Μέγαρο Χορού Καλαμάτας: Αγωνία για τη βιωσιμότητά του…


Μετά την παρουσίαση του 28ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας στο υπουργείο Πολιτισμού από την καλλιτεχνική διευθύντρια Λίντα Καπετανέα, δόθηκε η ευκαιρία στους δημοσιογράφους να κάνουν ερωτήσεις.

Να σημειωθεί ότι κατά τον χαιρετισμό του ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου Παναγιώτης Νίκας μίλησε για το Μέγαρο Χορού, χαρακτηρίζοντάς το μάλιστα ως φάρο πολιτισμού.

Από ό,τι φάνηκε, αυτή η αναφορά αποτέλεσε αφορμή ερωτήσεων για τη βιωσιμότητά του, οι οποίες προκάλεσαν αμηχανία στην αίθουσα, με τον περιφερειάρχη «να πετά το μπαλάκι» στο δήμαρχο και, τελικά, κανείς να μη δίνει ξεκάθαρες απαντήσεις.

Μάλιστα, ο κ. Παναγιώτης Νίκας επικαλέστηκε, όχι μόνο την πανδημία, αλλά και τον πόλεμο στην Ουκρανία…

Η πρώτη ερώτηση, λοιπόν, ήταν τι εκκρεμότητες υπάρχουν για την ολοκλήρωση του Μεγάρου Χορού, με τον κ. Νίκα να απαντά ότι βασανίστηκε για 13 χρόνια από τότε που μπήκε η πρώτη πέτρα μέχρι που έγιναν τα εγκαίνια, «ένα έργο μελέτης- κατασκευής με πολλά προβλήματα» όπως σχολίασε.

Πρόσθεσε δε ότι από πλευράς Περιφέρειας και ΕΣΠΑ το έργο έχει κλείσει, έχει ολοκληρωθεί. Από εκεί και πέρα υπάρχουν τα θέματα λειτουργίας του, να λειτουργήσει δηλαδή όπως το είχαν οραματιστεί αυτοί οι οποίοι το ξεκίνησαν.

Επανέλαβε ότι ως θέμα έχει κλείσει και η εταιρία Planet έχει κάνει μια μελέτη για τη λειτουργία του, αλλά η ιδιοκτησία ανήκει στο Δήμο, ενώ η Περιφέρεια έχει κάθε διάθεση να συμμετάσχει για να λειτουργήσει ως φάρος πολιτισμού, κάτι που απαιτεί και χρήματα.

Κατά τον κ. Νίκα, το παράδειγμα του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά μπορεί να εφαρμοσθεί και στη λειτουργία του Μεγάρου Χορού.

Παίρνοντας το λόγο ο δήμαρχος Καλαμάτας ανέφερε ότι έχουν γίνει αρκετές συζητήσεις με τον υφυπουργό για το πώς μπορεί να αξιοποιηθεί το Μέγαρο Χορού και να γίνει πιο λειτουργικό, με τις ιδέες να είναι αρκετές και τον ίδιο να ξεκαθαρίζει ότι χρειάζεται διοίκηση, καθώς και αξιοποίηση.

Συμπλήρωσε ακόμη ότι η Δημοτική Αρχή είναι προς την κατεύθυνση της αξιοποίησης με τη μεταφορά της Σχολής Χορού και τη δημιουργία στο χώρο του υπογείου ενός συνεδριακού χώρου, για να εκφράσει την αισιοδοξία του ότι αυτές οι κινήσεις το επόμενο διάστημα θα προχωρήσουν.

Το λόγο πήρε και η υπουργός Πολιτισμού. Όπως είπε αρχικά, όταν ο αείμνηστος Θάνος Μικρούτσικος ξεκίνησε την πολιτιστική αποκέντρωση δημιουργώντας αρκετούς θεσμούς, αυτός που τελικά ρίζωσε, προχώρησε και εξελίχθηκε ήταν κατ’ ουσίαν μόνο το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.

