Δημοτική Κοινότητα Καλαμάτας σε συνεδρίασή της στήριξε κατά πλειοψηφία τόσο το έργο όσο και τη χωροθέτηση που προτείνεται, με την παρατήρηση το πράσινο που θα χαθεί για να τοποθετηθεί το μνημείο, να αντικατασταθεί, σύμφωνα και με την Κατερίνα Μπάμπαλη που αντιπροσώπευσε  το θεσμό στη συνεδρίαση.

Επίσης, ο εκπρόσωπος της δημοτικής παράταξης “Πρότυπος Δήμος” και δημοτικός σύμβουλος, Ανδρέας Καραγιάννης, πρότεινε η χωροθέτηση του γλυπτού να γίνει στο νότιο μέρος της κεντρικής πλατείας, στο ύψος που ξεκινά η οδός Ιατροπούλου, μια και, όπως υποστήριξε, στο βόρειο μέρος τα αγάλματα που ήδη υπάρχουν έχουν… βαρύνει την περιοχή.   

Στη συνεδρίαση παρέστη και ο κ. Λαμπρινίδης, ο οποίος αμφισβήτησε κάθε ένσταση απέναντι στο έργο, σημειώνοντας ότι το “Μνημείο του Φωτός” δεν έχει καμία σχέση με κάποιο έργο δημιουργού από άλλη χώρα, αφού πρόκειται για πρωτότυπη γλυπτική εγκατάσταση, σημειώνοντας, παράλληλα, ότι στην τέχνη δεν υπάρχει “παρθενογένεση”. Σύμφωνα με τον ίδιο, το έργο του  αναπτύσσεται σε τρία γλυπτικά στοιχεία:

Το πρώτο είναι το κείμενο «Προειδοποίησις προς τας Ευρωπαϊκάς Αυλάς», το οποίο αποδίδεται με εικαστικό τρόπο, αποτυπωμένο πάνω σε ένα μεταλλικό κύλινδρο. Τα 2.455 γράμματά του θα είναι διάτρητα και διαπερατά από το φως.

Το δεύτερο στοιχείο εστιάζει στη λέξη «ελευθερία», γραμμένη σε όλες τις γλώσσες του κόσμου, πάνω σε ανάγλυφες πλάκες μαρμάρου, με τη μορφή  εικαστικού αναπτύγματος  σπείρας – κοχλία. Θα συμβολίζει την οικουμενική διάσταση του γεγονότος της Ελληνικής Επανάστασης, θα υμνεί τη δυναμική της και συγχρόνως την πολυτιμότητα της ελευθερίας σε όλα τα έθνη και όλους τους λαούς. Θα σηματοδοτεί ένα σπουδαίο γεγονός – φαινόμενο πανευρωπαϊκής αλλά και παγκόσμιας  εμβέλειας.

Το τρίτο στοιχείο έχει να κάνει με φωτογλυπτικά στοιχεία  στο κέντρο του έργου, που ενώνουν  τα αλλά δύο στοιχεία. Το έργο θα φωτίζεται από μέσα προς τα έξω και το φως θα καταλήγει πάνω στις λέξεις «ελευθερία».

Μια άλλη διάσταση των φωτογλυπτικών στοιχείων του έργου, ο «επετειακός φωτισμός»,  θα είναι μια  «δέσμη φωτός» που θα ξεκινά από το κέντρο και  θα μπορεί να ανεβαίνει στον ουρανό και να είναι ορατή από πολύ μακριά.

Το έργο υποστήριξαν στις τοποθετήσεις τους τόσο ο πρόεδρος της Επιτροπής, Νίκος Μπασακίδης, όσο και ο δημοτικός σύμβουλος Γιώργος Φάββας. Ο δήμαρχος Θανάσης Βασιλόπουλος, αφού επισήμανε ότι το έργο θα εγκαινιαστεί από την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, αμφισβήτησε κάθε ένσταση απέναντί του.

Μάλιστα, για να λειάνει περισσότερο τις όποιες αντιδράσεις, σχολίασε ότι θα συζητηθεί και η άποψη της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών, προκειμένου να υπάρξει μια ξεκάθαρη απάντηση.
Α.Π.