Οι Καλαματιανοί στηρίζουν Ελλάδα…

Οι Καλαματιανοί στηρίζουν Ελλάδα…

Στροφή προς τα ελληνικά προϊόντα δείχνουν να κάνουν οι Καλαματιανοί, όχι μόνο επειδή πιστεύουν ότι είναι μια λύση για ανάκαμψη της οικονομικής κρίσης, αλλά κι επειδή έχουν πλέον πειστεί ότι είναι εξίσου ποιοτικά με τα εισαγόμενα και πολλές φορές σε καλύτερη τιμή.
Στα μείον, το γεγονός ότι οι περισσότερες μεγάλες ελληνικές εταιρείες έχουν εξαγοραστεί από ξένες ή πολλά προϊόντα απλά συσκευάζονται στην Ελλάδα και έτσι παίρνουν τον περίφημο κωδικό 520 στο barcode τους.
Εμείς βρεθήκαμε στο δρόμο και μιλήσαμε με καταναλωτές, αλλά και καταστηματάρχες, για τις προτιμήσεις τους και τη στροφή που παρατηρείται στα ελληνικά προϊόντα, κυρίως στα χρόνια της κρίσης.
Διαβάστε τι μας είπαν:

Φωτεινή Μανιάτη
«Στις αγορές μου μετρά η σχέση ποιότητας και τιμής. Αν έχω ένα εφάμιλλο ελληνικό, στην ίδια ή παραπλήσια τιμή, φυσικά και θα προτιμήσω, αφού έτσι στηρίζω την εργασία στον τόπο μου. Ελληνικά προϊόντα αγοράζω, κυρίως, στον τομέα της διατροφής, αφού σε κάποιους τομείς, όπως στα αυτοκίνητα ή στον αθλητικό εξοπλισμό, δεν υπάρχει καν ελληνική παραγωγή».
 
Ηλίας Τσουκάλης
«Είναι σημαντικό για μένα αν ένα προϊόν είναι ελληνικό, αφού έτσι στηρίζω την ελληνική οικονομία. Γενικά, πιστεύω στην ποιότητα του ελληνικού προϊόντος. Έτσι, στην επιλογή μου σημασία έχει η τιμή, αλλά και η χώρα. Θεωρώ ότι σε κάποια είδη είμαστε καλύτεροι, ενώ σε κάποια άλλα υστερούμε».
 
Βίκυ Καραμπάτσου
«Αποτελεί σημαντικό παράγοντα η προέλευση ενός προϊόντος. Ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια έχω αρχίσει να ψάχνω από πού προέρχεται το προϊόν που αγοράζω, ενώ πιο πριν δεν έδινα ιδιαίτερη σημασία. Επιζητώ πλέον να είναι ελληνικό, να προέρχεται από ελληνική επιχείρηση και, μάλιστα, αν το ίδιο προϊόν παράγεται σε τοπικό επίπεδο, ακόμα πιο πολύ. Όσο για την ποιότητα, είμαι σίγουρη ότι τα ελληνικά προϊόντα είναι εξίσου καλά, τα δε προϊόντα του πρωτογενούς τομέα υπερτερούν».
 
Άννα Ρεσβάνη
«Ο λόγος που θα αγοράσω ένα ελληνικό προϊόν είναι γιατί στηρίζω την οικονομία της χώρας στην οποία διαμένω.
Πάντα κοιτάω και την τιμή και τη χώρα προέλευσης.
Τα ελληνικά προϊόντα δεν πιστεύω ότι υστερούν, αντίθετα υπάρχουν πάρα πολλά καλά και ποιοτικά, αλλά δεν προωθούνται σωστά και δε διαφημίζονται όσο θα έπρεπε».
 
