Ελευσίν(ι)α χωρίς μυστήρια (φωτογραφίες & βίντεο)

Ελευσίν(ι)α χωρίς μυστήρια (φωτογραφίες & βίντεο)

Kalamata:21: Όνειρο ήταν…

Τίτλοι τέλους έπεσαν χθες στο υπουργείο Πολιτισμού για την υποψηφιότητα της Καλαμάτας ως Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης για το 2021.
Λίγο μετά τις 12.00 το μεσημέρι ο πρόεδρος της 12μελούς Επιτροπής Ευρωπαίων Εμπειρογνωμόνων, Steve Green, παρουσία μελών αυτής, καθώς και της υπουργού Πολιτισμού Λυδίας Κονιόρδου, της γενικής γραμματέως Μαρίας Ανδρεαδάκη-Βλαζάκη και του εκπροσώπου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Karel Bartak, ανακοίνωσε ότι τον τίτλο λαμβάνει η Ελευσίνα. Ήταν, άλλωστε, φαβορί από την πρώτη στιγμή που η Καλαμάτα πέρασε στη φάση των τριών πόλεων.

Στο αμφιθέατρο του υπουργείου βρέθηκαν, πέρα από τα μέλη της ομάδας του Kalamata:21, ο δήμαρχος Καλαμάτας με τους περισσότερους δημοτικούς συμβούλους του, Καλαματιανοί της Αθήνας, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι κάποιοι ξεκίνησαν από την πόλη για να δώσουν το «παρών» στην ανακοίνωση.
Το γιατί η Καλαμάτα δεν κέρδισε τον τίτλο θα το μάθουμε επίσημα σε ένα περίπου μήνα, αφού τότε θα εκδοθεί από τη 12μελή επιτροπή εμπειρογνωμόνων το πόρισμα που θα εξηγεί πού υστερούσαν η Καλαμάτα και η Ρόδος και πού υπερείχε η Ελευσίνα.
Από την πλευρά της, η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λυδία Κονιόρδου, συνεχάρη τις τρεις πόλεις που προκρίθηκαν στην τελική φάση της διαδικασίας διεκδίκησης, για τη σπουδαία τους προσπάθεια υπό δύσκολες συνθήκες. 
Στη συνέχεια επισήμανε ότι ο θεσμός της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης, που αποτελεί έμπνευση της αείμνηστης Μελίνας Μερκούρη, έχει καθιερωθεί στη συνείδηση των πολιτών ως μία γιορτή πολιτισμού, που προβάλλει, αφενός, την ιδιαίτερη πολιτιστική φυσιογνωμία κάθε λαού και, αφετέρου, τις κοινές πτυχές της ευρωπαϊκής πολιτιστικής ταυτότητας. Παράλληλα, δημιουργεί έμπνευση και πολύτιμες υποδομές, εξασφαλίζοντας έτσι διαρκή παρουσία ζωντανών κυττάρων πολιτισμού στις πόλεις. 
Ιδιαίτερα σε μία εποχή που η Ελλάδα και η Ευρώπη βρίσκονται αντιμέτωπες με πολλές προκλήσεις και έχουν ανάγκη από ένα νέο όραμα για να επαναπροσδιορίσουν το ρόλο τους και την αποστολή τους, ο πολιτισμός μπορεί να αποτελέσει την κινητήριο δύναμη για να εμπνεύσει, να ευαισθητοποιήσει και να δραστηριοποιήσει τους λαούς προς μία νέα κατεύθυνση, με γνώμονα το σεβασμό στη διαφορετικότητα, την πολιτιστική πολυμορφία και τα ανθρώπινα δικαιώματα, μέσα σε πνεύμα κατανόησης, συνεργασίας και αλληλεγγύης. 

ΔΗΛΩΣΕΙΣ

Μετά το αποτέλεσμα ο δήμαρχος Καλαμάτας, ο καλλιτεχνικός διευθυντής και ο εκτελεστικός διευθυντής του Kalamata:21 παραχώρησαν συνέντευξη Τύπου σε αίθουσα γειτονικού ξενοδοχείου.
Το κλίμα στην αίθουσα ήταν βαρύ, ενώ στο τέλος επικράτησε συγκίνηση, αφού το χθεσινό αποτέλεσμα ισοδυναμεί με το τέλος του γραφείου του Kalamata:21.



