Ο Γ. Αθανασόπουλος απαντά στον Δ. Σαμπαζιώτη για τους Παιδικούς Σταθμούς της Μεσσήνης


Τη δική του εκδοχή σχετικά με τις αρνητικές εμπειρίες των παιδιών του από τους δημοτικούς παιδικούς σταθμούς που επικαλέστηκε στην τελευταία συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Μεσσήνης ο Δ. Σαμπαζιώτης, παρουσιάζει σήμερα ο αντιδήμαρχος προγραμματισμού, Γ. Αθανασόπουλος.
Αν και η αρμοδιότητα ανήκει στην αντιδήμαρχο Ελένη Τσέλιου, η οποία απουσίαζε από τη συνεδρίαση, ο κ. Αθανασόπουλος απάντησε στο δημοτικό σύμβουλο, αλλά λόγω έλλειψης χώρου ήταν αδύνατο να γίνει πλήρης παρουσίαση των απαντήσεών του.
Σύμφωνα με τον κ. Αθανασόπουλο, «τον Ιούνιο η σύζυγος του κ. Σαμπαζιώτη παρέλαβε από τη Διεύθυνση Παιδικών Σταθμών έντυπα για την εγγραφή των δίδυμων κοριτσιών της και ενημερώθηκε, μεταξύ άλλων, πως απαραίτητη προϋπόθεση για την εγγραφή κάθε παιδιού είναι η αυτονομία του στην τουαλέτα, σύμφωνα με τους Κανονισμούς Λειτουργίας που διέπουν τους Δημοτικούς Παιδικούς Σταθμούς σε όλη την Ελλάδα. Η κα Σαμπαζιώτη ανέφερε ότι αυτό είναι πρόβλημα, διότι και τα δύο παιδιά της φορούν πάνα και μάλλον θα στραφεί προς την επιλογή ιδιωτικού παιδικού σταθμού. Η διευθύντρια των Δημοτικών Σταθμών κα Καρδάση την πληροφόρησε ότι έχει το χρόνο να προσπαθήσει κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού να ανεξαρτητοποιηθούν τα παιδιά από την πάνα, ώστε να είναι έτοιμα την 1η Σεπτεμβρίου να ξεκινήσουν το σταθμό και τη διαβεβαίωσε ότι δεν υπάρχει λόγος να στραφεί στην επιλογή του ιδιωτικού παιδικού. Έλαβε επανειλημμένως ρητά τη διαβεβαίωση από τη διευθύντρια ότι οι υπηρεσίες του Δήμου τηρούν όλες τις νόμιμες διαδικασίες και ότι η επιλογή των παιδιών γίνεται με αντικειμενικά κριτήρια. Τα συγκεκριμένα νήπια εγράφησαν στο Β΄ Δημοτικό Παιδικό Σταθμό στην αρχή του σχολικού έτους και η κα Σαμπαζιώτη ενημερώθηκε τηλεφωνικά από την υπεύθυνη του σταθμού να φέρει τα παιδιά. Η ίδια ζήτησε τα παιδιά της να είναι τα τελευταία που θα έρθουν στον παιδικό σταθμό, διότι δεν είχαν καταφέρει να βγάλουν ακόμα την πάνα.
Τα παιδιά ξεκίνησαν τη φοίτησή τους μετά τις 17 Σεπτεμβρίου (ημερομηνία που επέλεξε η μητέρα τους). Κατά το πρώτο διάστημα και τα δύο, σχεδόν καθημερινά, είχαν “ατυχήματα”, δύο και τρεις φορές σε μια μέρα, που συνεχίζονταν για αρκετό καιρό και οι παιδαγωγοί του σταθμού, παραμελώντας τις ανάγκες της υπόλοιπης ομάδας των παιδιών της τάξης, δεδομένου ότι διέκοπταν τη ροή του εκπαιδευτικού τους προγράμματος, άλλαζαν τα παιδιά και το βοηθητικό προσωπικό καθάριζε τις μοκέτες και τα δάπεδα των τάξεων.
Πράγματι η υπεύθυνη παιδαγωγός του τμήματος τηλεφωνούσε στη μητέρα των παιδιών, προκειμένου να φέρει ρούχα, κάλτσες και παπούτσια για να μη μείνουν τα παιδιά με τα βρεγμένα.