Αναστασία Αρμπάτση
«Δεν είναι κριτήριο για μένα στην αγορά ενός προϊόντος αν είναι ελληνικό ή όχι, αλλά αν πειστώ ότι ένα ελληνικό προϊόν είναι εξίσου καλό με ένα άλλο, θα το αγοράσω, ακόμα και αν είναι ακριβότερο.
Δεν πιστεύω ότι υστερούν τα ελληνικά προϊόντα έναντι των άλλων χωρών. Απλά, το ελληνικό επιχειρείν είναι τις περισσότερες φορές εκείνο που κάνει τους καταναλωτές να απαξιώνουν την ελληνική αγορά.
Προσωπικά, επειδή έχω και μαγαζί, η πολιτική μου είναι να στηρίζω τα ελληνικά προϊόντα και ακόμα πιο πολύ τους Καλαματιανούς προμηθευτές, ακόμα και αν είναι ακριβότεροι, γιατί πρέπει να ξαναζωντανέψει η αγορά, να δουλεύουν όσο το δυνατόν στον τόπο τους οι άνθρωποι και όχι να ξενιτεύονται για ένα κομμάτι ψωμί».
 
Όλγα Παναγιωτοπούλου
«Πλέον αποτελεί κριτήριο αν ένα προϊόν είναι ελληνικό. Έτσι, σε είδη καθημερινής χρήσης, όπως καθαριστικά και φαγώσιμα, προσέχω το barcode να ξεκινά από 520. Εφόσον βρίσκω αυτό που ψάχνω και είναι “Made in Greece”, γιατί να μην το προτιμήσω; Και βέβαια, η ποιότητα είναι εξίσου καλή με τα εισαγόμενα.
Θεωρώ ότι, αγοράζοντας ελληνικά προϊόντα, ενισχύουμε την ελληνική οικονομία, τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και αν θέλουμε να γίνουμε και λίγο ρομαντικοί, στο κλίμα των ημερών, βοηθάμε μια ελληνική οικογένεια να πάρει είδη πρώτης ανάγκης, όπως ρούχα, σχολικά κ.ά. για τα παιδιά της.
Όσο για την τιμή σε σχέση με τα εισαγόμενα, πάντα πίστευα πως ό,τι πληρώνεις, παίρνεις. Επίσης, θεωρώ πως ο ένας πρέπει να βοηθά και να στηρίζει τον άλλον, δηλαδή ο καταναλωτής να στηρίζει τα ελληνικά προϊόντα και τις επιχειρήσεις. Με τη σειρά τους οι επιχειρήσεις να προσπαθούν να κρατήσουν τις τιμές σε όσο το δυνατόν πιο προσβάσιμα επίπεδα για τα ελληνικά νοικοκυριά, που πραγματικά περνούν δύσκολες στιγμές».
 
Κλεάνθης Βοσνάκης
«Πλέον, ναι προτιμώ τα ελληνικά προϊόντα, γιατί πρέπει όλοι να στηρίξουμε ελληνικές εταιρείες. Κυρίως αγοράζω ελληνικά προϊόντα στον τομέα της διατροφής.
Το θέμα είναι ότι παράγουμε ποιότητα, όμως υστερούμε πολύ στο εμπορικό κομμάτι. Άλλωστε, η γεωργία, η βιομηχανία τροφίμων και ο πολιτισμός είναι οι μόνες αξιόλογες πηγές πλούτου που προσφέρουν ποιότητα στην Ελλάδα».
 
ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑΡΧΕΣ 
Γιάννης Παπαθεωρίδης, υποδήματα «Σανδάλια στη στοά»
«Τα ελληνικά προϊόντα στον κλάδο μας τα τελευταία χρόνια έχουν αυξανόμενη ζήτηση, είτε επειδή ο πελάτης θέλει να στηρίξει την τοπική οικονομία είτε επειδή δείχνει να καταλαβαίνει πως αυτά ενσωματώνουν κάποια ανώτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά.
Προσπαθούμε ως κατάστημα να προμηθευόμαστε αποκλειστικά ελληνικά προϊόντα, να κάνουμε, δηλαδή, μια στροφή στους ντόπιους βιοτέχνες και παραγωγούς, καταθέτοντας με αυτόν τον τρόπο και μια πρόταση προς την αγορά: να εμπιστευόμαστε τους Έλληνες παραγωγούς και τις δικές μας δυνάμεις. Στόχος μας είναι στο άμεσο μέλλον να διαθέτουμε μόνο προϊόντα που έχουν παραχθεί στην ελληνική επικράτεια ή από το δικό μας εργαστήριο.
Από την πλευρά του, το καταναλωτικό κοινό πρέπει να γνωριστεί καλύτερα με τα ελληνικά προϊόντα και να μάθει να τα ξεχωρίζει και να τους έχει εμπιστοσύνη. Δεν υστερούν σε τίποτα. Άλλωστε, με τα ελληνικά προϊόντα ισχύει ότι «το ακριβό είναι και φθηνότερο», με την έννοια ότι αντέχουν περισσότερο στο χρόνο λόγω καλύτερης ποιότητας. Υπάρχει σίγουρα πολύς κόσμος που το καταλαβαίνει και ψωνίζει με αυτόν τον τρόπο.
Στον αντίποδα, ενώ η τεχνογνωσία και η επιχειρηματική θέληση είναι αστείρευτες στην Ελλάδα, η παραγωγή και εμπορία ενός προϊόντος υπόδησης ή ένδυσης είναι μια επίπονη και πολυδάπανη διαδικασία, από την αρχή μέχρι το τέλος. Άλλωστε, η προσφορά είναι περιορισμένη λόγω των ακριβών πρώτων υλών και της υψηλής φορολογίας, ενώ το κόστος διακίνησης είναι μεγαλύτερο συγκριτικά με ένα ανταγωνιστικό εισαγόμενο.
Τα ελληνικά προϊόντα, λοιπόν, υστερούν μόνο στο κόστος παραγωγής τους, το οποίο μεταφέρεται στην τελική τιμή που πληρώνει ο καταναλωτής. Αυτό λύνεται, εφόσον διαμορφωθεί ένα επιχειρηματικό περιβάλλον που θα βοηθά και θα ανταμείβει το μικρό Έλληνα παραγωγό, προκειμένου να μπορέσει να προσφέρει φθηνότερα τις υπηρεσίες του.
Εν κατακλείδι, η εικόνα που έχουμε για τα ελληνικά προϊόντα έχει αλλάξει θεαματικά τα χρόνια της κρίσης. Παλαιότερα ήταν σχεδόν δυσφήμηση να έλεγες ότι το τάδε υπόδημα ή ρούχο είναι ελληνικό. Έπρεπε να είναι ιταλικό παπούτσι ή αμερικάνικο τζιν. Πλέον, τα ελληνικά προϊόντα, δικαίως, ανταγωνίζονται επάξια τα εισαγόμενα. Ο κόσμος, σε αντίθεση με άλλες εποχές και παρά τις δυσκολίες, δείχνει να επιβραβεύει τον ελληνικό ιδρώτα και το ελληνικό μεράκι».
 
Γιώργος Κατσίρας, κρεοπωλεία Κατσίρα
«Πλέον στα κρεοπωλεία μας μπαίνουν πελάτες που θέλουν το ντόπιο. Βέβαια, είναι πολλοί και εκείνοι που δεν τους ενδιαφέρει!
Στα καταστήματά μας, πάντως, το ενενήντα τοις εκατό είναι ελληνικά. Εισαγωγής έχω και φέρνω σε ειδικές περιπτώσεις και κατόπιν παραγγελιών πελατών. Είναι θέμα ποιότητας. Είναι πιο ποιοτικά, ενώ οι τιμές είναι στα ίδια επίπεδα.
Καλώς ή κακώς, ο Έλληνας έχει μάθει να ψωνίζει με το μάτι. Αν του αρέσει στο μάτι, είναι και καλό!
Στην αγορά, εδώ που είμαστε, πάντα υπήρχε, υπάρχει και θα υπάρχει ζήτηση για ελληνικό κρέας. Λόγω εμπιστοσύνης, στα κρεοπωλεία υπάρχει προσωπική σχέση με τον πελάτη. Αν του την κάνεις, τον έχασες. Είναι θέμα υγείας!».
 
Γιάννα Μπαλαφούτη, παραγωγός – Πυλιακή γη
«Ο πελάτης μπορεί να προτιμήσει το ελληνικό προϊόν και ας είναι κάποιες φορές ακριβότερο, γιατί με την οικονομική κρίση έχει γίνει πιο απαιτητικός και θέλει τα χρήματά του να πιάνουν τόπο.
Είναι γεγονός ότι οι καταναλωτές γνωρίζουν καλύτερα τις ξένες ετικέτες/προϊόντα από τα ελληνικά, όμως αυτό δείχνει να αλλάζει σταδιακά. Δε σημαίνει, όμως, ότι τα ελληνικά υστερούν σε ποιότητα, υστερούν σε διαφήμιση.
Πλέον βλέπω ότι σταδιακά υπάρχει στροφή προς τα δικά μας προϊόντα, και σε αυτό συντελούν οι εκθέσεις και οι γευστικές δοκιμές, έτσι ο κόσμος γίνεται πιο δεκτικός».
 
