Ο Βασίλης Κοσμόπουλος ζήτησε την αλλαγή της Δημοτικής Αρχής

Ο Βασίλης Κοσμόπουλος ζήτησε την αλλαγή της Δημοτικής Αρχής

Οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης αποφασίζουν για κοινή υποψηφιότητα ή όχι

Δυστυχώς, σε μια δημοκρατία το να λες όχι σε οτιδήποτε κάνει ο αντίπαλος δεν είναι «σκληρή», αλλά αναξιόπιστη αντιπολίτευση. Διότι έχει γίνει προβλέψιμη, έχει γίνει μανιέρα, κάτι που όλοι ξέρουν εκ των προτέρων ότι θα κάνεις. Κι όταν έρθει η στιγμή που, όντως, θα χρειαστεί να αντισταθείς για κάτι σημαντικό, οι περισσότεροι δε θα σε πάρουν στα σοβαρά, επειδή αυτός είναι πλέον ο ρόλος σου. Να γκρινιάζεις και να κουνάς ανέξοδα και αυτάρεσκα το δάχτυλο.

Επειδή δε στη ζωή και κατά μείζονα λόγο στην παρούσα συγκυρία δεν υπάρχουν τέλειες λύσεις –όποιος το πιστεύει είναι είτε ηλίθιος είτε κακόπιστος– ανοίγεται πεδίον δόξης λαμπρόν για μια επίδειξη ριζοσπαστισμού.

Δυστυχώς, όμως, μια αντιπολιτευτική παράταξη δεν περιορίζεται σε αυτά, επειδή, συνήθως, η στάση της καθορίζεται από μια αντίληψη του ρόλου της, σύμφωνα με την οποία η «σκληρή» αντιπολίτευση δε σημαίνει να εντοπίζει τα κακώς κείμενα και να εμμένει στην κριτική της, αλλά να λέει «όχι σε όλα», στεντορεία τη φωνή.

Δυστυχώς για τη Δημοτική Αρχή Καλαμάτας αυτό δε συμβαίνει με την παράταξη της μείζονος μειοψηφίας “Καλαμάτα Μπροστά” και του επικεφαλής της Βασίλη Κοσμόπουλου.

Έτσι, στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε σε αίθουσα του ξενοδοχείου Rex (σ.σ. αντί σε κάποια αίθουσα των παρατάξεων της αντιπολίτευσης στο Δημαρχείο, όπως σωστά παρατήρησε), οι παρατηρήσεις του σε μια σειρά από πρακτικές και σχεδιασμούς της Δημοτικής Αρχής για το μέλλον, υπήρξαν όχι μόνο εποικοδομητικές, αλλά περιείχαν και προτάσεις, τις οποίες θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους όσοι διαχειρίζονται σήμερα τις τύχες του Δήμου Καλαμάτας.

Οι αναφορές του άρχισαν από τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για τα αντιπλημμυρικά έργα που θα γίνουν στο Νέδοντα, συνεχίστηκαν με τις αστικές αναπλάσεις, τις απευθείας αναθέσεις έργων, αλλά και την επί 2,5 χρόνια “κώφευση” της Δημοτικής Αρχής να προχωρήσει σε μια μελέτη ανάπλασης της παραλιακής ζώνης.

Η σημερινή Δημοτική Αρχή πρέπει να αλλάξει
Στις ερωτήσεις που δέχτηκε αναφέρθηκε και στη γενικότερη κωλυσιεργία που παρατηρείται στην έγκαιρη υλοποίηση των έργων που εξαγγέλλονται, αλλά και στις επόμενες δημοτικές εκλογές και στην πιθανότητα να υπάρξει κοινός υποψήφιος από τις περισσότερες παρατάξεις της αντιπολίτευσης. Για το τελευταίο θέμα, μάλιστα, παραδέχτηκε ότι υπάρχει μια μικρή καθυστέρηση στην ολοκλήρωση των συζητήσεων, αλλά σημείωσε ότι μέσα στο επόμενο δίμηνο θα υπάρξουν οριστικές αποφάσεις.

Ειδικότερα για το θέμα αυτό, στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου, πλαισιωμένος από τους δημοτικούς συμβούλους της παράταξής του Στάθη Σταματόπουλο, Βασίλη Κανάκη και Δημήτρη Φαββατά, ανέφερε μεταξύ άλλων: “Πιστεύω, μέσα στο επόμενο δίμηνο είμαστε υποχρεωμένοι να ξεκαθαρίσουμε, αφενός, εμείς της δική μας στάση και, αφετέρου, να δούμε αν το εγχείρημα το οποίο προσπαθώ με μεγάλη ένταση αυτή την περίοδο αν θα αποδώσει ή όχι.

