Τα κρουαζιερόπλοια… μαθαίνουν την Καλαμάτα


Καλή χρονιά για τον τουρισμό κρουαζιέρας αναμένεται να είναι και η τωρινή για την Καλαμάτα, καθώς μέχρι στιγμής έχουν προγραμματισθεί 26 προσεγγίσεις σκαφών, όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση της Δημοτικής Αρχής. Σημειώνεται πως τέτοια εποχή πέρυσι είχε δηλωθεί ο προγραμματισμός 22 προσεγγίσεων κρουαζιεροπλοίων κατά το 2015.
Τα σκάφη που θα καταπλεύσουν στο λιμάνι της Καλαμάτας, με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, είναι το Costa Neoclassica, το Thomson Dream και το Minerva.
Σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιέρας που έχει στη διάθεσή του το “Θάρρος”, τα τελευταία χρόνια έχει καταγραφεί η παρακάτω κίνηση στο λιμάνι της Καλαμάτας: το 2012 κατέπλευσαν 12 κρουαζιερόπλοια με 12.595 επιβάτες, το 2013: 6 κρουαζιερόπλοια με 3.128 επιβάτες, το 2014: 16 με 17.951 αφίξεις και το 2015: 37 με 40.000 αφίξεις.
Αναλύοντας τα παραπάνω στοιχεία, σύμφωνα με την Ένωση Εφοπλιστών, το λιμάνι της Καλαμάτας παρουσιάζει αυξητική κίνηση και ο κύριος λόγος φαίνεται να είναι η εναλλακτική λύση για το Γύθειο, μια που ο προβλήτας Γυθείου ήταν υπό ανακατασκευή για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα.
Σε κάθε περίπτωση, η κρουαζιέρα στην ελληνική αγορά δεν κατέχει το μερίδιο που κατέχει σε άλλες χώρες και παραμένει εν πολλοίς άγνωστη για το μέσο Έλληνα. Οι περισσότεροι νομίζουν ότι απευθύνεται σε υψηλά εισοδήματα ή τη συγχέουν με την ακτοπλοΐα. Χρειάζεται, λοιπόν, καλύτερη διαφήμιση και καμπάνια ενημέρωσης, ώστε ο Έλληνας να γνωρίσει το θαλασσινό τρόπο διακοπών.
Για την ανάπτυξη του κλάδου στην Ελλάδα το πρώτο που χρειάζεται είναι να γίνουν κατανοητά τα οφέλη που υπάρχουν για την οικονομία και την απασχόληση, γιατί τότε μόνο θα καταβληθούν και οι ανάλογες προσπάθειες για την ανάπτυξη του κλάδου.
Επειδή τα κύρια οφέλη για τον τόπο προέρχονται από την ελληνόκτητη κρουαζιέρα, οι προσπάθειες πρέπει να επικεντρωθούν προς αυτή την κατεύθυνση. Επίσης, για να καταστεί η Ελλάδα, αλλά και ειδικότερα η Καλαμάτα, ακόμη πιο δημοφιλής ως προορισμός και να προσελκύσει ξένα κρουαζιερόπλοια, θα πρέπει να βελτιώσει θεαματικά τα λιμάνια και τις εγκαταστάσεις τους.
Η σωστή και οργανωμένη προώθηση τόσο των νέων όσο και των υπαρχόντων προορισμών, καθώς και της κρουαζιέρας ως επιλογής διακοπών στην Ελλάδα, θα δώσει ώθηση στην οικονομία.
Για να επιτευχθεί αυτό θα μπορούσε, για παράδειγμα, να δημιουργηθεί ειδική διεύθυνση κρουαζιέρας στο υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού, το οποίο, σε συνεργασία με το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, θα διαμορφώσει το κατάλληλο πλαίσιο προς αυτή την κατεύθυνση.
Το ελληνικό κρουαζιερόπλοιο ήταν πάντα ο καλός πρεσβευτής για τον τουρισμό και έφερνε σε πρώτη επαφή τον ξένο επισκέπτη με την Ελλάδα, την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά και την ελληνική φιλοξενία. Έκανε γνωστή την Ελλάδα σε εκατομμύρια ανθρώπους και μετέφερε την ελληνική σημαία σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης. Αυτό, όμως, δε συμβαίνει πλέον, καθότι έχει καταστεί μη ανταγωνιστικό σε σχέση με τα κρουαζιερόπλοια υπό ξένη σημαία.
Δηλαδή, τα μέγιστα οφέλη από την κρουαζιέρα θα επιτευχθούν με την ενίσχυση του ελληνικού κρουαζιερόπλοιου, ενώ εάν επικεντρωθούμε μόνο στην προσέλκυση ξένων κρουαζιερόπλοιων, θα περιορίσουμε τα οφέλη σε τοπικά, τα οποία θα είναι ενίοτε και πρόσκαιρα, ανάλογα με τις επικρατούσες διεθνείς συγκυρίες και τα γεωστρατηγικά παιχνίδια.

Του Αντώνη Πετρόγιαννη