Καμπανάκι της Εισαγγελέως Πρωτοδικών για αύξηση περιστατικών έκθεσης ανηλίκων στο διαδίκτυο

Πρώτη Δημοσίευση: 09/04/2019 18:00 - Τελευταία Ενημέρωση: 09/04/2019 18:00
Την ευκαιρία να ενημερωθούν άμεσα και να απαντήσουν σε πάρα πολλές απορίες για το πώς πρέπει να διαχειρίζονται περιπτώσεις παραβατικότητας ή προπαραβατικότητας από ανήλικους μαθητές τους είχαν χθες οι διευθυντές σχολικών μονάδων της Μεσσηνίας από την εισαγγελέα Πρωτοδικών Καλαμάτας Σοφία Γκουγκουλιάνα, την πρόεδρο και την αν. πρόεδρο της Εταιρείας Προστασίας Ανηλίκων, εφέτες Γιαννούλα Γεωργούλια και Βασιλική Ταφύλη, τον πρόεδρο του Δικηγορικού Συλλόγου Καλαμάτας, Περικλή Ξηρογιάννη και την επιμελήτρια Ανηλίκων, Αγγελική Ρουμελιώτου – Πούπουζα.
Η συνάντηση είχε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον και γι’ αυτό διήρκεσε περίπου ένα δίωρο περισσότερο από το προγραμματισμένο.
Βασικός στόχος είναι οι διευθυντές των σχολείων και οι εκπαιδευτικοί να επικοινωνούν και να συνεργάζονται άμεσα με την εισαγγελέα Ανηλίκων και τους αρμόδιους φορείς, ώστε να προλαμβάνουν ή και να αντιμετωπίζουν την παραβατικότητα στους ανήλικους, είτε αυτοί είναι θύτες είτε είναι θύματα.
Αίσθηση προκάλεσαν οι παρατηρήσεις της εισαγγελέως Πρωτοδικών πως παρατηρείται σημαντική αύξηση σε υποθέσεις ανηλίκων και ηλεκτρονική διακίνηση παιδοπορνογραφικού υλικού και ιδιαίτερα κοριτσιών, που μέσω διαδικτύου εκθέτουν διαδικτυακά ευαίσθητα σημεία του σώματός τους.
 
Εμπιστοσύνη στον εισαγγελέα Ανηλίκων
Η χθεσινή πολύωρη εποικοδομητική συνάντηση ήταν συνέχεια της συνάντησης εργασίας που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία της κας Γκουγκουλιάνας στις 13 Φεβρουαρίου. Στη διοργάνωση της συνάντησης συμμετείχαν και οι διευθύνσεις Εκπαίδευσης Περιφέρειας, αλλά και Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας στη Μεσσηνία.
Τη συνάντηση άνοιξαν με ομιλίες τους η εφέτης Βασιλική Ταφύλη από την Εταιρεία Προστασίας Ανηλίκων και ο τέως περιφερειακός διευθυντής Εκπαίδευσης, Πάνος Πετρόπουλος
Κατά την ομιλία της η εισαγγελέας Πρωτοδικών Καλαμάτας κα Γκουγκουλιάνα αναφέρθηκε σε ζητήματα που αφορούν στο σχολικό εκφοβισμό, τη σχολική βία, την αναγνώριση του υπάρχοντος νομικού πλαισίου, αλλά και τη διερεύνηση αιτιών και αποτελεσμάτων του φαινομένου.
Στους τρόπους αντιμετώπισης προέτρεψε τους εκπαιδευτικούς να εμπιστεύονται και να απευθύνονται στον εισαγγελέα ανηλίκων, όχι μόνο για περιστατικά σχολικού εκφοβισμού και αδικήματα, αλλά και για οποιαδήποτε άλλη περίπτωση παιδιών με παραβατική ή αρνητική συμπεριφορά. Για κάθε δε περίπτωση θα βρεθεί ο κατάλληλος τρόπος αντιμετώπισης.
Ζήτησε δε την ενεργοποίηση όλων όχι μόνο με την ιδιότητά τους, αλλά και ως άνθρωποι.
Η κα Γκουγκουλιάνα έθιξε το ζήτημα παρακολούθησης φοίτησης των μαθητών, επισημαίνοντας ότι η καταστρατήγηση αυτού του δικαιώματος επιφέρει σοβαρές επιπτώσεις στην ανάπτυξη του παιδιού, την ομαλή κοινωνικοποίησή του και ενισχύει τους παράγοντες περιθωριοποίησής του. Ζήτησε εντατικοποίηση των ενεργειών όλων προκειμένου να παραμένει κάθε παιδί στο σχολείο, ενώ υπογράμμισε ότι ιδιαίτερα οι μαθητές που είναι επιρρεπείς σε προπαραβατικές δράσεις δεν πρέπει να αποβάλλονται από τις σχολικές τάξεις χωρίς επίβλεψη των κινήσεών τους, καθώς ελλοχεύουν κίνδυνοι για κλιμάκωση των κινδύνων όσο κυκλοφορούν ανεξέλεγκτοι εκτός τάξης ή και εκτός σχολείου.
Ακόμα μίλησε για τη διαχείριση περιπτώσεων αδήλωτων ανηλίκων, τονίζοντας ότι έχει εντοπισθεί σημαντικός αριθμός ατόμων, κυρίως Ρομά.
 