Ο χρόνος υπάρχει, δεν είναι τόσο ασφυκτικά τα περιθώρια. Υπάρχουν δυσκολίες λόγω του εκλογικού νόμου και της απαίτησης ύπαρξης έντονης παρουσίας και εύρεσης κόσμου στην περιφέρεια, αλλά νομίζω ότι και αυτό το θέμα καλύπτεται.

Η ουσία του θέματος είναι να μπορέσουμε να έχουμε μια ενιαία εκπροσώπηση, γιατί πιστεύουμε ακράδαντα ότι αυτή η Δημοτική Αρχή, όπως είναι σήμερα, πρέπει να αλλάξει”.

Αντιπλημμυρικό Καλαμάτας προβληματισμού και προτάσεις
Το πρώτο που απασχόλησε την παράταξη της μείζονος μειοψηφίας είναι όσα προτείνει η μελέτη του “Μορέα” (σ.σ. και αποδέχεται η Δημοτική Αρχή) για μια σειρά αντιπλημμυρικών παρεμβάσεων στο Νέδοντα, θέμα που θα συζητηθεί στο μεθαυριανό Δημοτικό Συμβούλιο.

Σχολίασε ο κ. Κοσμόπουλος: “Εντελώς ξαφνικά πριν από τέσσερις ημέρες λάβαμε γνώση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το μεγάλο αντιπλημμυρικό έργο της Καλαμάτας και καλούμαστε σε ασφυκτική προθεσμία λίγων ημερών να αξιολογήσουμε μελέτη, η οποία μαζί με τα σχέδια υπερβαίνει τις 750 σελίδες.

-Γιατί τόση ταχύτητα από τη Δημοτική Αρχή για τη λήψη απόφασης όταν, όπως φαίνεται από το έγγραφο της Περιφέρειας, η μελέτη ήταν σε γνώση της από το τέλος Νοεμβρίου του 2021; Γιατί καθυστέρησε να μας ενημερώσει σχετικά; Τι νόημα έχει, πέρα από μία επίφαση δημοκρατικότητας, η πρόσκληση του δημάρχου για ενημέρωση των επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων σήμερα (σ.σ. χθες) το απόγευμα στις τρεις η ώρα, όταν το θέμα θα έχει ήδη συζητηθεί στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής; Λυπούμαστε πολύ, καταγγέλλουμε τις μεθοδεύσεις αυτές του κ. δημάρχου και είναι αυτονόητο ότι σεβόμενος τον εαυτόν μου δε θα παραστώ στη διαπαραταξιακή.

Η Αντιπλημμυρική Προστασία της πόλης οφείλει να είναι κορυφαία προτεραιότητα για το Δήμο. Δε θέλουμε να επαναληφθούν οι επιπτώσεις από τις πλημμύρες του 2016.

Για το προτεινόμενο, όμως, από το υπουργείο έργο θωράκισης της περιοχής έχουμε σοβαρές επιφυλάξεις διότι:

Α) Τόσο η μελέτη όσο και η κατασκευή των έργων έχουν ανατεθεί στην ίδια εταιρεία, με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει και Β) Δεν προτείνονται από τη μελέτη ουσιαστικά εναλλακτικές λύσεις πλην της μηδενικής (να μη γίνει, δηλαδή, η οποιαδήποτε παρέμβαση).

Οι εμφανιζόμενες δύο λύσεις είναι, όπως και αναφέρεται στη μελέτη, παρόμοιες ως προς τη σχεδίαση. Εστιάζουν και οι δύο στην αύξηση της παροχετευτικότητας της διατομής του Νέδοντα είτε με συνδυασμό εκβάθυνσης αυτού στο μεγαλύτερο μέρος του και διεύρυνσής του προς δυσμάς στα τελευταία 700 μέτρα (Λύση 1) είτε με αμφίπλευρη διεύρυνση του ποταμού από τη γέφυρα της Σπάρτης έως την εκβολή του στο Μεσσηνιακό κόλπο (Λύση 2).

