«ΘΑΡΡΟΣ» 28 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 1948: Το π/κ «Κώστας Λ.» εναυάγησε ενώ περιέπλεε τον Κάβο Μαλέα

«ΘΑΡΡΟΣ» 28 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 1948: Το π/κ «Κώστας Λ.» εναυάγησε ενώ περιέπλεε τον Κάβο Μαλέα

Επνίγησαν ο πλοίαρχος, 5 άνδρες του πληρώματος και πέντε επιβάται

Τας πρωινάς ώρας της Κυριακής δι’ επείγοντος τηλεφωνήματος του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιώς προς το Λιμεναρχείον Καλαμών μετεδόθη ότι αγγλικόν φορτηγόν συνήντησε την νύκτα του Σαββάτου παρά τον Μαλέαν τρεις ναυαγούς του Π/Κ «Κώστας Λ.». Το αγγλικόν φορτηγόν ειδοποίησε τον Πειραιά δια του ασυρμάτου, ότι παρέλαβε τους ναυαγούς δια να τους αποβιβάση εις τον λιμένα προορισμού του, την Θεσσαλονίκην.

Νεώτεραι πληροφορίαι εκ Πειραιώς, Γυθείου και εκ καταθέσεων ναυτικών διαφόρων σκαφών, τα οποία κατέπλευσαν χθες εις τον λιμένα μας, αναφέρουν τα εξής περί του ναυαγίου:

To Π/Κ «Κώστας Λ.», νηολογίου Αργοστολίου 301, των Αφών Λιβαδά εκ Κεφαλληνίας, κατέπλευσεν εξ Αργοστολίου την πρωίαν της Πέμπτης 23ης τρέχοντος και απέπλευσε την μεσημβρίαν της ιδίας ημέρας δια Γύθειον – Πειραιά, με φορτίον 110 τόννων σύκων, σιγαρέττων κ.λπ. Του σκάφους επέβαινον δέκα άνδρες του πληρώματος υπό πλοίαρχον τον Νικ. Παπαγεωργίου, κάτοικον Αθηνών, δύο γυναίκες εξ Αργοστολίου και πέντε επιβάται εκ Καλαμών.

Το σκάφος κατηυθύνθη προς φόρτωσιν εις Γύθειον, όπου παρέμεινε μέχρι της μεσημβρίας του Σαββάτου. Εκείθεν, συμπληρώσαν το φορτίον απέπλευσε δια Πειραιά. Δεν εγνώσθη μέχρι της στιγμής αν παρέλαβεν επιβάτας εκ Γυθείου, πλην του ναυτικού πράκτορος. Εις το ακρωτήριον Μαλέας ευρίσκετο μετά την 6ην απογευματινήν του Σαββάτου. Ο καιρός, ως καταθέτουν παραπλεύσαντας ναυτικοί, ήτο ελαφρώς επικίνδυνος. Έπνεεν ισχυρός βορειοανατολικός άνεμος και επεκράτει σφοδρά θαλασσοταραχή. Το σκάφος έπλεε με την φοράν του ανέμου και παρέκαμψε τον Μαλέα από ανοικτά, οπότε ήλλαξε πορείαν και εστράφη αντιθέτως προς τον άνεμον.

ΤΟ ΝΑΥΑΓΙΟΝ
Φαίνεται, ότι η θαλασσοταραχή ημπόδιζε το σκάφος να συνεχίση ακινδύνως την πορείαν του. Και όταν ευρέθη εις απόστασιν τριών μιλλίων από της ακτής, περί την 8ην νυκτερινήν, ο πλοίαρχος απεφάσισε να στρέψη προς τα πίσω δια ν’ αγκυροβολήση εις τον πρώτο λιμένα ασφαλείας.

Κατά τας υπαρχούσας πληροφορίας, φαίνεται, ότι δεν ηδυνήθη να λάβη την στροφήν και συνεπεία του πνέοντος ανέμου, όταν ο καιρός το προσέβαλεν εις τα πλευρά, ανετράπη. Προς στιγμήν έμεινεν εις την επιφάνειαν και ακολούθως εποντίσθη, συμπαρασύρον και τον μεγαλύτερον αριθμόν επιβατών και του πληρώματος εις τον βυθόν.

Εσώθησαν όσοι ευρέθησαν έξω και επρόλαβαν να εφοδιασθούν με σωσσίβια ή εγνώριζον να κολυμβούν.

Η ΔΙΑΣΩΣΙΣ
Εις την επιφάνειαν της θαλάσσης μετ’ ολίγον ουδέν απέμεινεν εκ του σκάφους πλην των ναυαγών, οι οποίοι εγένοντο αργότερον αντιληπτοί υπό διερχομένου αμερικανικού φορτηγού, το οποίον παρέλαβε τρεις εξ αυτών. Δύο έτεροι, ήτοι εις ναύτης και πιθανώς ο φορτωτής Μουζάκας, παρελήφθησαν υπό πετρελαιοκινήτου και υπεβιβάσθησαν εις Γύθειον. Έτερος ναυαγός περισυνελέγη υπό αμερικανικού φορτηγού και παρεδόθη εις το αγγλικόν σκάφος, το οποίον έπλεεν εις ελληνικόν λιμένα. Επίσης φέρεται διασωθείς και ο ναυτικός πράκτωρ εκ Γυθείου.

Εκ του πληρώματος διεσώθησαν ο μηχανικός, ο δόκιμος μηχανικός και δύο ναύται. Ο πλοίαρχος Παπαγεωργίου μετά των υπολοίπων πέντε του πληρώματος επνίγησαν. Εκ των επιβατών εσώθη ασφαλώς ο λιμενεργάτης Χατζόπουλος και μία επιβάτις.

