«Πυρά» κατά του υπουργείου Περιβάλλοντος αλλά και της Περιφέρειας Πελοποννήσου από το ελεγκτικό συνέδριο

«Πυρά» κατά του υπουργείου Περιβάλλοντος αλλά και της Περιφέρειας Πελοποννήσου από το ελεγκτικό συνέδριο

Πιέζει να ξεμπλοκάρει το ΣΔΙΤ απορριμμάτων της Πελοποννήσου

«Μύλος» έγιναν τις προηγούμενες ημέρες στο υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος, με αφορμή δηλώσεις του απερχόμενου αναπληρωτή υπουργού, Κώστα Μουσουρούλη, για τις Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) στα απορρίμματα.
Ο κ. Μουσουρούλης υποστήριξε πως ο αναπληρωτής υπουργός Γιάννης Τσιρώνης, που επιδεικνύει δυσεξήγητη εμμονή με συγκεκριμένα έργα ΣΔΙΤ, θα πρέπει να προχωρήσει στην έκδοση νέου νομοσχεδίου. Όπως εξήγησε, τα ΣΔΙΤ προωθούνται με βάση νόμο που είχε προωθήσει ο κ. Μουσουρούλης ως γενικός γραμματέας το 2005. Συνεπώς, μπορούν να καταργηθούν μόνο με νόμο και όχι με το νέο Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ), που είναι ένας απλός κανονισμός.
Οι απόψεις Μουσουρούλη δε βρήκαν σύμφωνο τον κ. Τσιρώνη, ο οποίος ασχολείται σε κάθε ευκαιρία με την ακύρωση των διαγωνισμών ΣΔΙΤ για τη διαχείριση απορριμμάτων των Περιφερειών Πελοποννήσου και Ηπείρου. Θεωρεί πως δεν είναι προς το συμφέρον του Δημοσίου, με τους άσπονδους φίλους του να υποστηρίζουν πως τα ίδια έλεγε και για την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, αλλά η σχετική σύμβαση υπεγράφη επί της προηγούμενης κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.
Ειδικά για το θέμα του ΣΔΙΤ της Περιφέρειας Πελοποννήσου, ο Κ. Μουσουρούλης υποστήριξε πως το Ελεγκτικό Συνέδριο από τις 18 Αυγούστου είχε θέσει κάποια ερωτήματα, τα οποία έπρεπε να απαντηθούν έως τις 2 Σεπτεμβρίου.
«Το σχετικό σχέδιο απάντησης έφτασε εκπρόθεσμα στο γραφείο μου και, μάλιστα, η υπηρεσία δεν απαντούσε σε βασικά ερωτήματα, όπως και στο ερώτημα περί αρμοδιότητας του υπουργείου. Ως εκ τούτου, επέλεξα να μην απαντήσω, διότι θεωρώ ότι το υπουργείο αυτό πρέπει να έχει άποψη για το κατά πόσον μια τέτοια σύμβαση είναι συμφέρουσα ή όχι για το Δημόσιο και κατά πόσον συνάδει με τον Εθνικό Σχεδιασμό».
Χθες ο Γιώργος Λιάλιος, με ρεπορτάζ στην «Καθημερινή», ανέφερε ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο πιέζει το υπουργείο και την Περιφέρεια να δώσουν μια λύση στο θέμα. Συγκεκριμένα, εξετάζοντας το σχέδιο για την ανάθεση σε ιδιώτη της διαχείρισης των απορριμμάτων της Πελοποννήσου, επισημαίνει ότι το υπουργείο δεν έχει ακόμη απαντήσει αν ο διαγωνισμός είναι συμβατός με το νέο εθνικό σχεδιασμό, δηλαδή αν επιτρέπεται να υπογραφεί σύμβαση. Η δε Περιφέρεια αποφεύγει να διευκρινίσει αν έχει με τη σειρά της τροποποιήσει το σχεδιασμό της για τα απορρίμματα, διαδικασία που τυπικά λήγει για όλες τις Περιφέρειες αύριο.