Επιπλέον στη Λύση 1, η οποία και προτείνεται, η παροχέτευση των ανάντη της περιμετρικής οδού λεκανών των ρεμάτων Λαγκάδας και Ελαφογκρέμη μέσω υδραυλικής σήραγγας, η οποία μέσω του ρέματος Καραμπογιά θα οδηγεί τα όμβρια ύδατα στο Νέδοντα.

Οι προτάσεις της δημοτικής παράταξης
Η ύπαρξη του περιμετρικού Συλλεκτηρίου Αγωγού, ο οποίος θα παραλαμβάνει τα όμβρια από τη Δυτική Καλαμάτα – ρέμα Ελαφογκρέμης (οδός Γλαύκου), ρέμα Λαγκάδα (οδός Δράκου) και μέσα από το ρέμα Καραμπογιά τα οδηγεί στο Νέδοντα, είναι μονόδρομος.

Τα πιο πάνω αναφερθέντα ρέματα δεν πρέπει να στραγγαλιστούν πλήρως, αλλά να υπάρχει η δυνατότητα να παραλαμβάνουν την ποσότητα των ομβρίων που επιτρέπουν οι υπάρχουσες σήμερα υποδομές και να διοχετεύεται στο συλλεκτήριο αγωγό η πλεονάζουσα. Με αυτόν τον τρόπο θα έχουμε εμπλουτισμό του υπεδάφους ώστε να αποτραπεί ο κίνδυνος υφαλμύρωσης των υπογείων υδάτων.

Όσον αφορά στην αντιμετώπιση των ομβρίων της λεκάνης του Νέδοντα πιστεύουμε ότι πρέπει να μελετηθεί η κατασκευή φραγμάτων στον ποταμό ώστε να μειωθεί η ποσότητα και η ορμή των υδάτων που τελικά θα καταλήγουν σε αυτόν κάτω από το Λιθωμένο φίδι.

Ενδεικτικά ο κ. Μιχάλης Αντωνόπουλος στην από τον Αύγουστο του 2021 Τεχνική Έκθεση για Προτεινόμενη Μελέτη του Υδραυλικού Έργου Κατασκευής Ταμιευτήρα Εμπλουτισμού Άρδευσης – Ύδρευσης Τοπικής Κοινότητας Αρτεμισίας, την οποία παρουσίασε παρόντος του κ. δημάρχου, αναφέρει: «Η υδρολογική λεκάνη που σχεδιάζεται το φράγμα καλύπτει μία έκταση της τάξης των 19km2, αντιστοιχεί στο 17% της συνολικής λεκάνης του Νέδοντα, αλλά από άποψη όγκου αντιστοιχεί σε πολύ περισσότερο νερό πλημμυρικής παροχής, που ίσως υπερβαίνει το 25% της συνολικής πλημμυρικής παροχής του Νέδοντα που φτάνει τα 450 M3/sec, αν αναλογιστούμε την υψηλή τιμή βροχοβαθμίδας της υδρολογικής λεκάνης που προκύπτει από το μεγάλο μέσο υψόμετρο, που υπερβαίνει τα 1.000 μέτρα.

Προκύπτουν σαφώς ιδιαίτερα μοναδικά πλεονεκτήματα σε ένα χαμηλού κόστους χωμάτινο φράγμα, εύκολο στην κατασκευή του, χωρίς αρνητικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις και πολλαπλών χρήσεων στη λειτουργία του».

Ένα δεύτερο φράγμα κοντά στο «λιθωμένο φίδι» μπορεί να μειώσει ακόμα περισσότερο την ποσότητα των υδάτων, ώστε σε συνδυασμό με τις παρεμβάσεις που απαιτούνται να γίνουν στο σκεπασμένο τμήμα του ποταμού (ένωση υποστυλωμάτων στο βόρειο σκεπασμένο τμήμα, εξομάλυνση πυθμένα, κλπ.) να αυξηθεί η ταχύτητα ροής των υδάτων, με άμεση συνέπεια την αύξηση της παροχετευτικότητας της διατομής του ποταμού και, επομένως, την αποφυγή, αφενός, της εκβάθυνσης της κοίτης εντός της πόλης και, αφετέρου, του ξηλώματος του σκεπαστού τμήματος, που θα επιφέρει τεράστια δυσλειτουργία για μεγάλο διάστημα στην καθημερινότητα της πόλης.

Τα πλεονεκτήματα μίας τέτοιας λύσης είναι πολλά και συνάδουν απόλυτα με τη σχεδιαζόμενη λειτουργία του Περιβαλλοντικού Πάρκου του Νέδοντα.

