Έτοιμοι να αλλάξουμε… την τουριστική πολιτική!


Με την είσοδο της καλοκαιρινής περιόδου, ακούσαμε τους πανηγυρισμούς της κυβέρνησης για την «απογείωση» του τουρισμού τα τελευταία χρόνια και για τα 2 εκ. περισσότερων τουριστών που αναμένονται φέτος. Πράγματι, κάποιες παράμετροι του τουριστικού μας προϊόντος παρουσίασαν μικρές βελτιώσεις την τελευταία τριετία, όχι όμως «διότι» είχαμε κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – AΝΕΛ, αλλά «μολονότι» είχαμε κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ.
Επικίνδυνοι χειρισμοί στο Μεταναστευτικό και ανικανότητα διαχείρισης των τουρκικών προκλήσεων, άλωση του κέντρου της Αθήνας και βεβήλωση εμβληματικών κτηρίων της από τάγματα «τύπου Ρουβίκωνα», εικόνες καταστροφής που έκαναν και κάνουν το γύρο του κόσμου, αύξηση του φόρου επιχειρήσεων από το 26% στο 29%, αύξηση της προκαταβολής φόρου στο 100%, επιβολή τέλους διανυκτέρευσης, αύξηση ΦΠΑ στην εστίαση, τη διαμονή και τις μεταφορές, κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά, υπονόμευση κάθε επενδυτικής προσπάθειας στον τουρισμό (με εμβληματική περίπτωση την επένδυση στο Ελληνικό).
Μολονότι συνέβησαν όλα τα παραπάνω, παρατηρήθηκε μια αύξηση των τουριστών κατά 8%, όμως και ταυτόχρονη μείωση των εισπράξεων κατά 6,5%!Η κυβέρνηση έκανε ό,τι περνούσε από το χέρι της για να βάλει εμπόδια στους πραγματικά δραστήριους επιχειρηματίες του ελληνικού τουρισμού και για να ανατρέψει τη διεθνή, ευνοϊκή, γεωπολιτική συγκυρία, την οποία αυτοί προσπάθησαν να εκμεταλλευτούν.
Στη Ν.Δ. γνωρίζουμε πως ο τουρισμός είναι ο τομέας που προσφέρει τη μεγαλύτερη συμμετοχή στην αύξηση του ΑΕΠ της χώρας και πιστεύουμε ότι με τις κατάλληλες πολιτικές θα μπορέσει να προσελκύσει επενδύσεις (άρα και δουλειές) άνω των 20 δισ. ευρώ την επόμενη πενταετία. Ποιες είναι αυτές;
 
Φορολογία
Πρώτη και κυριότερη είναι η πολιτική της μείωσης των φορολογικών συντελεστών από 29% στο 20 % και του ΕΝΦΙΑ κατά 30%, εντός δύο ετών. Κατόπιν, η μείωση του φόρου στα μερίσματα στο 5%, που θα ανακουφίσει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και η μείωση του ΦΠΑ στο 13%, ενιαία για εστίαση και διαμονή, ώστε να γίνουμε ανταγωνιστικοί απέναντι στις γειτονικές μας χώρες (η Κροατία και η Ιταλία έχουν ΦΠΑ ενιαίο στο 10%, ενώ η Κύπρος στο 9%!, πώς περιμένουμε εμείς με τον ΦΠΑ στο 24% να.. πάμε μπροστά;).
 
Γραφειοκρατία -Χωροταξικός Σχεδιασμός – Περιβάλλον
Καμιά επένδυση στον τουρισμό δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί, χωρίς ξεκάθαρο χωροταξικό σχεδιασμό και με τη διατήρηση της «σοβιετικής» γραφειοκρατίας και του ασαφούς θεσμικού πλαισίου. Χωρίς να γνωρίζει ο κάθε επενδυτής τι, πού, πώς και σε πόσο χρόνο μπορεί να οικοδομήσει και να λειτουργήσει. Η απλοποίηση της γραφειοκρατίας, συνεπώς, η αποσαφήνιση και κωδικοποίηση της αχανούς νομοθεσίας και ο χωροταξικός σχεδιασμός είναι στις προτεραιότητές μας. Προσοχή όμως! Κανένας χωροταξικός σχεδιασμός δεν μπορεί να έχει μικρό ορίζοντα. Χρειάζεται να σκεφτούμε το μέλλον του τουριστικού προϊόντος, σε συνδυασμό με το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή. Αυτό σημαίνει ότι, αφενός, θα πρέπει να αποφύγουμε, πάση θυσία, τη δόμηση σε κάθε παραλία και λόφο, αλλά και να βοηθήσουμε τις ήδη υπάρχουσες μονάδες να αναβαθμιστούν ενεργειακά, είτε με φορολογικά κίνητρα είτε με την αύξηση του συντελεστή δόμησης για τους κοινόχρηστους χώρους.
 
Πολιτισμός
Το «καλοκαιρινό μοντέλο», ο ήλιος, το φως και η θάλασσά μας δεν είναι αρκετά για να διατηρήσουμε τον τουρισμό μας ακμαίο όλο το χρόνο. Ευτυχώς, έχουμε τον άσο στο μανίκι μας: Πολιτισμός. Οι αρχαιολογικοί μας χώροι, τα μουσεία μας, τα καλοδιατηρημένα αρχαία θέατρά μας, θα μας ανοίξουν το δρόμο και τους δώδεκα μήνες του χρόνου σε νέες αγορές, που δεν ενδιαφέρονται τόσο για τη θάλασσα, όπως η Κίνα και η Ιαπωνία. Το ηλεκτρονικό εισιτήριο, η αναβάθμιση των πωλητηρίων των μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων, καθώς και η βελτίωση των οργανωτικών δομών τους, είναι μερικά από τα πρώτα βήματα που στη Ν.Δ. έχουμε σχεδιάσει.
 