«Έκθεση» στο ίντερνετ
Ξεχωριστή αναφορά έκανε στην αναγκαιότητα λήψης μέτρων και έγκαιρης παρέμβασης σχετικά με το φαινόμενο διασποράς ευαίσθητου προσωπικού φωτογραφικού και ηλεκτρονικού υλικού ανηλίκων, μέσω ηλεκτρονικών και διαδικτυακών μέσων.
Η εισαγγελέας Πρωτοδικών παρατήρησε ότι υπάρχει σημαντική αύξηση των περιπτώσεων ανηλίκων που εμπλέκονται ως θύματα ή ως δράστες, ηθελημένα ή εν αγνοία τους, σε σχέση με τη βαρύτητα της πράξης, σε υποθέσεις ηλεκτρονικής διακίνησης παιδοπορνογραφικού υλικού. Μάλιστα, είπε ότι έχει διαπιστωθεί να έχει αυξηθεί δραματικά ο αριθμός των ανήλικων κοριτσιών, οι οποίες στέλνουν μέσω των δικτύων κοινωνικής δικτύωσης υλικό φωτογραφικό ή βιντεοσκοπημένο που εκθέτει ευαίσθητα σημεία του σώματός τους.
Από την άλλη πλευρά, διαπιστώνεται μια ανησυχητική αύξηση εφήβων, οι οποίοι, αφού παραλάβουν τέτοιο υλικό, είτε από το ίδιο του εικονιζόμενο άτομο είτε από τρίτους, το διακινούν μεταξύ τους.
Κοινό χαρακτηριστικό και των δύο πλευρών, όπως είπε, είναι η άγνοια των κινδύνων οι οποίοι προκύπτουν τόσο σε επίπεδο μακροπρόθεσμου διασυρμού και ψυχολογικής επιβάρυνσης όσο και σε επίπεδο ποινικών ευθυνών, καθότι προκύπτουν ζητήματα απειλών, εκβιασμών, συκοφαντίας και, κυρίως, διακίνησης παιδοπορνογραφικού υλικού με ανεπανόρθωτες συνέπειες.
 
Προστασία θυμάτων
Ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου, Περικλής Ξηρογιάννης, αναφέρθηκε στην αντιμετώπιση της παραβατικότητας των ανηλίκων, στην προστασία των θυμάτων ανηλίκων από τα αδικήματα και το διαδίκτυο και σε ζητήματα προσωπικών δεδομένων. Επίσης, στην ενδοοικογενειακή βία, την οποία οι ανήλικοι κουβαλούν μαζί τους, είτε είναι θύματά της είτε είναι θεατές της.
Από την πλευρά της εκπαίδευσης, οι διευθυντές αναφέρθηκαν σε ζητήματα όπως τα κινητά τηλέφωνα και το κάπνισμα στα σχολεία, αλλά και στην πλημμελή εποπτεία από τους γονείς. Επισημάνθηκε δε η εγκατάλειψη φοίτησης από Ρομά.
Στους παράγοντες επικινδυνότητας, αλλά και στα οικογενειακά χαρακτηριστικά αναφέρθηκε η επιμελήτρια Ανηλίκων κα Ρουμελιώτου. Αναφερόμενη σε περιστατικά, είπε ότι οι θύτες έχουν κοινό κι όταν απομονωθούν από αυτό (την ομάδα ή τη συμμορία) γίνονται πολύ ευάλωτοι, ενώ μέσα στη συμμορία έχουν αρχηγικές τάσεις.
Ο περιφερειακός διευθυντής Εκπαίδευσης τόνισε ότι κάθε παιδί δεν μπορεί να έχει τον ψυχολόγο του, έχει όμως τον εκπαιδευτικό του που μπορεί να το βοηθήσει και να το κατευθύνει.
Στη συνέχεια από εκπαιδευτικούς αναφέρθησαν παραδείγματα που έχουν αντιμετωπίσει στην καθημερινότητά τους, όπως κακοποίηση παιδιού από τον πατέρα του με την τοπική κοινωνία να το γνωρίζει και να μη μιλάει, μητέρας που εκμεταλλευόταν το ανάπηρο παιδί της για να παίρνει τα επιδόματα, αλλά και περιστατικά με εκπαιδευτικό που φλέρταρε με μαθήτρια στο Messenger.
Η εκδήλωση έκλεισε με ερωτήσεις εκπαιδευτικών προς τους διοργανωτές για το πώς πρέπει να αντιμετωπίζουν περιστατικά, όπως, για παράδειγμα, όταν οι γονείς ειδοποιούνται από το σχολείο αλλά δεν είναι συνεργάσιμοι.
Τέλος, έμφαση δόθηκε και στο πως πρέπει όσα συζητούνται στις συναντήσεις διδασκόντων να μη διαρρέουν και να μένουν αυστηρά μεταξύ τους.
 
Της Βίκυς Βετουλάκη
 



Προσθήκη νέου σχολίου

Σχετικές Ειδήσεις