ΟΙ ΕΠΙΒΑΙΝΟΝΤΕΣ
Τα ονόματα των ανδρών του πληρώματος δεν εγνώσθησαν.

Το «Κώστας Λ.» έφερεν εξ Αργοστολίου δύο επιβάτιδας, εξ ων μία η Νανά Θεοδωράκη. Εις Καλάμας επεβιβάσθησαν οι: 1) Βασίλειος Μουζάνος, κάτοικος Αθηνών, συνοδός φορτίου, 2) Μενέλαος Χατζόπουλος, λιμενεργάτης, κάτοικος Καλαμών, 3) Ιφιγένεια Χριστακοπούλου, κάτοικος Καλαμών, 4) Φιλομήλα Κουτσουμπού μετά της εννεαετούς θυγατρός της Θεοδώρας, κάτοικος Αθηνών, εκ Κορώνης.

ΤΟ ΑΠΩΛΕΣΘΕΝ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑ
Δια του πλοίου αυτού είχον φορτωθή εκ Καλαμών 32 βαρέλια με 5.492 οκάδες ελαίου και 2.008 οκ. ξηρά δέρματα των Αδελφών Πλεμμένου, βαρέλια με έλαιον 20, Παπαδόγιαννη, των Αδελφών Λαμπροπούλου, 10 βαρέλια έλαιον, 9 βαρέλια έλαιον Ε. Ζόμπολα, 16 Κ. Νιάρχου και 8 Στρέτζου. Επίσης ο Β. Βουζούκας είχε φορτώση 74 χαρτοκιβώτια με χυμούς φρούτων και 7 σάκκους ορύζης.

ΤΟ ΣΚΑΦΟΣ
Το Π/Κ «Κώστας Λ.» χωρητικότητος 250 τόννων ήτο ξύλινον, είχε ναυπηγηθή εις Μάλταν κατά τον πόλεμον και ηγοράσθη υπό των Αφών Λιβαδά, μεθ’ ετέρων δύο ομοίου τύπου μετά την απελευθέρωσιν. Έφερε μηχανήν 500 ίππων και ανέπτυσσε ταχύτητα άνω των 12 μιλλίων. Ήτο σκάφος με καλήν ευστάθειαν και εφωδιασμένον με υπεραρκετόν αριθμόν σωστικών μέσων. Το «Κώστας Λ.» επραγματοποίει μεταφοράς από Κερκύρας εις Θεσσαλονίκην μέσω Καλαμών – Πειραιώς, επί τινά δε χρόνον μετέφερεν επιβάτας από Λουτρακίου εις Κέρκυραν.

ΑΙ ΑΝΑΚΡΙΣΕΙΣ

Ευθύς ως εγνώσθη το ναυάγιον το Υπουργείον Εμπορικής Ναυτιλίας διέταξε τας λιμενικάς αρχάς Πειραιώς, Καλαμών και Γυθείου να ενεργήσουν ανακρίσεις προς εξακρίβωσιν των συνθηκών του ναυαγίου και πιθανολόγησιν των αιτίων που προεκάλεσαν το ατύχημα, δια τον καταλογισμόν των ευθυνών, εφόσον ήθελον προκύψει.

Χθες εξητάσθησαν ενταύθα οι Μιχ. Δενδρινός, πλοίαρχος του Π/Κ «Κώστας» και Νικ. Σάββας, κυβερνήτης του Π/Κ. «Άγιος Κωνσταντίνος».

Αμφότεροι βεβαιούν ότι εις τον Μαλέαν επεκράτει την νύκτα του Σαββάτου σφοδρά θαλασσοταραχή και αποδίδουν το ναυάγιον εις τυχαίον γεγονός.

Εξ άλλων πληροφοριών πιθανολογείται η εκδοχή, ότι το ναυάγιον οφείλεται εις αδεξιότητα του πλοιάρχου, ο οποίος: α) ώφειλε να μη επιχειρήση να παρακάμψη τον Μαλέαν πορευόμενος εγκαίρως εις τον πλησιέστερον λιμένα και β) να μη διέλθη την περιοχήν εκείνην εις τόσον μεγάλην από της ακτής απόστασιν.

Ότι το σκάφος ανετράπη ενώ έστρεφε προς τα οπίσω φαίνεται η πιθανωτέρα εκδοχή. Πάντως τα αίτια του ναυαγίου θα εξακριβωθούν αφού ληφθούν αι καταθέσεις των ναυαγών και ιδία των διασωθέντων ανδρών του πληρώματος.

ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ
ΑΘΗΝΑΙ. Υπό του υπουργείου των Ναυτικών εξεδόθη χθες το ακόλουθον ανακοινωθέν:

«Την 25ην Οκτωβρίου και μεταξύ της 8-9ης νυκτερινής ώρας εβυθίσθη εις τα ύδατα του Ακρωτηρίου Μαλέας το πετρελαιοκίνητον «Κώστας Λ.» λόγω θαλασσοταραχής. Εκ των επιβατών του σκάφους, 10 ανδρών του πληρώματος και ισαρίθμων επιβατών διεσώθησαν 6. Εξ αυτών 4 περισυνελέγησαν υπό αμερικανικού φορτηγού και 2 εις την ξηράν.

Εις τόπον του ναυαγίου κατέπλευσε το βασιλικόν πολεμικόν «Χατζηκωνσταντής». Ωσαύτως το πολεμικόν «Αλιάκμων» και το εκείθεν διερχόμενον υπερωκεάνειον «Νέα Ελλάς». Αι έρευναι συνεχίζονται.

Φώτο ίντερνετ