Παναγιώτης Νίκας
«Τελικά επιλέχθηκε το κέντρο»
 Ο δήμαρχος Καλαμάτας δήλωσε ότι υπήρχε η ελπίδα, παρά τα μηνύματα που λάμβανε τον τελευταίο καιρό, ότι οι δηλώσεις του θα γίνονταν με άλλα συναισθήματα. Αυτό που ζήτησε από τον κόσμο της πόλης είναι να παραμείνει αισιόδοξος, γιατί η Καλαμάτα και ειδικότερα ο Δήμος της βρίσκεται μέσα στην οικονομική κρίση σε εξαιρετικά ανοδική πορεία σε όλα τα επίπεδα, πορεία που δεν μπορεί να ανακόψει κανένας.
Σχετικά με τον τίτλο, είπε ότι ήλπιζε ότι θα βοηθούσε μια περιφερειακή πόλη να ξανοιχτεί ακόμη περισσότερο προς την Ευρώπη και τον κόσμο. Τελικά, όμως, επιλέχθηκε το κέντρο και ειδικότερα η Αττική.
Για εκδηλώσεις αυτού του είδους, όπως σχολίασε, νομίζει ότι στην περιφέρεια «θα πρέπει να παλέψουμε με τις δικές μας δυνάμεις, που έχουμε αποδείξει ότι υπάρχουν».
Στη συνέχεια ευχαρίστησε τα μέλη της Οργανωτικής Επιτροπής, τον Έκτορα Τσατσούλη, τον Poka –Yio,  τους δεκάδες εθελοντές και τα νέα παιδιά, τα οποία χαρακτήρισε ελπίδα και μέλλον της Καλαμάτας.
Ακολούθως θέλησε να διαβεβαιώσει ότι αυτό το κεκτημένο των πέντε ετών είναι πολύτιμο για την πόλη και θα αξιοποιηθεί. Επίσης, ανέφερε ότι μέσα στο 2017 θα έχει συμπληρωθεί η πολιτιστική υποδομή της Καλαμάτας, αφού, όπως υποστήριξε, έχει τα καλύτερα κτήρια σε σχέση με τις πόλεις που συναγωνίστηκε.
Σχετικά με τις προγραμματισμένες εκδηλώσεις στο πλαίσιο του τίτλου, δήλωσε ότι θα γίνουν, ενώ πρόσθεσε ότι ο δημοτικός προϋπολογισμός για τον πολιτισμό θα αυξηθεί, γιατί υπάρχει συνείδηση ότι μέσα από αυτόν και την ανάπτυξή του «περνούν πάρα πολλά για την ανάπτυξη της πόλης και την προοπτική της».  
Κλείνοντας τις δηλώσεις του ευχαρίστησε τους χορηγούς, καθώς το 60% περίπου των χρημάτων μέχρι σήμερα ήταν από αυτούς, ενώ έκανε αναφορά στις οικογένειες Κωνσταντακόπουλου και Καρέλια, μη ξεχνώντας και τους Δήμους που υποστήριξαν την υποψηφιότητα της Καλαμάτας. 
Στο δε κόσμο θέλησε να στείλει το μήνυμα ότι μπορεί να φτάσαμε στην πηγή και να μην ήπιαμε νερό από τη συγκεκριμένη εκδήλωση, αλλά από πλευράς Δήμου θα γίνει ό,τι είναι δυνατό, αφού αυτός ο αγώνας, που έγινε με σχεδόν ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, θα δικαιωθεί.
Κι αφού ολοκλήρωσε το θέμα της υποψηφιότητας, μίλησε για τον εορτασμό των 200 χρόνων από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης. Όπως είπε, θα γίνει με τον τρόπο τον οποίο πρέπει, δηλαδή όχι με εθνικιστικές εξάρσεις και κορώνες που κάποιοι άφησαν να εννοηθεί, όπως είπε, ενώ τόνισε ότι η διακήρυξη του 1821 μιλά για την αλληλεγγύη και είναι συνδεδεμένη με το φιλελληνισμό. 

Poka –Yio
«Η Καλαμάτα έχει ζηλευτούς καλλιτεχνικούς φορείς»
 Από την πλευρά του ο καλλιτεχνικός διευθυντής Poka –Yio, εμφανώς πικραμένος αλλά συγκινημένος από τον κόσμο που βρέθηκε χθες στο πλευρό της Καλαμάτας, δήλωσε ότι η εικόνα αυτή είναι σημαντική για έναν καλλιτέχνη, όμως αυτός χωρίς μια ομάδα δεν είναι τίποτα.
Ειδικότερα, αναφέρθηκε στην ομάδα που δούλεψε για το Kalamata:21, την οποία χαρακτήρισε απίστευτη, ενώ ανέφερε ότι η πόλη έχει υποδομές. Όμως, οι υποδομές αγοράζονται ή φτιάχνονται, ενώ η ομάδα του στήριξε όλο το πρόγραμμά της στο ανθρώπινο δυναμικό της πόλης, ένα δυναμικό πολύ μεγάλο, με καλλιτεχνικούς φορείς ζηλευτούς οπουδήποτε, που πασχίζουν επί δεκαετίες χωρίς να έχουν τίποτα στα χέρια τους ή έχουν τα ελάχιστα. Αυτές, λοιπόν, τις ομάδες χαρακτήρισε παρακαταθήκη της πόλης. Ομάδες που προσέβλεπαν στην Πολιτιστική Πρωτεύουσα για να αποκτήσουν το δικό τους σπίτι, μια αγκαλιά, δηλαδή, να τους προστατέψει.
Αυτό που ελπίζει από τη δουλειά του είναι να αφήσει το πλαίσιο που θα προστατέψει και θα αναδείξει τα ταλέντα της πόλης, ταλέντα που το αξίζουν και το αξίζει και η Καλαμάτα.
Τέλος, ευχαρίστησε για ό,τι του πρόσφερε η πόλη και για αυτό που είναι οι δημότες της.