Νεκτάριος Τριανταφυλλόπουλος, ανδρικά ενδύματα Τριανταφυλλόπουλου
«Υπάρχουν ελληνικά ρούχα και όλοι γνωρίζουμε ότι οι καιροί είναι δύσκολοι και πολλές βιοτεχνίες έχουν κλείσει, αλλά όσες έχουν καταφέρει να μείνουν, κάνουν προσπάθειες να διατηρηθούν στην αγορά. Έτσι κι εμείς, από την πλευρά μας, προσπαθούμε να τις στηρίξουμε, γιατί θέλουμε να έχουμε ελληνικά ρούχα στο κατάστημά μας.
Οι δε τιμές τους σε σχέση με τα εισαγόμενα είναι εφάμιλλες, κάτι που, βέβαια, έχει σχέση με την ποιότητα του ρούχου.
Πριν από πέντε χρόνια κανείς δεν ήθελε να αγοράσει ελληνικό ρούχο. Σήμερα όλοι ρωτούν αν είναι ελληνικό. Βλέπουμε, λοιπόν, μια στήριξη στα δικά μας και αυτό είναι πολύ θετικό»
 
Χάρης Κριτσωτάκης, λευκά είδη Κριτσωτάκης
«Ο κόσμος στηρίζει τα ελληνικά προϊόντα, γι’ αυτό και οι περισσότερες εταιρείες έχουν προσπαθήσει να αναθεωρήσουν τη σκέψη και την τακτική που είχαν παλαιότερα. Έστω και λιγότερα, παράγουν.
Από την άλλη, ας μη γελιόμαστε, τα περισσότερα πράγματα έρχονται από το εξωτερικό, όπως και οι πρώτες ύλες.
Στα λευκά είδη, ας πούμε, σε επώνυμες εταιρείες εισάγουν το ύφασμα από το εξωτερικό, ενώ εδώ γίνεται η κατασκευή με ελληνικό εργατικό δυναμικό. Βέβαια, υπάρχουν και εταιρείες που έχουν φύγει για το εξωτερικό για λόγους οικονομίας.
Ο κόσμος, από την πλευρά του, ρωτά αν ένα προϊόν είναι ελληνικό, αλλά και εμείς τι ακριβώς να πούμε; Ότι είναι ελληνικό, την ώρα που τα υλικά του είναι από το εξωτερικό και απλά έχει την ετικέτα ότι είναι ελληνικό;
Δυστυχώς, είμαστε μια μαϊμουδοχώρα. Μπορεί να βγάλω κάτι ελληνικό εγώ, αλλά αμέσως κάποιοι θα βγάλουν ακριβώς το ίδιο σε απομίμηση. Γενικότερα ο κόσμος δεν προτιμά τα ελληνικά, αφού υπάρχει μια φοβερή ξενομανία.
Αν σας δείξω ένα ελληνικό τραπεζομάντηλο και ένα κινέζικο, ο κόσμος θα προτιμήσει το κινέζικο, επειδή είναι πιο εντυπωσιακό. Θεωρώ, όμως, ότι κάποια στιγμή θα γυρίσουμε πάλι στα δικά μας, είναι δεδομένο».
 
Φάνια Μαστέλου, καλλυντικά, είδη κομμωτηρίου Μαστέλος
«Το κατάστημά μας διαθέτει σε υψηλό ποσοστό καλλυντικά ελληνικής παραγωγής, τα οποία είναι εξίσου καλής ποιότητας και πολλές φορές φθηνότερα από τα εισαγόμενα.
Η δε προώθηση των ελληνικών προϊόντων καθίσταται πλέον αναγκαία από κάθε επιχείρηση για την ανάπτυξη της οικονομίας. Οι καταναλωτές με τη σειρά τους στρέφονται ολοένα και περισσότερο στην αναζήτηση και προτίμηση τέτοιων προϊόντων».

Του Παναγιώτη Μπαμπαρούτση