Πραγματοποιήθηκε το 1ο Open Tourism στην Καλαμάτα

Πραγματοποιήθηκε το 1ο Open Tourism στην Καλαμάτα

Γαστρονομία και τοπικά προϊόντα συμβάλλουν στην ανάδειξη ενός τόπου  
 
«Η γαστρονομία και τα αγροτικά προϊόντα είναι το έδαφος πάνω στο οποίο θα πρέπει να βαδίσουμε, σε συνδυασμό και με όλα τα υπόλοιπα στοιχεία που καθιστούν τη Μεσσηνία και την Καλαμάτα ελκυστική στους τουρίστες».
Αυτά παρατήρησε μιλώντας στο «Θ», με αφορμή την πρόσφατη διοργάνωση του 1ου Open Tourism, ο κ. Ανδρέας Ζαγάκος, ο οποίος ήταν ένας από τους εκπροσώπους της Καλαμάτας στη Διεθνή Έκθεση Τουρισμού Philoxenia 2013 και ένας από τους ομιλητές της εκδήλωσης.             
Ο ίδιος, μαζί με τον Παύλο Παύλου, μίλησαν για την εμπειρία, την αποστολή και τα αποτελέσματα από τη συμμετοχή της Καλαμάτας στη Διεθνή Έκθεση. Αναφέρθηκαν στο πριν (ιδέα συμμετοχής και οργάνωση της παρουσίασης), τη διάρκεια (πώς χειρίστηκαν την παρουσίαση της Καλαμάτας στο περίπτερο της Περιφέρειας Πελοποννήσου με αιχμή τα προϊόντα και τον προορισμό), με κύρια δύναμη τη χρήση των προϊόντων, και το μετά (δηλαδή, απολογισμός της δραστηριότητας και των αποτελεσμάτων, που θα φανούν το προσεχές διάστημα, και με την προετοιμασία για την επόμενη έκθεση). «Εκείνο που αναδείχθηκε μέσα από την εισήγηση ήταν οι συνέργειες, αφού καθένας μόνος του δεν μπορεί να κάνει τίποτε, ενώ όλοι μαζί μπορούν και σε λίγες ημέρες μια ομάδα 15 ατόμων από διαφορετικές αφετηρίες και ενδιαφέροντα, αλλά με κοινό στόχο την προβολή της πόλης, κατάφερε να το κάνει πραγματικότητα. Αποτέλεσμα της επιτυχίας ήταν, αφενός, η βράβευση του περιπτέρου και, αφετέρου, κάτι που προέρχεται από παρουσίαση που ακολούθησε, ότι το 40% των αναζητήσεων που έγιναν στο Google για τη φετινή έκθεση αφορούσε στην Καλαμάτα και την Περιφέρεια Πελοποννήσου.
 
Λουτράκι
Ακολούθησε η Συνεργασία στην πράξη Visit Loutraki, κοινή πλατφόρμα προώθησης του προορισμού του Λουτρακίου, www.visitloutraki.com, με ομιλητή τον Στ. Κεφάλα, εκτελεστικό διευθυντή Visit Loutraki ( Loutraki Tourism Organization). Ήταν μια συνέργεια κατά την οποία παρουσιάστηκε το πώς οι ιδιωτικές επιχειρήσεις του Λουτρακίου έφτιαξαν το LTO (Loutraki Tourism Organization), μια αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία, στη οποία συμμετέχει ο Δήμος Λουτρακίου, αλλά το κυρίαρχο ήταν οι δραστηριότητες των επαγγελματιών για να αναπτύξουν ακόμη περισσότερο τον τουρισμό στο Λουτράκι. Όμως και ο κ. Κεφάλας ανέφερε ότι η πρώτη ηλεκτρονική αναζήτηση – επιλογή για τον τουρισμό στην Περιφέρεια Πελοποννήσου είναι η Καλαμάτα.
 
