Στον χαιρετισμό του, κατά τη διάρκεια του 1ου Διεθνούς Συνεδρίου Ανάπτυξης και Οικονομίας, το οποίο ολοκληρώθηκε χθες στην Καλαμάτα, ο περιφερειακός διευθυντής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πελοποννήσου, Παναγιώτης Πετρόπουλος, στο σύντομο χαιρετισμό του τόνισε μεταξύ άλλων: “Η οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη είναι αλληλένδετες με το εκπαιδευτικό σύστημα. Η αύξηση του αριθμού των εκπαιδευομένων αποτελεί μέσο για την οικονομική ανάπτυξη αλλά και για τη βελτίωση της κοινωνικής συνοχής. Η βελτίωση της παραγωγικότητας στην εργασία επιτυγχάνεται κυρίως μέσα από την καλύτερη εκπαίδευση, επιμόρφωση, κατάρτιση, και εξειδίκευση”.
Η διαπίστωση που μοιάζει περισσότερο με ευχή, δεν φαίνεται να…πιάνει τόπο ούτε στη Μεσσηνία ούτε στην υπόλοιπη Ελλάδα, αφού η φετινή σχολική χρονιά ξεκίνησε με τον χειρότερο τρόπο και στην περιοχή μας.
Ήδη κάποια σχολικά συγκροτήματα βρίσκονται υπό κατάληψη στην Καλαμάτα, οι μαθητές τις προηγούμενες ημέρες βγήκαν στους δρόμους να δηλώσουν τα προβλήματά τους. Ακόμα και ο πλέον κακόπιστος, αν καταλογίσει στις κινητοποιήσεις “κομματικούς κηδεμόνες”, δύσκολα δεν θα συμφωνήσει ότι υπάρχουν, ωστόσο, σημαντικά προβλήματα.
Αλλά δεν είναι μόνο η μέση εκπαίδευση. Καθημερινά σχεδόν η “αιμορραγία” επιστημόνων που ψάχνουν την τύχη τους στο εξωτερικό συνεχίζεται αδιάλειπτα.
Στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι συνολικά 20.281 επιστήμονες μετανάστευσαν την περασμένη πενταετία, σε σύνολο περίπου 300.000 που αναζήτησαν καλύτερο μέλλον αλλού. Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα συγκαταλέγεται πλέον σε εκείνα με τις πιο έντονες ανισότητες στον ανεπτυγμένο κόσμο.
Οι αλήθειες….των ξένων φωτίζουν όσο πιο έντονα γίνεται το πρόβλημα. Ένα εκτενές αφιέρωμα στην κρίση που αντιμετωπίζει η ελληνική παιδεία δημοσίευσε πρόσφατα το BBC, κάνοντας ιδιαίτερο λόγο στις ανισότητες που έχει προκαλέσει η κρίση χρέους στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας.
«Όταν αναλογίζονται τις συνέπειες της κρίσης χρέους στην Ελλάδα, οι περισσότεροι άνθρωποι σκέφτονται τις μακριές ουρές έξω από τις τράπεζες και τις διαμαρτυρίες στους δρόμους. Ωστόσο, μία λιγότερο εμφανής αλλά ίσως σοβαρότερη συνέπεια είναι πως το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα συγκαταλέγεται πλέον σε εκείνα με τις πιο έντονες ανισότητες στον ανεπτυγμένο κόσμο», αναφέρει χαρακτηριστικά το άρθρο του βρετανικού πρακτορείου.
Παρόλο που η παιδεία στην Ελλάδα είναι δωρεάν, τα δημόσια σχολεία έχουν πληγεί από τις περικοπές που επέβαλλαν οι συμφωνίες διάσωσης, επισημαίνει το δημοσίευμα, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στα ακριβά δίδακτρα των φροντιστηρίων που αναγκάζονται να πληρώσουν οι περισσότεροι μαθητές, προκειμένου να περάσουν στις «εξαιρετικά δύσκολες» πανελλήνιες εξετάσεις.
«Ωστόσο, πολλές οικογένειας της κατώτερης ή μεσαίας τάξης αδυνατούν πλέον να πληρώσουν αυτά τα δίδακτρα, λόγω της αύξησης της ανεργίας και της μείωσης των μισθών» σημειώνει ο αρθρογράφος, Matt Pickles.
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, η έκθεση ενός Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ αυτό τον μήνα κατέταξε την Ελλάδα στην τελευταία θέση από 30 οικονομίες του ανεπτυγμένου κόσμου αναφορικά με το θέμα της παιδείας, λόγω της στενής σχέσης που συνδέει την απόδοση των μαθητών με το εισόδημα των γονιών τους.
Το περιεχόμενο της εν λόγω έκθεσης επιβεβαιώνει την άποψη του Αριστείδη Χατζή, καθηγητή δικαίου και oικονομικών στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, ότι η απουσία ευκαιριών για χαρισματικούς φτωχούς μαθητές αποτελεί «εθνική καταστροφή», που μπορεί να υπονομεύσει μακροπρόθεσμα την οικονομική ανάκαμψη της χώρας.
Σύμφωνα με τον καθηγητή, απαιτείται άμεση μεταρρύθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας, προκειμένου οι μαθητές από οικογένειες με χαμηλό εισόδημα να έχουν περισσότερες ευκαιρίες να φοιτήσουν στην ανώτερη εκπαίδευση.
«Το πρόβλημα δεν είναι απλώς οικονομικό, αλλά αφορά και στην απουσία αξιολόγησης και αξιοκρατίας στα σχολεία. Η αξιολόγηση αποτελεί άγνωστη λέξη για το ελληνικό σύστημα», αναφέρει χαρακτηριστικά στο BBC ο κ. Χατζής, αναφερόμενος στις αντιδράσεις που συναντά οποιαδήποτε απόπειρα αποτίμησης των ικανοτήτων και των γνώσεων των καθηγητών στα δημόσια σχολεία.