Φρούδες οι ελπίδες για επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου στην Καλαμάτα


Οι περισσότεροι πολίτες της Μεσσηνίας είχαν πιστέψει τις υποσχέσεις και τα λόγια δημάρχων, βουλευτών και υπουργών, για τη μεταφορά του δικτύου φυσικού αερίου από τη Μεγαλόπολη και στην Καλαμάτα. Με ένα τέτοιο έργο, μας έλεγαν, θα υπάρξει ένα ακόμα προωθητικό βήμα στην ανάπτυξη των υποδομών της πόλης, αλλά και της ευρύτερης περιοχής, με οικονομικά οφέλη και για τους πολίτες.
Σύμφωνα, όμως, με τον προγραμματισμό της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου (ΔΕΠΑ), θα πρέπει να περιμένουμε μια δεκαετία (!) ακόμα για να δούμε το έργο να υλοποιείται.
Σύμφωνα με εξαγγελίες των προηγούμενων ημερών, δημοπρατούνται άμεσα, με στόχο να ξεκινήσει η κατασκευή τους το πρώτο 3μηνο του 2017, τέσσερα σημαντικά ενεργειακά έργα στον κλάδο του φυσικού αερίου, συνολικού προϋπολογισμού 250 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020.  
Πρόκειται για την κατασκευή υποδομών διανομής φυσικού αερίου σε έξι πόλεις της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης και σε 6 πόλεις της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.
Τα έργα αυτά, ως γνωστόν, είναι μέρος της στρατηγικής που έχει χαράξει η διοίκηση της ΔΕΠΑ, σύμφωνα με την οποία θα εξαντληθούν όλες οι δυνατότητες και οι μέθοδοι ώστε το αέριο να φτάσει παντού όπου είναι δυνατόν στην Ελλάδα.
Εκείνο, ωστόσο, που δεν έχει αναδειχθεί επαρκώς είναι το γεγονός ότι η ΔΕΠΑ προσπαθούσε επί πολλά χρόνια να διευρύνει τις γεωγραφικές περιοχές διείσδυσης του αερίου, αλλά οι προσπάθειες αυτές συναντούσαν την απόλυτη αποτυχία.
Οι διεθνείς διαγωνισμοί που είχε έπειτα από μακρά προετοιμασία προκηρύξει, τόσο τον Απρίλιο του 2012 όσο και στο τέλος του 2013, για την προσέλκυση στρατηγικών επενδυτών που θα αναλάμβαναν τρεις νέες Εταιρείες Παροχής Αερίου (ΕΠΑ), μία στη Στερεά Ελλάδα και την Εύβοια, μία στην Κεντρική Μακεδονία και μία στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, είχαν αποβεί άγονοι. Έκτοτε η όλη υπόθεση είχε παγώσει μέσω μιας πρόδηλης «αμηχανίας» της εταιρείας.
Η πρώτη φάση του σχεδιασμού, για την περίοδο 2016-2025, αφορά τέσσερις Περιφέρειες: Ανατολική Μακεδονία – Θράκη, Στερεά Ελλάδα – Εύβοια, Κεντρική Μακεδονία, Δυτική Ελλάδα.
Οι τρεις πρώτες είναι οι πιο «προχωρημένες» σε επίπεδο προετοιμασίας, αρχής γενομένης από την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης και την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδος. Στη Δυτική Ελλάδα πρόκειται να υπάρξει μεταφορά LNG, καθώς ήδη στην Πάτρα έχει υπάρξει παραχώρηση έκτασης μέσα στο λιμάνι.
Τα αιτήματα που δέχεται η ΔΕΠΑ από μεμονωμένους Δήμους, πόλεις κ.λπ. που ζητούν να αποκτήσουν πρόσβαση στο φυσικό αέριο, είναι πραγματικά εντυπωσιακά, αλλά προφανώς η επιχείρηση δεν μπορεί να τα ικανοποιήσει όλα, γιατί ο σχεδιασμός της βασίζεται σε τεχνοοικονομικές παραμέτρους, δηλαδή στατιστικά δεδομένα των τελευταίων ετών, εκτίμηση προοπτικών, κοστολογίων και εμπορικών στοιχείων (κατανάλωση) των επιλεγμένων περιοχών, από τα οποία προκύπτει το κατά πόσον είναι βιώσιμη κάθε προτεινόμενη επέκταση.
Με βάση τα παραπάνω πραγματικά δεδομένα, την επέκταση του δικτύου μέχρι την Καλαμάτα θα πρέπει να την ξεχάσουμε.  

Του Αντώνη Πετρόγιαννη