Η πρόταση του υπουργείου, αν και ιδιαίτερα ακριβή, θα καταστεί χρήσιμη για την πόλη πιθανόν μία φορά στα 50 ή στα 100 χρόνια, ενώ η πιο πάνω αναφερθείσα θα είναι άμεσα, μετά την κατασκευή των φραγμάτων και διαρκώς ωφέλιμη για την πόλη, που έχει ενταχθεί στις 100 Κλιματικά Ουδέτερες πόλεις της Ε.Ε., αλλά και τους κατοίκους της, έχοντας έντονο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, παρέχοντας το αναγκαίο υγρό στοιχείο στο περιβαλλοντικό πάρκο (κάτω φράγμα) και ικανές ποσότητες ύδατος στα πυροσβεστικά ελικόπτερα, σε περίπτωση που χρειαστεί κατάσβεση πυρκαγιάς (άνω φράγμα).

Οφείλουμε να θυμίσουμε ότι στην πλημμύρα του 2016 δεν υπήρξε πρόβλημα με το Νέδοντα, καθώς η στάθμη του ποταμού παρέμεινε τουλάχιστον 2,50 μέτρα κάτω από τη στέψη του. Με τις προτεινόμενες παρεμβάσεις ο Νέδοντας από τη γέφυρα της Σπάρτης μέχρι την εκβολή του θα λειτουργεί πλέον ως κλειστός αγωγός και αντιμετωπιζόμενος ως τέτοιος μπορεί να σκεπαστεί και σε άλλα τμήματά του, δίνοντας στην πόλη πολλούς κοινόχρηστους χώρους και θέσεις στάθμευσης”.

Αστικές αναπλάσεις
Στη συνέχεια ο κ. Κοσμόπουλος αναφέρθηκε στο θέμα των αστικών αναπλάσεων: “Μετά την ανάδειξη από εμάς της προχειρότητας αλλά και των σοβαρών λαθών της μελέτης των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων για τις αστικές αναπλάσεις, λάθη άλλωστε τα οποία παραδέχτηκαν και ζήτησαν συγγνώμη οι μελετητές, η Δημοτική Αρχή προσπάθησε, παρουσιάζοντας πληθώρα φωτογραφιών από το μέλλον των προς ανάπλαση σημείων, να διασκεδάσει το γεγονός.

Κατά την παραλαβή των οριστικών μελετών, όμως, σε συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής, αναδείξαμε πάλι σειρά λαθών και αβλεψιών στις υπό παραλαβή μελέτες. Ενδεικτικά αναφέρουμε:

Η αρχιτεκτονική μελέτη είχε μόνο 20 από τις 30 τομές των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων. Στα σχέδια που συνοδεύουν την ηλεκτρομηχανολογική μελέτη δεν είχαν γίνει οι διορθώσεις, οι οποίες μετά τις παρατηρήσεις μας, ήδη υπήρχαν στην αρχιτεκτονική μελέτη, στη μελέτη συγκοινωνιακών έργων υπήρχαν σχέδια πριν από τις διορθώσεις και έπειτα από αυτές, μόνο που στις τελευταίες απουσίαζε η οδός Μακεδονίας, ενώ όσον αφορά στη σήμανση των οδών, υπήρχαν σχέδια μόνο τριών από αυτές.

Στην υδραυλική μελέτη υπήρχαν σχέδια μόνο των οδών Κλαδά, Φραντζή και Αριστοδήμου ενώ, τέλος, στη φυτοτεχνική μελέτη δεν υπήρχαν στοιχειώδεις διαστάσεις. Στις παρατηρήσεις μας αυτές δεν υπήρξε διάψευση, επιβεβαιώνοντας με αυτόν τον τρόπο την άποψη που διατυπώσαμε για την προχειρότητα των μελετών.

Παρ’ όλα αυτά και επειδή είναι ειλημμένη από τη Δημοτική Αρχή η απόφαση καταθέσαμε και τις εξής προτάσεις: Να ελαχιστοποιηθεί η τοποθέτηση των κυβολίθων και να αντικατασταθούν από ασφαλτικούς λεπτοτάπητες που θα έχουν και καλύτερο οικολογικό αποτύπωμα. Αυτό επειδή για την κατασκευή των κυβολίθων είναι απαραίτητη η διάστρωση των οδών με ελαφρά οπλισμένο σκυρόδεμα πάχους 10-12 εκατοστών, γεγονός το οποίο δυσκολεύει τόσο τον εντοπισμό όσο και την επισκευή των δικτύων αποχέτευσης, ύδρευσης και ομβρίων κάτω από αυτές.

