Μικρές και «αθέατες» οι πινακίδες ΚΟΚ στη Νέα Είσοδο

Μικρές και «αθέατες» οι πινακίδες ΚΟΚ στη Νέα Είσοδο

Τροχαία Εγκλήματα: τι αλλάζει με τον νέο Ποινικό Κώδικα από την 1η Ιουλίου
Ακατάλληλες θα μπορούσαν να χαρακτηρισθούν οι πινακίδες κυκλοφορίας που χρόνια τώρα έχουν εγκατασταθεί στη νέα είσοδο Καλαμάτας, σ’ ένα δρόμο που καθημερινά μετατρέπεται σε… ταχείας κυκλοφορίας και έχει βαφτεί με πολύ αίμα.
Οι πινακίδες με το όριο ταχύτητας είναι πάρα πολύ μικρές σε μέγεθος και σε πολλές περιπτώσεις δυσδιάκριτες από τους οδηγούς. Ακόμα και οι προειδοποιητικές κοντά στη γέφυρα του ΟΣΕ είναι εξαιρετικά μικρές για τέτοιο δρόμο.
Τεχνικοί που έχουν μεγάλη εμπειρία από τέτοιους δρόμους, επισημαίνουν πως είναι λάθος επιλογή αυτές οι πινακίδες και πως θα έπρεπε να είναι μεγαλύτερες και πιο ευδιάκριτες στους οδηγούς.
Στο μεταξύ, ο Πανελλαδικός Σύλλογος SOS Τροχαία Εγκλήματα, σε ανακοίνωσή του αναφέρεται στις αλλαγές που επέρχονται από 1η Ιουλίου, με την εφαρμογή του νέου Ποινικού Κώδικα.
 
Νέος Ποινικός Κώδικας
Σ’ αυτή μεταξύ άλλων αναφέρεται:
«Με δεδομένο ότι τα τροχαία ελάχιστα και μόνο για πρόσκαιρη (αληθινή  ή υποκριτική) συγκίνηση απασχολούν την ελληνική κοινωνία και το πολιτικό προσωπικό, κάποιες διατάξεις που αφορούν τα τροχαία εγκλήματα και περιλαμβάνονται στον νέο Π.Κ. δε γνώρισαν την παραμικρή δημοσιότητα. Ίσως έτσι να ήταν καλύτερα και δεν εμφανίστηκε, όπως συνήθως, την τελευταία στιγμή κάποιο χέρι να τις πετσοκόψει και αυτές.
Τι αλλάζει από 1ης Ιουλίου σε σχέση με τα τροχαία;
Με βάση τη νέα διαίρεση των πλημμελημάτων σε ελαφριά (προβλεπόμενη ποινή μέχρι τρία χρόνια) και βαριά (ποινή πάνω από τρία χρόνια), όλες οι ποινές πάνω από τρία χρόνια θα εκτίονται κανονικά. Δε θα υπάρχει ούτε αναστολή ούτε εξαγορά. Αν έχουμε καταλάβει σωστά, υπό  όρους, μέρος της ποινής (όχι όλη) θα εκτίεται με την μορφή κοινωνικής υπηρεσίας.
Αυτό σημαίνει ότι ανεξάρτητα από τον εαν η δίωξη που θα ασκηθεί θα είναι σε βαθμό πλημμελήματος, αν η ποινή που θα επιβληθεί είναι πάνω από τρία χρόνια, ο δράστης θα εκτίει την ποινή του. Αυτή είναι μια σημαντική  διαφοροποίηση σε σχέση με τα μέχρι σήμερα ισχύοντα, όπου για ποινές φυλάκισης μέχρι πέντε ετών για ανθρωποκτονία «από αμέλεια» ή και μεγαλύτερες για πολλαπλά πλημμελήματα μπορούσε να δοθεί αναστολή ή και να εξαγοραστούν.
Δύο άρθρα με σημαντικές αλλαγές που θεσπίζουν αυστηρές ποινές σε ορισμένες περιπτώσεις είναι το 290 που αφορά στις επικίνδυνες παρεμβάσεις στην οδική συγκοινωνία και το 290Α που αναφέρεται στην επικίνδυνη οδήγηση. Το πρώτο απ’ αυτά που αφορά και στην τοποθέτηση παροδίων εμποδίων (όπως οι διαφημιστικές πινακίδες) προβλέπει ποινές κάθειρξης έως δέκα ετών σε περίπτωση πρόκλησης βαριάς σωματικής βλάβης, πάνω από δέκα έτη για πρόκληση θανάτου και μέχρι ισόβια για πρόκληση μεγάλου αριθμού  θανάτων.
Οι ίδιες ποινές προβλέπονται αντίστοιχα και στο άρθρο για την επικίνδυνη οδήγηση αν προκληθούν σοβαρός τραυματισμός,  θάνατος ή θάνατοι από οδηγό που «οδηγεί όχημα μολονότι δεν είναι σε θέση να το πράξει με ασφάλεια εξαιτίας της κατανάλωσης οινοπνεύματος ή χρήσης ναρκωτικών ουσιών ή λόγω σωματικής ή πνευματικής εξάντλησης, ή οδηγεί όχημα σε εθνικές ή περιφερειακές οδούς αντίστροφα στο ρεύμα της εκάστοτε κατεύθυνσης ή σε πεζοδρόμους, πεζοδρόμια ή πλατείες, ή οδηγεί όχημα που είναι τεχνικά ανασφαλές ή με ανασφαλή τρόπο φορτωμένο ή προβαίνει κατά την οδήγηση σε επικίνδυνους ελιγμούς ή μετέχει σε αυτοσχέδιους αγώνες».
 
