«Αερομαχίες» για την ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου


Στο δημοτικό συμβούλιο Καλαμάτα τον Οκτώβριο του 2014

Δηλώσεις και παραδοχές, επιχειρήματα και αντεπιχειρήματα

Υπάρχει μια πολύ…διδακτική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Καλαμάτας, τον Οκτώβριο του 2014, όπου και τέθηκε το θέμα της ιδιωτικοποίησης ή μη του αεροδρομίου της Καλαμάτας, θέμα που ήταν και τότε- όπως και τώρα- στην επικαιρότητα.
Θεωρούμε ότι αξίζει να υπενθυμίσουμε το ρεπορτάζ του θέματος, όπως καταγράφηκε από το “Θάρρος”. Και είναι σημαντικό να θυμηθούμε τι υποστήριζαν σε εκείνη τη συνεδρίαση οι δημοτικές παρατάξεις και κατά πόσο θα αλλάξουν άποψη, τώρα που το θέμα της ιδιωτικοποίησης, φαίνεται να μπαίνει από μια…αριστερή κυβέρνηση.
Μα, θα πει κάποιος καλοπροαίρετα, τι νόημα έχει να τα υπενθυμίζουμε σήμερα όλα αυτά; Την απάντηση τη δίνει ο Μίλαν Κούντερα στην κλασική του φράση: «Ο αγώνας του ανθρώπου ενάντια στην εξουσία είναι ο αγώνας της μνήμης ενάντια στη λήθη».
Με ψήφισμα, λοιπόν, που είχε καταθέσει η δημοτική παράταξη “Ανοιχτός Δήμος – Ενεργοί Πολίτες” και με τη συμπαράσταση τόσο της “Αλλαγής” όσο και των “Ανεξάρτητων Πολιτών”, ζητήθηκε η μη ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου Καλαμάτας, αφού μια τέτοια πρακτική είναι προς το συμφέρον μόνο κάποιων επενδυτών και όχι του επιβατικού κοινού.
Ο δήμαρχος Καλαμάτας, Παναγιώτης Νίκας, προσπάθησε να ισορροπήσει σε τεντωμένο σχοινί, και σήμερα, παρά την κριτική που δέχτηκε τότε, φαίνεται να δικαιώνεται.
Υποστήριξε ότι για την ανάπτυξη του αεροδρομίου απαιτούνται, τουλάχιστον, 40 εκατομμύρια ευρώ, υπονοώντας ότι ένα τέτοιο ποσό δεν μπορεί να καταβληθεί από την κυβέρνηση. “Και εγώ θέλω ένα κρατικό αεροδρόμιο, αλλά να λειτουργεί όπως πρέπει και όχι όπως είναι τώρα. Και από τη στιγμή που δε φαίνεται να έχουμε τις προϋποθέσεις, δεν μπορεί να μείνει ως έχει. Άλλωστε, είτε κρατικό είτε ιδιωτικό, δικό μας είναι”, σχολίασε.
Μάλιστα, σε ανακοίνωσή της η παράταξη “Ανοιχτός Δήμος” σημείωνε τα εξής: “Στην πρόσφατη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Καλαμάτας, την Τετάρτη 22 Οκτωβρίου, ο συνδυασμός Ανοιχτός Δήμος – Ενεργοί Πολίτες, έχοντας επίγνωση της τεράστιας σημασίας και συμβολής που έχει το αεροδρόμιο Καλαμάτας στην τουριστική, εμπορική και γενικότερη ανάπτυξη, όχι μόνο της Καλαμάτας και της Μεσσηνίας, αλλά και ευρύτερα της Πελοποννήσου, προχώρησε στην κατάθεση ψηφίσματος. Ψηφίσματος που στηλίτευε τη μεθόδευση ξεπουλήματος του αεροδρομίου της πόλης μας και έδινε την ευκαιρία σε όλες τις δημοτικές παρατάξεις να συνταχθούν, μέσα από την αποδοχή του, με τη δίκαιη επιδίωξη του συλλογικού συμφέροντος.
Όμως, η Δημοτική Αρχή επέλεξε -δίνοντας λευκή ψήφο- να συνταχθεί με την κυβερνητική πολιτική, αποφεύγοντας να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων.
Η Δημοτική Αρχή επέλεξε να συνταχθεί με τις νεοφιλελεύθερες λογικές ακροβασίες που παραβλέπουν ότι με την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων, μαζί και αυτό της Καλαμάτας, όπως σχεδιάζεται, θα επιβληθεί φόρος ανά επιβάτη ανάλογος με το “σπατόσημο”. Το ενιαίο αυτό το τέλος θα επιβαρύνει κατά 14,5 ευρώ κάθε επιβάτη για την πρώτη περίοδο της παραχώρησης και κατά 20 ευρώ για τη δεύτερη περίοδο, ενώ από την 1η Νοεμβρίου 2024 το νέο “σπατόσημο” θα μειωθεί σε 3 ευρώ ανά επιβάτη. Με αυτό τον τρόπο θα πληρώσει νέο βαρύ οικονομικό τίμημα η περιοχή, καθώς θα πληγεί άμεσα ο τουρισμός της.
Η Δημοτική Αρχή επέλεξε να συνταχθεί με τα δημαγωγικά επιχειρήματα που αποκρύπτουν ότι η παραχώρηση του αεροδρομίου Καλαμάτας ως δώρο στον υποψήφιο ιδιώτη επενδυτή θα οδηγήσει στην υποβάθμιση και πιθανόν στο κλείσιμο του αεροδρομίου, εάν προκριθεί κάποιο άλλο αεροδρόμιο ως πιο συμφέρουσα για τον ιδιώτη επένδυση.
Ο ακραίος νεοφιλελευθερισμός, από όποιους υιοθετείται, δε δέχεται την πολλαπλή διάχυση ευνοϊκών συνθηκών ανάπτυξης στους πολλούς. Εστιάζει μονομερώς στις δαπάνες λειτουργίας ή στο απαιτούμενο κόστος ανάπτυξης των δημόσιων υποδομών, με αποτέλεσμα να καίει την ανάπτυξη, τα εργασιακά δικαιώματα και, τελικά, την οικονομία.
Όλοι συμφωνούμε ότι το αεροδρόμιο Καλαμάτας έχει κομβικό ρόλο στην εξυπηρέτηση των αναγκών του μαζικού τουρισμού που κατευθύνεται σε προορισμούς της δυτικής και νότιας Πελοποννήσου.
Ο Ανοιχτός Δήμος, συντασσόμενος με το συμφέρον του τόπου, καλεί τους φορείς, αλλά και τους κατοίκους της Μεσσηνίας, να αντιδράσουν στην ιδιωτικοποίηση άμεσα, προβάλλοντας ταυτόχρονα το αίτημα αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού των εγκαταστάσεων του αερολιμένα”.

Του Αντώνη Πετρόγιαννη