Έκτορας Τσατσούλης
«Το αναλυτικό σκεπτικό της επιτροπής θα πυροδοτήσει συζητήσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο»
 Τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου έκλεισε ο άνθρωπος που είχε πάρει στις πλάτες του την όλη προσπάθεια και δεν είναι άλλος από τον Έκτορα Τσατσούλη. Ξεκινώντας έδωσε τα συγχαρητήριά του στη νικήτρια Ελευσίνα, αλλά και σε όλες τις πόλεις που συμμετείχαν από την αρχή στο διαγωνισμό, αφού «μέσα στην κρίση και τον ωχαδελφισμό που ζούμε, βρέθηκαν 14 πόλεις να συμμετέχουν στη μάχη για τον πολιτισμό. Είναι το κέρδος της Ελλάδας για το 2021».
Όπως είπε στη συνέχεια, ήταν ένας διαγωνισμός για τον οποίο από την αρχή είχαν ακουστεί πάρα πολλά και ειδικά «όταν είσαι μια επαρχιακή πόλη που στην ιστορία σου έχεις λάβει λίγα πράγματα για τον πολιτισμό, είτε από το κράτος είτε από όποια άλλη Αρχή, κρατάς μικρό καλάθι».
Το καλάθι του γραφείου υποψηφιότητας, όπως είπε, μεγάλωσε όταν είδαν τον ενθουσιασμό του κόσμου, όταν είδαν τους δημιουργούς της Καλαμάτας, τους φίλους της πόλης, καθώς και Καλαματιανούς ανά τον κόσμο, να ζητούν πληροφορίες για το πώς θα μπορούσαν να βοηθήσουν στο όλο εγχείρημα.
Προσπαθώντας να αιτιολογήσει γιατί η Καλαμάτα έχασε τον τίτλο, είπε ότι θα το ξέρουμε λίγο καλύτερα σε ένα μήνα, αφού τότε θα ανακοινωθεί το αναλυτικό σκεπτικό της επιτροπής και τότε θα πυροδοτηθούν συζητήσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο, τονίζοντας ότι με βάση την εμπειρία του στο αντικείμενο, είναι σε θέση να κρίνει ζητήματα που έχουν να κάνουν πέρα από τα τοπικά, ζητήματα που ήταν πέρα από οποιαδήποτε ελληνική επιρροή. Ωστόσο, ξεκαθάρισε ότι δεν πιστεύει ότι υφίσταντο τα σενάρια που έχουν ακουστεί, όπως δάκτυλος κυβερνητικός ή περιφερειακός. Ήταν μια απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων με κάποια νέα κριτήρια, με νέα φιλοσοφία και με μια νέα προσέγγιση που έχουν για τις πολιτιστικές πρωτεύουσες.   
Έπειτα εξέφρασε την ελπίδα του η Ελευσίνα να πετύχει, ενώ απευχήθηκε να γίνει μια νέα Πάτρα ή Θεσσαλονίκη, τονίζοντας ότι πλέον όλες οι πόλεις οφείλουν να στηρίξουν την προσπάθεια της Ελευσίνας, αφού θα πρέπει να βγάλει ασπροπρόσωπη  όλη την Ελλάδα.
Σχετικά με το πλάνο β που είχε ακουστεί, δήλωσε ότι ο δήμαρχος Καλαμάτας είχε κι άλλα πλάνα, όπως κι αυτοί είχαν πολλά πλάνα ακόμα, αλλά αυτό που πιστεύουν ότι δεν πρέπει να χαθεί στην πόλη είναι ο δυναμισμός της, «υπάρχουν τα σχέδια, υπάρχει ο ενθουσιασμένος ακόμα κόσμος, στενοχωρημένος αλλά ενθουσιασμένος». Έτσι, παρακάλεσε τη Δημοτική Αρχή της πόλης να μην αφήσει τον κόσμο να «ηρεμήσει», καθώς και να απογοητευτεί.
Επίσης, τόνισε ότι αυτό πρέπει να γίνει άμεσα, αφού μπορεί μέσα στους 5 επόμενους μήνες πολλοί να βρίσκονται και εκτός χώρας. Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι, όταν του ανατέθηκε το έργο, για την αρχική ομάδα που στελεχώθηκε χρειάστηκε «να τραβηχτούν» άνθρωποι από τα αεροπλάνα.
Από την αρχή μέχρι σήμερα, δε, έβλεπαν νέους ανθρώπους με μια βαλίτσα στο χέρι να θέλουν να φύγουν από την πόλη, αλλά κατάφεραν να πείσουν αρκετούς να της δώσουν μια ευκαιρία, μια ευκαιρία για να δημιουργηθεί μια Καλαμάτα πολιτιστική πόλη αδιαμφισβήτητη και όχι απλά ένα πολιτιστικό πείραμα που ξεκίνησε πριν από χρόνια αλλά η κρίση το ανάγκασε να πάει με βραδύτερους ρυθμούς.
Τελειώνοντας ευχαρίστησε με δάκρυα στα μάτια την ομάδα και τους εθελοντές. 

Του Παναγιώτη Μπαμπαρούτση