Έγινε κάθε δυνατή προσπάθεια για μεγάλο χρονικό διάστημα από όλο το προσωπικό και τη διευθύντρια, προκειμένου να υπάρχει σωστή καθοδήγηση και ενημέρωση της οικογένειας Σαμπαζιώτη για την αγωγή στην τουαλέτα, αλλά και σε γενικότερα θέματα αγωγής και εκπαίδευσης των παιδιών. Αφιερώθηκε χρόνος από όλο το προσωπικό με εξατομικευμένες συναντήσεις με τη μητέρα των παιδιών. Σε κάθε περίπτωση, το παιδαγωγικό προσωπικό προσπάθησε να βοηθήσει τα παιδιά του κ. Σαμπαζιώτη να ξεπεράσουν το συγκεκριμένο πρόβλημα, κάτι που απαιτούσε και ουσιαστική συνέργεια από την οικογένεια. Δεν κατέστη δυνατό. Παρ’ όλα αυτά, δεν εκδιώχτηκαν τα παιδιά του από το Δημοτικό Παιδικό Σταθμό. Η απόφαση απομάκρυνσης και διαγραφής τους ήταν αποκλειστικά των γονιών τους, αντιλαμβανόμενοι, ενδεχομένως, την αδυναμία των παιδιών να ξεπεράσουν το συγκεκριμένο πρόβλημα. Τα θέματα αγωγής δεν επιβάλλονται από τους εκπαιδευτικούς, αλλά συμφωνούνται και συναποφασίζονται με την οικογένεια, προκειμένου να επιτευχθούν τα επιθυμητά αποτελέσματα.
Ο κ. Σαμπαζιώτης ενέγραψε τα παιδιά του σε παιδικό και όχι σε βρεφικό σταθμό εν γνώσει του. Σε περίπτωση που το αγνοεί, υπάρχει τεράστια διαφορά ανάμεσα στις δύο έννοιες και στο πλαίσιο λειτουργίας που τις διέπει (στις υποδομές και την αναλογία παιδιών – προσωπικού). Η προσαρμογή των παιδιών σε παιδικό σταθμό γίνεται σταδιακά, προκειμένου να είναι όσο πιο ανώδυνη, μιας και πρόκειται ουσιαστικά για την πρώτη “έξοδό” τους από το προστατευμένο περιβάλλον της οικογένειας. Αυτό προβλέπουν οι βασικές αρχές της Παιδαγωγικής και της Ψυχολογίας για την ηλικία αυτή. Εκείνο που περιπλέκει την κατάσταση είναι ότι πλέον της προσαρμογής των παιδιών απαιτείται και κατάλληλη προετοιμασία της οικογένειας. Η βρεφική και παιδική ηλικία είναι το κρίσιμο ορόσημο που καθορίζεται σε μεγάλο βαθμό από την ποιότητα της παρέμβασης του οικογενειακού περιβάλλοντος. Γι’ αυτό και οι Δημοτικοί Παιδικοί Σταθμοί Μεσσήνης επιδιώκουν τη στενή συνεργασία σχολείου και οικογένειας οργανώνοντας συχνές συναντήσεις γονιών – παιδαγωγών και ειδικών επιστημόνων.
Ως Δημοτική Αρχή είμαστε υπερήφανοι, γιατί στη δύσκολη οικονομική συγκυρία εξασφαλίζουμε ποιότητα παροχής υπηρεσιών προσχολικής αγωγής, ανταγωνιζόμενοι ισάξια τον ιδιωτικό τομέα. Τα 4 τελευταία χρόνια έχουν φιλοξενηθεί πλέον των 450 παιδιών στους δημοτικούς παιδικούς σταθμούς, χωρίς να έχουν διατυπωθεί παρόμοιες με του κ. Σαμπαζιώτη παρεμβάσεις. Αυτό αποτελεί το καλύτερο πιστοποιητικό ποιοτικής παροχής υπηρεσιών και ταυτόχρονα δημιουργεί εύλογα ερωτηματικά για τη σκοπιμότητα της παρέμβασης του κ. Σαμπαζιώτη, ο οποίος επέλεξε να εγγράψει τα παιδιά του σε ιδιωτικό βρεφονηπιακό σταθμό στην Καλαμάτα».