Εγκατάλειψη θύματος
Σε ό,τι αφορά την εγκατάλειψη θύματος, η νέα  διατύπωση του άρθρου 306 του Π.Κ. για την έκθεση, διαφοροποιείται από την προηγούμενη αφαιρώντας το στοιχείο της πρόθεσης για αυτούς που εγκαταλείπουν αβοήθητα τα θύματα τους. Παρότι δίνει τη δυνατότητα επιβολής μικρότερων ποινών (κάθειρξης σε περίπτωση θανάτου) αν εφαρμοστεί από το δικαστικό σώμα και για τους οδηγούς θα διαφοροποιήσει συνολικά όλο το πλαίσιο αντιμετώπισης.
Οπωσδήποτε, η μη κατάργηση του άρθρου 43 του ΚΟΚ για την εγκατάλειψη θα εξακολουθεί να δημιουργεί σύγχυση και δινομία που θα αποβεί προς όφελος των δραστών.
Οι θεσπιζόμενες αλλαγές στο νέο Π.Κ. σε σχέση με τα τροχαία εγκλήματα μπορούν να αποδειχθούν σημαντικές και να σταματήσουν ένα καθεστώς δεκαετιών ατιμωρησίας. Ωστόσο, αυτό μένει να αποδειχθεί.
Οι αλλαγές στον Ποινικό Κώδικα επίσης θέτουν επιτακτικά θέμα αλλαγής και του Κ.Ο.Κ. ενός νομοθετήματος που εμπλουτίζεται διαρκώς με αντιφατικές τροπολογίες και που άρθρα του οποίου είναι σε ευθεία σύγκρουση με ανάλογα άρθρα του Ποινικού Κώδικα.
Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με  τους νομικούς κανόνες, ο νέος Κώδικας, όπου προβλέπει βαρύτερες ποινές δεν μπορεί να εφαρμοστεί αναδρομικά, δηλαδή σε εγκλήματα που έχουν τελεστεί πριν την 1η Ιουλίου 2019.  Γι αυτά η εκδίκαση τους θα γίνει με βάση των παλαιό Κώδικα. Αν με το νέο Κώδικα προβλέπονται ελαφρότερες ποινές, τότε αυτό θα ισχύσει και για τα παλαιότερα εγκλήματα.

Της Βίκυς Βετουλάκη