Όσο για το Μέγαρο Χορού, απάντησε ότι απασχόλησε χρηματοδοτικά τρία Ευρωπαϊκά Προγράμματα, με την Πολιτεία δια των ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων να κάνει αυτό που έπρεπε να κάνει. Από εκεί και πέρα, το Μέγαρο Χορού αποτελεί μεγάλη προίκα για την πόλη της Καλαμάτας, με τους ανθρώπους του υπουργείου να κάνουν πολλές συζητήσεις προκειμένου το συγκεκριμένο κτήριο να ανταποδώσει στην πόλη όλες αυτές τις δυνατότητες που πραγματικά έχει.

Για το θέμα μίλησε και ο υφυπουργός Πολιτισμού, αναφέροντας ότι η σκηνή του Μεγάρου είναι η δεύτερη μεγαλύτερη στη χώρα με πολλές δυνατότητες. «Βασικό, όμως, θέμα, που δυστυχώς συναντάμε συχνά, κτηρίων και φορέων, είναι η βιωσιμότητα, δηλαδή να υπάρχει κάτι που λειτουργεί μερικές φορές μέσα στο χρόνο. Όμως, το θέμα είναι πώς αυτό το κτήριο μπορεί να είναι βιώσιμο σε βάθος χρόνου, για να αποδώσει τα μέγιστα και να έχει μια κανονική και πλήρη λειτουργία.

Αυτή είναι η συζήτηση που κάνουν οι άνθρωποι του υπουργείου με το Δήμο Καλαμάτας, με τους πρώτους να προσπαθούν να βοηθήσουν τόσο σε επίπεδο τεχνογνωσίας όσο και σε επίπεδο μοντέλου λειτουργίας» παρατήρησε.

Σε επόμενη ερώτηση αναφέρθηκε ότι στη διάρκεια της θητείας του Παναγιώτη Νίκα ως δημάρχου Καλαμάτας είχε ξεκινήσει η προπαρασκευή για τη δημιουργία ενός Διοικητικού Συμβουλίου που θα αναλάμβανε αυτοτελώς να «διοικεί» το Μέγαρο Χορού. Έτσι οι παριστάμενοι ρωτήθηκαν τι ήταν εκείνο που ανέκοψε την πορεία και δε συνεχίστηκε από τη νυν Δημοτική Αρχή, αφού είχαμε φτάσει μέχρι και την προκήρυξη της θέσης του καλλιτεχνικού διευθυντή και Διοικητικού Συμβουλίου.

Απαντώντας ο κ. Παναγιώτης Νίκας σχολίασε ότι η πανδημία σταμάτησε πάρα πολλά πράγματα, με τον ίδιο να ξεκαθαρίζει ότι δεν είναι αυτός ο υπεύθυνος, όμως και σε επίπεδο Περιφέρειας πήγαν όλα πίσω.

Ευχήθηκε δε ο πόλεμος στην Ουκρανία να τελειώσει κάποια στιγμή, αφού πλέον υπάρχει όγκος προβλημάτων και γίνονται ανασχεδιασμοί, εκφράζοντας την ελπίδα να πάμε σε μια κανονικότητα για να γίνουν συζητήσεις και για αυτά.

Επίσης, ανέφερε ότι ο Δήμος έχει δώσει δείγματα ότι έχει την καλύτερη των διαθέσεων στα ζητήματα πολιτισμού, να τα στηρίξει και να τα προχωρήσει με τη βοήθεια της Περιφέρειας.

Μάλιστα, παρατήρησε ότι ο ίδιος δεν είχε καμία βοήθεια από την Περιφέρεια στον αγώνα που έκανε, εκτός από το υπουργείο Πολιτισμού.

Απαντώντας στο ίδιο ερώτημα ο Θανάσης Βασιλόπουλος σημείωσε ότι μια μορφή διοίκησης, που προφανώς θα είναι κάτω από τη «Φάρις» είναι κάτι που επιθυμεί και θα προωθήσει, αλλά η συγκεκριμένη Δημοτική Αρχή βρίσκεται στο τρίτο έτος της θητείας της και τα δυόμισι τα έχει διανύσει μέσα στην υγειονομική κρίση.

Του Παναγιώτη Μπαμπαρούτση