Να τοποθετηθούν για την αποφυγή ατυχημάτων προστατευτικές μπάρες στα σημεία των διασταυρώσεων, όπου το ύψος των οδών είναι ίδιο με το ύψος των πεζοδρομίων, και, τέλος, να χρησιμοποιηθούν καμπύλοι κυβόλιθοι στις οδούς, γιατί μετακινούνται δυσκολότερα από τους ορθογώνιους κατά την κίνηση των αυτοκινήτων σε αυτούς”.  

Αναθέσεις μελετών
Ο κ. Κοσμόπουλος ολοκλήρωσε τη συνέντευξη Τύπου με το θέμα των απευθείας αναθέσεων μελετών, πρακτική που ακολουθεί, συνεχώς, η Δημοτική Αρχή: “Έχουμε πολλές φορές μέχρι τώρα κατακρίνει το γεγονός ότι ανατίθενται μελέτες για τα διάφορα έργα του Δήμου χωρίς στοιχειώδη διαγωνισμό σε μηχανικούς και μεσιτικά γραφεία, που δεν έχουν τα κατάλληλα, τις περισσότερες φορές, Μελετητικά Πτυχία που προβλέπει η νομοθεσία, μέσω προγραμματικών συμβάσεων με την “Αναπτυξιακή Μεσσηνίας” και αυτή του “Πάρνωνα”. Είναι εντυπωσιακό ότι σε όλες αυτές τις μέχρι σήμερα αναθέσεις δεν υπάρχουν, πλην ενός με ελάχιστο αντικείμενο, μηχανικοί από τη Μεσσηνία.

Είναι δυνατόν η μελέτη των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων να ανατίθεται σε μεσιτικό γραφείο και η τοπογραφική αποτύπωση για το ίδιο έργο να υπογράφεται από τοπογράφο με έδρα τα Τρίκαλα; Είναι δυνατόν για το Πάρκο Ελιάς, όπως και για το κτήριο Αλιείας και Θάλασσας στη Μικρή Μαντίνεια, οι μελέτες να ανατίθενται σε μηχανικούς από την Αρκαδία; Γνωρίζουν αυτοί καλύτερα τον τόπο μας;

Και σαν να μην έφταναν οι μέχρι σήμερα αναθέσεις με αυτόν τον τρόπο, ο Δήμος πήρε έγκριση, παρά την αντίδραση σύσσωμης της αντιπολίτευσης, να συστήσει το δικό του αναπτυξιακό οργανισμό με τίτλο «Αειφόρος Πόλη», με έδρα το πρώην γραφείο του προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου στο παλιό Δημαρχείο, δεσμεύοντας 300.000 ευρώ και παρουσιάζοντας ένα πολύπλοκο οργανόγραμμα που χρειάζεται για να υλοποιηθεί, ολόκληρο κτήριο και στρατιά προσλήψεων.

Είναι προφανές ότι δημιουργείται ακόμα ένας μηχανισμός αναθέσεων μελετών για την παράκαμψη του Δημοσίου Λογιστικού. Για τα δύο πρώτα χρόνια, βέβαια, φαίνεται ότι θα λειτουργήσει μόνο με δύο άτομα (τον πρόεδρο και το διευθύνοντα σύμβουλο), τα οποία από το γραφείο στο παλιό Δημαρχείο θα παίζουν το ρόλο του τροχονόμου στις αποφάσεις της Δημοτικής Αρχής να αναθέτει μελέτες στα άτομα που επιθυμεί.

Έχουμε τονίσει ότι δεν είμαστε κατά των αναθέσεων, όταν υπάρχει πίεση χρόνου για τη γρήγορη ολοκλήρωσή τους, αρκεί αυτές να γίνονται με φειδώ, λαμβάνοντας υπ’ όψιν την εντοπιότητα (όπου αυτό είναι δυνατόν) και ορισμένα αυστηρά κριτήρια επιλογής (πρόχειρη διαγωνιστική διαδικασία, μελετητικά πτυχία αντίστοιχα με το ύψος του έργου, προηγούμενη εμπειρία κ.λπ.), διότι η ποιότητα των μελετών καθορίζει σε μεγάλο βαθμό την ποιότητα των έργων”.

Του Αντώνη Πετρόγιαννη