Πέρασαν και δεν ακούμπησαν οι ενδιάμεσες εκπτώσεις…

Πέρασαν και δεν ακούμπησαν οι ενδιάμεσες εκπτώσεις…

Ένα ακόμα δεκαήμερο προσφορών από τα καταστήματα της Καλαμάτας ολοκληρώθηκε χθες. Κάνοντας ταμείο οι επαγγελματίες δε θα πρέπει να έμειναν και πολύ ευχαριστημένοι, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία. Βέβαια, κάποια καταστήματα είχαν μια σχετική κίνηση, ενώ άλλα έβλεπαν τους υποψήφιους πελάτες… να περνούν από το δρόμο αλλά να μην μπαίνουν.
Σε κάθε περίπτωση, η παραπάνω εικόνα δεν είναι ασυνήθιστη τα τελευταία χρόνια, από τότε που τα μνημόνια και τα μέτρα που επιβάλλονται  κυριαρχούν στη ζωή μας.
Από την άλλη πλευρά, μερίδιο ευθύνης ανήκει και στους καταναλωτές, οι οποίοι συνηθίζουν να προτιμούν τα πολυκαταστήματα και όχι την τοπική αγορά, η οποία ωστόσο δεν έχει τίποτα να ζηλέψει, τόσο σε ποιότητα όσο και σε τιμές.
Προκειμένου να αντιστραφεί η εικόνα στην τοπική αγορά, ο Δήμος και ο Εμπορικός Σύλλογος εξετάζουν τη δημιουργία ενός “έξυπνου ανοιχτού κέντρου εμπορίου” στην Καλαμάτα, μέσω προγράμματος του ΕΣΠΑ. Σε μια πρώτη συζήτηση, η δημιουργία του συγκεκριμένου κέντρου προσανατολίζεται σε ολόκληρη την οδό Αναγνωσταρά και σε τμήματα των οδών Ανδρέα Σκιά, Βαλαωρίτου, Πολυχάρους και Γεωργούλη.
Σε συνάντηση δε του δημάρχου Παναγιώτη Νίκα και εκπροσώπων του Εμπορικού Συλλόγου, με επικεφαλής την πρόεδρο Λίλιαν Ψηλάκη, έγινε γνωστό ότι μέσω του εν λόγω προγράμματος είναι δυνατή η χρηματοδότηση του Δήμου για αναπλάσεις σε εμπορικούς δρόμους, με ψυχρά υλικά, για διαχείριση της κυκλοφορίας και αναβάθμιση του δημόσιου χώρου (διεύρυνση πεζοδρομίων, χρήση κυβόλιθων, δέντρα, φωτισμός κ.ά.). Ένα ποσό, μάλιστα, μπορεί να διοχετευθεί στους εμπόρους για τη βελτίωση της εξωτερικής εικόνας των καταστημάτων τους (ομοιόμορφα στέγαστρα και πινακίδες στην ελληνική γλώσσα, ομοιόμορφος χρωματισμός κ.λπ.).
Το ύψος της παρέμβασης εκτιμάται σε 1,5 εκατομμύριο ευρώ, που επιμερίζεται χονδρικά σε 1,3 εκ. για το Δήμο και 200.000 ευρώ για τους εμπόρους. Μάλιστα, σύμφωνα με τελευταίες πληροφορίες, οι παρεμβάσεις στην οδό Αναγνωσταρά αναμένεται να ξεκινήσουν το προσεχές Φθινόπωρο.
Η ιδέα ξεκίνησε από την ΕΣΕΕ και ήδη λειτουργεί πιλοτικά σε ορισμένες ελληνικές πόλεις. Ειδικότερα, όλα άρχισαν από τη διαπίστωση ότι τα κέντρα των πόλεων, στα οποία συνήθως είναι και τα παραδοσιακά εμπορικά κέντρα, δεν είναι πλέον ελκυστικά για τους καταναλωτές λόγω δυσκολίας πρόσβασης, στάθμευσης, ανεπαρκούς σηματοδότησης κ.λπ.
Το σημαντικό πλεονέκτημα των ανοικτών κέντρων εμπορίου είναι ότι αναδεικνύονται οι ομορφιές των ιστορικών κέντρων σχεδόν όλων των πόλεων, υπάρχει ποικιλία δράσεων που ένας επισκέπτης μπορεί να απολαύσει, οι πολίτες διατηρούν στη μνήμη τους τα παιδικά τους χρόνια, ενώ τους δίνεται η ευκαιρία να γνωρίσουν καλυτέρα την πόλη που γεννήθηκαν και αγάπησαν.
Φυσικά, εδώ χρειάζεται η δραστηριοποίηση όλων των φορέων της πόλης (Δημοτική Αρχή, πολιτιστικοί σύλλογοι, εθελοντικές οργανώσεις κ.λπ.). Κυρίως, όμως, για να πετύχει το εγχείρημα χρειάζεται ανάπτυξη συνεργασιών μεταξύ των καταστημάτων. Τέτοιες συνεργασίες ενδεικτικά είναι κοινές δράσεις προώθησης, διαγωνισμοί για την προσέλκυση καταναλωτών, κοινοί αποθηκευτικοί χώροι, αναβάθμιση των κέντρων των πόλεων και ενδυνάμωση του πνεύματος συνεργασίας μεταξύ όλων των φορέων της κάθε πόλης.
Με την υλοποίηση του προγράμματος θα υπάρξει αναβάθμιση του δημόσιου χώρου, ενιαία αντιμετώπιση θεμάτων όπως: αισθητική και λειτουργία του δικτύου πεζοδρόμων, φωτισμός, καθαριότητα, διαχείριση του πράσινου, καλλωπισμός, διασφάλιση πρόσβασης ΑμεΑ στο ανοικτό κέντρο, οργάνωση – σχεδιασμός ειδικών δράσεων για παιδιά σε ατομικό ή/και ομαδικό επίπεδο, συνδιοργάνωση δράσεων προβολής και πολιτιστικών εκδηλώσεων (και πιθανή συνεργασία με τοπικούς, επαγγελματικούς και άλλους φορείς της πόλης).

Του Αντώνη Πετρόγιαννη