Γαστρονομία στο 80% των «χτυπημάτων» για Μεσσηνία

Το «Πώς βλέπουν οι τουρίστες την Καλαμάτα ως τουριστικό προορισμό», με ανάλυση μέσω διαδικτύου, ήταν το θέμα που παρουσίασε ο Θέμης Παπαδημόπουλος (MBA Τουρισμού), συνιδρυτής του Opentourism. Από την παρουσίασή του προέκυψε ότι πάνω από το 80% των «χτυπημάτων» για την Καλαμάτα αναφέρεται στην ελιά, το λάδι και τη γαστρονομία γενικότερα, ένα ισχυρό ποσοστό των τριών τελευταίων ετών ζητά πληροφορίες για το διεθνές αεροδρόμιο και τις πτήσεις και εκτός από τις «παραδοσιακές» αγορές, τελευταία προστίθεται ζήτηση πληροφόρησης από Ρώσους. Εκείνο που έκανε εντύπωση στον τομέα της μεσογειακής και της υγιεινής διατροφής, ήταν οι πολλές επισκέψεις από τη Ρουμανία.
Αποδείχθηκε ότι η γαστρονομία και η διατροφή μπορούν να παίξουν σημαντικό ρόλο στην προσπάθεια τουριστικής ανάπτυξης.
 
Στρατηγική
Η πιο συγκλονιστική εισήγηση, συνέχισε, ήταν αυτή της διδάσκουσας στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα ΜΒΑ Τουρισμού, στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς, δρ Γεωργίας  Ζούνη, με θέμα «Στρατηγική και Ελληνικός Τουρισμός: Το 4ο S που μας χρειάζεται (στο μοντέλο του Sea-Sun-Sex)».
Με βάση την έρευνά της για την Αρχαία Ολυμπία, από την οποία κατάγεται, ανέφερε πως ακόμη δεν έχουμε προσεγγίσει το τουριστικό μας προϊόν, όπως θα έπρεπε. Κατά την έρευνα που έκανε σε καταστηματάρχες στην Αρχαία Ολυμπία (ξενοδόχους, εστιάτορες, τουριστικά είδη κ.λπ.), ρωτώντας τους τι εικόνα έχουν για τον επισκέπτη της Αρχαίας Ολυμπίας, προέκυψε πως οι επαγγελματίες απευθύνονταν σε επισκέπτη που είναι Γάλλος, 40 – 60 ετών, μεσαίου οικονομικού και μορφωτικού επιπέδου, ενώ η πραγματικότητα απέδειξε ότι οι επισκέπτες ήταν οικογενειάρχες Βρετανοί, 30-45 ετών, υψηλού μορφωτικού και οικονομικού επιπέδου.
Άρα, στην Αρχαία Ολυμπία έχουν φτιάξει ένα προϊόν για φτωχούς Γάλλους, ενώ πάνε πλούσιοι Βρετανοί. Σοκαριστικό ήταν, επίσης, πως για τη Χίο, αν πληκτρολογήσει κάποιος στο Google, τα πρώτα αποτελέσματα που θα βγουν θα είναι τα αποτελέσματα των προηγούμενων εκλογών.
 
Συμπεράσματα
Όπως ανέφερε ο κ. Ζαγάκος απαντώντας σε σχετικό μας ερώτημα, θα πρέπει τα συμπεράσματα να κωδικοποιηθούν και να προταθούν σε ενδιαφερόμενους, κάτι που θα είναι και το ουσιώδες αυτής της προσπάθειας. «Καταλάβαμε πολύ καλά ότι δεν μπορούμε να παίζουμε με αυτή την έννοια του τουρισμού και επειδή είμαστε τώρα στο ξεκίνημα, θα πρέπει να το δομήσουμε πολύ σωστά.
Ίσως με μεταπτυχιακούς φοιτητές ή μέσα από έρευνα από ειδικό γραφείο να έχουμε το στίγμα και να μην κάνουμε αλχημείες με το στενό ή φαρδύ μυαλό που έχει ο καθένας μας ο οποίος ασχολείται με τον τουρισμό, αλλά να έχουμε μια επιστημονική τεκμηρίωση», σημείωσε καταλήγοντας.