Εναλλακτικός τουρισμός – Περιφερειακά αεροδρόμια
Ο «πολιτιστικός τουρισμός» θα ενισχυθεί από την ανάπτυξη και συστηματική ανάδειξη άλλων, εναλλακτικών μορφών τουρισμού, όπως αυτός της υγείας, των αστικών συνεδρίων κ.λπ. Αδιαπραγμάτευτη συνθήκη και πρώτη προτεραιότητα της Ν.Δ. είναι η αναβάθμιση των περιφερειακών αεροδρομίων, που θα καταστήσουν τις γύρω πόλεις αυτόνομους προορισμούς. Η Καλαμάτα έχει την ευλογία να διαθέτει ένα αεροδρόμιο που, χάρη στην άοκνη προσπάθεια του καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλου, έχει απευθείας αεροπορικές συνδέσεις με τις κυριότερες πρωτεύουσες της Ευρώπης. Σκέφτεστε να αναβαθμιζόταν τεχνολογικά αλλά και σε επίπεδο προσφοράς υπηρεσιών;
 
Σύνδεση με τον αγροτοδιατροφικό τομέα
Ο τουρισμός πολλαπλασιάζει τα οφέλη για την τοπική οικονομία, όταν συνδέεται άρρηκτα με τον αγροτοδιατροφικό τομέα. Όταν οι τουρίστες που έρχονται εδώ καταναλώνουν τα δικό μας λάδι, τις ελιές μας, τη γνήσια φέτα μας, τα δικά μας εποχικά φρούτα, τα λαχανικά μας. Αγροτικά προϊόντα που θα είναι διαθέσιμα σε κάθε μονάδα εστίασης. Προϊόντα με αυξημένη προστιθέμενη αξία, που τους προσδίδει η ιχνηλασιμότητα της ποιότητας (ποιος φύτεψε και καλλιέργησε τι και σε ποιον τόπο και με ποιον τρόπο) και η συσκευασία που τα διατηρεί. Οι τουρίστες που θα καταναλώσουν εδώ και θα πάρουν μαζί τους φεύγοντας άριστης ποιότητας αγροτικά προϊόντα και είδη διατροφής θα γίνουν οι καλύτεροι πρεσβευτές μας στη χώρα τους.
 
AirBnB
Η παγκόσμια τάση του sharing economy δεν μπορεί να αγνοηθεί. Σήμερα συμπληρώνει το τουριστικό μας προϊόν και αποτελεί για πολλούς συμπολίτες μας μια μακροπρόθεσμη επένδυση στα ακίνητα. Χρειάζεται, όμως, να μπουν κανόνες. Να ρυθμιστεί έτσι ώστε να μην αποτελεί τρόπο αθέμιτου ανταγωνισμού στους επαγγελματίες του είδους και να ξεφύγει από τα «μαύρα ταμεία». Να δημιουργηθεί ένα πλαίσιο απλό και κατανοητό, που θα δρα υποστηρικτικά σε όσους αποφασίζουν να ασχοληθούν με το AirBnB.
 
Τελικά, πώς μετράμε
την επιτυχία στον τουρισμό;
Έρευνες έχουν δείξει ότι μια χώρα μπορεί να εξυπηρετήσει σωστά ο διπλάσιο ως τον τριπλάσιο αριθμό τουριστών από τον αριθμό των κατοίκων της. Η Ελλάδα συνεπώς των 10 εκ κατοίκων έχει φτάσει στα όριά της (30 εκ. τουρίστες του 2017) και τείνει να τα ξεπεράσει (επιπλέον 2 εκ. αναμένονται φέτος). Πώς, λοιπόν, θα αναπτύξουμε περαιτέρω τον υπ’ αριθμόν ένα πυλώνα της οικονομίας μας; Θα τον αναπτύξουμε αυξάνοντας το οικονομικό του αποτύπωμα. Κάθε τουρίστας που έρχεται εδώ, πληρώνοντας π.χ. 500 ευρώ την εβδομάδα, καταναλώνει και επιβαρύνει το ίδιο το περιβάλλον με κάποιον που μπορεί να πληρώσει τριάντα φορές περισσότερα χρήματα. Γιατί, λοιπόν, να μην επικεντρωθούμε στο δεύτερο;
 
Σχολείο Τουρισμού
Τίποτα από τα παραπάνω δεν μπορεί να υλοποιηθεί χωρίς την υψηλού επιπέδου εκπαίδευση και την συνεχή κατάρτιση των ανθρώπων του τουρισμού σε όλα τα επίπεδα. Η δια βίου μάθηση όλων και η παρακολούθηση της εξέλιξης των απαιτήσεων των τουριστών παγκοσμίως είναι ο κύριοι παράγοντες ανάπτυξης. Στη Μεσσηνία είμαστε πρωτοπόροι. Το «Σχολείο Τουρισμού Καλαμάτας» είναι μια σημαντική καινοτομία, μια 100% εθελοντική, μη κερδοσκοπική δράση, που μεριμνά για την επιμόρφωση και τη διαρκή ενημέρωση στον τουριστικό και επισιτιστικό τομέα, στηριζόμενο σε χορηγίες ιδιωτών και επιχειρήσεων.
Στη Νέα Δημοκρατία φιλοδοξούμε να γίνει η Ελλάδα το πιο δυνατό τουριστικό brand στην Ευρώπη και μπορούμε να τα καταφέρουμε!
 
Της Πιπίνας Π. Κουμάντου
Μέλους του Μητρώου Πολιτικών Στελεχών της Ν.Δ.