Η «ώρα της κρίσης»
Όπως όλα δείχνουν, η «ώρα της κρίσης» για τους διαγωνισμούς Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) έχει φθάσει. Δύο από τους διαγωνισμούς, αυτοί της Πελοποννήσου και της Ηπείρου, βρίσκονται στο Ελεγκτικό Συνέδριο, από τη στάση του οποίου θα εξαρτηθεί η υπογραφή ή μη των αντίστοιχων συμβάσεων. Το ζητούμενο είναι αν αυτοί οι δύο μεγάλοι διαγωνισμοί για την ανάθεση σε ιδιώτες της διαχείρισης των απορριμμάτων για 20 έτη είναι συμβατοί με τις αρχές του νέου εθνικού σχεδιασμού (ΕΣΔΑ) για τα απορρίμματα (που τέθηκε σε ισχύ το καλοκαίρι). Την απάντηση καλείται να δώσει κατ’ αρχήν το υπουργείο Περιβάλλοντος που εκπόνησε τον ΕΣΔΑ.
Ο χρόνος έχει πλέον τελειώσει. Στις 16 Σεπτεμβρίου το Ε΄ κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου (πράξη 250/2015) κάλεσε το υπουργείο Περιβάλλοντος, την Περιφέρεια Πελοποννήσου και την Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ να καταθέσουν τις απόψεις τους ή τις ζητούμενες διευκρινίσεις έως τις 30 Σεπτεμβρίου.
Μάλιστα, ειδικά για το υπουργείο Περιβάλλοντος, το Ελεγκτικό Συνέδριο επισημαίνει ότι… απλώς δεν απάντησε στην προθεσμία που είχε δοθεί, γεγονός που προκαλεί απορία, καθώς πλέον της μισής προθεσμίας ήταν επί των ημερών του κ. Τσιρώνη (που αναθεώρησε τον ΕΣΔΑ), πριν αναλάβει η υπηρεσιακή κυβέρνηση (η οποία πολύ σωστά δεν τοποθετήθηκε).
Συγκεκριμένα, το Ελεγκτικό Συνέδριο ζητά:

–από το υπουργείο Περιβάλλοντος κατά πόσον ο νέος εθνικός σχεδιασμός και το αναθεωρημένο ή υπό αναθεώρηση σχέδιο διαχείρισης της Περιφέρειας – ΠΕΣΔΑ «επηρεάζουν το φυσικό και οικονομικό αντικείμενο της ελεγχόμενης σύμβασης (…) καθώς και εάν υπό τα νέα αυτά δεδομένα η ελεγχόμενη σύμβαση συνεχίζει να προκρίνεται ως συμφέρουσα για την Περιφέρεια».
–από την Περιφέρεια Πελοποννήσου να αποστείλει το κείμενο του αναθεωρημένου (σύμφωνα με τον νέο ΕΣΔΑ) περιφερειακού σχεδιασμού (ΠΕΣΔΑ), καθώς «διαλαμβάνεται αορίστως ότι αυτό τελεί υπό αναθεώρηση».
Μάλιστα, ζητά το κείμενο του νέου σχεδιασμού για τα σκουπίδια «να συνοδεύεται από όλες τις γνωμοδοτήσεις που προηγούνται της έγκρισής του, καθώς και αναλυτική καταγραφή των σημείων διαφοροποίησής του έναντι του προγενέστερου (2010)». Επίσης, από την Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας να διευκρινιστεί «αν η έγκριση του νέου αναθεωρημένου ΠΕΣΔΑ συνιστά προϋπόθεση χρηματοδότησής του».
–από την Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ την αλληλογραφία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί ότι η Περιφέρεια Πελοποννήσου αλλά και η Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ υποστήριξαν ενώπιον του Ελεγκτικού Συνεδρίου ότι η σύμβαση για τη ΣΔΙΤ της Πελοποννήσου είναι σύμφωνη και με το νέο εθνικό σχεδιασμό του κ. Τσιρώνη, καθώς «υπερκαλύπτει τους στόχους του και, ως εκ τούτου, ουδεμία τροποποίηση ή προσαρμογή του απαιτείται». Μάλιστα, η Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ αμφισβήτησε έμμεσα τη νομιμότητα οποιασδήποτε τροποποίησης στους διαγωνισμούς ΣΔΙΤ για τα απορρίμματα μέσω του νέου εθνικού σχεδιασμού για τα σκουπίδια, υποστηρίζοντας ότι θα έπρεπε να έχει ανακληθεί η απόφαση ένταξης των έργων από τη διυπουργική επιτροπή ΣΔΙΤ και κατόπιν να ακυρωθεί ο διαγωνισμός από την Περιφέρεια.