Ταΰγετος: Μεγάλη επικινδυνότητα για κατολισθήσεις από «5 Δρόμους» έως διασταύρωση με Νέδουσα

Ταΰγετος: Μεγάλη επικινδυνότητα για κατολισθήσεις από «5 Δρόμους» έως διασταύρωση με Νέδουσα

Ειδική γεωλογική μελέτη και αισθητήρες προτείνει ο γεωτεχνικός Μιχάλης Αντωνόπουλος

Την πολύ μεγάλη επικινδυνότητα λόγω κατολισθήσεων στο τμήμα από τους «Πέντε Δρόμους» έως τη διασταύρωση με τη Νέδουσα, στο δρόμο Καλαμάτας – Σπάρτης, υπογράμμισε μιλώντας στο «Θάρρος» ο γεωλόγος – γεωτεχνικός περιβάλλοντος και αντιπρόεδρος του ΓΕΩΤΕΕ, Μιχάλης Αντωνόπουλος.

Την προηγούμενη Κυριακή, στο τμήμα μετά τους «Πέντε Δρόμους», σημειώθηκε μεγάλη κατολίσθηση, με αποτέλεσμα να κλείσει το ρεύμα προς Ταΰγετο από χώματα και βράχια, χωρίς ευτυχώς να σημειωθεί ατύχημα.

Κατά τον κ. Αντωνόπουλο, έχουν συμβεί πολλές φορές τραυματισμοί στο δρόμο από μικρές ή μεγαλύτερες κατολισθήσεις, χαρακτηρίζοντας το θέμα πολύ σοβαρό και τονίζοντας πως πρέπει άμεσα να συνταχθεί μελέτη και να ληφθούν μέτρα προστασίας.

Να σημειωθεί ότι επίσημα ο δρόμος μετά την Αρτεμισία θεωρείται κλειστός για διέλευση, ενώ έχουν τοποθετηθεί και οι ανάλογες πινακίδες.

Πολύ επικίνδυνο
Ο κ. Αντωνόπουλος διευκρίνισε ότι το 90% των προβλημάτων με τις καταπτώσεις εντοπίζεται σε τμήμα περίπου 6-7 χιλιομέτρων, από τους «Πέντε Δρόμους» μέχρι τη διασταύρωση με τη Νέδουσα. Όπως παρατήρησε, το συγκεκριμένο σημείο είναι ίσως το πιο επικίνδυνο, καθώς η όποια κατολίσθηση θα καταλήξει τουλάχιστον στο μισό οδόστρωμα, σχολιάζοντας πως είναι ευτύχημα που μέχρι σήμερα που δεν έχει σημειωθεί πολύ σοβαρό ατύχημα.

«Πρέπει να καταλάβουμε πως, όταν έχουμε μικρές καταπτώσεις, το σημείο εκείνο γίνεται πιο αδύναμο και στην επόμενη κατάπτωση ο όγκος των βραχωδών σχηματισμών που θα καταρρεύσει θα είναι πολύ μεγαλύτερος. Γι’ αυτό πρέπει να κινηθούμε άμεσα. Πρέπει άμεσα να γίνει μια εξειδικευμένη γεωλογική μελέτη από ειδικούς, που θα προσδιορίσει τις ακριβείς θέσεις των καταπτώσεων, προκειμένου στη συνέχεια να ενισχυθούν και να προστατευθούν οι περιοχές αυτές», επισήμανε ο κ. Αντωνόπουλος.

Αισθητήρες με τηλεειδοποίηση

Μάλιστα, όπως είπε ακόμη, το Πανεπιστήμιο Πατρών έχει φτιάξει ένα σύστημα τηλεειδοποίησης για τέτοιες περιπτώσεις. Και εξήγησε: «Έχουν κάποιους αισθητήρες, τους οποίους τοποθετούν σε συγκεκριμένα σημεία και με δείκτες μετρούν τη συνοχή του σχηματισμού. Όταν αυτό χαλαρώνει επικίνδυνα και αυξηθεί η υγρασία στο σημείο, δίνει τηλεειδοποίηση σε όποιον το παρακολουθεί, ότι αυξάνεται η πιθανότητα να έχουμε ολίσθηση.

Έτσι, μπορείς να λαμβάνεις μέτρα για απαγόρευση της κυκλοφορίας. Το σύστημα αυτό χρησιμοποιούν σε πολλές χώρες του εξωτερικού, ακόμα και για περιπτώσεις πάγου. Γιατί και όταν έχουμε πάγο, έχουμε συστολή και διαστολή στους σχηματισμούς που μπορεί να προκαλέσουν καταπτώσεις».

Όσο για το κόστος ενός τέτοιου συστήματος, ο κ. Αντωνόπουλος είπε πως δεν είναι ακριβό και, μάλιστα, πρόσθεσε ότι, σε σχέση με τα έργα πάνω από την Αρτεμισία που εκτελούνται από την Περιφέρεια, το συγκεκριμένο είναι άμεσης προτεραιότητας λόγω επικινδυνότητας, αλλά δυστυχώς ως έργο μπήκε σε δεύτερη μοίρα.

Της Βίκυς Βετουλάκη