Εξάγοντας ποιοτικά αγροτικά προϊόντα

Πρώτη Δημοσίευση: 12/03/2013 23:44 - Τελευταία Ενημέρωση: 12/03/2013 23:44

 

Της Μαρίας Νίκα

 

Λένε πως στην Ελλάδα, αν δεν έχεις πραγματικά διάθεση να αντιμετωπίσεις σοβαρά ένα θέμα, οργανώνεις ημερίδες για να περνά η ώρα. Ωστόσο, παρακολουθώντας χθες το δεύτερο μέρος της διημερίδας που ξεκίνησε τη Δευτέρα στις εγκαταστάσεις του Costa Navarino, μόνο αυτή την εντύπωση δε σχηματίσαμε.

Στη συνάντηση με θέμα «Εξάγοντας ποιοτικά αγροτικά προϊόντα», που διοργάνωσαν τα Ιδρύματα Καπετάν Βασίλη και Γ. & Β. Καρέλια, παρουσιάστηκαν εξαιρετικά ενδιαφέρουσες εισηγήσεις από καλούς γνώστες του χώρου για το πώς μπορούν να προωθηθούν οι ελληνικές εξαγωγές, με έμφαση στην ποιότητα.

Μια τέτοια αγορά είναι και η Γερμανία, η οποία αποτελεί το δεύτερο μεγαλύτερο προορισμό ελληνικών προϊόντων μετά την Ιταλία. Γι’ αυτή την αγορά μίλησε χθες ο Δημήτρης Πετρόπουλος, γραμματέας Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων Α΄ Γερμανίας. Τη χώρα «της Μέρκελ και του Σόιμπλε», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά… με νόημα.

 

Οι Γερμανοί επιλέγουν… ελληνικά

«Η Γερμανία είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος “πελάτης” της Ελλάδας, μετά την Ιταλία» σημείωσε ο κ. Πετρόπουλος, όσον αφορά στα ελληνικά προϊόντα που εισάγουν οι Γερμανοί. Επιχειρώντας να σκιαγραφήσει τη γερμανική αγορά, είπε ότι πρόκειται για μια χώρα που «γερνάει», αφού ο μέσος όρος των γεννήσεών της είναι κάτω από ένα παιδί. Έτσι, ίσως μακροπρόθεσμα αλλάξουν οι καταναλωτικές συνήθειες του πληθυσμού της.

Τόνισε δε την αυξημένη καταναλωτική συνείδηση των Γερμανών, αλλά και τη σημασία που δίνουν στην οικονομία και τη διαχείριση των απορριμμάτων, ανακυκλώνοντας τα πάντα. Ακόμη και το πλαστικό μπουκάλι νερού του ενάμισι λίτρου το επιστρέφουν στο σούπερ μάρκετ και παίρνουν πίσω 10 λεπτά. Άρα, ενδιαφέρονται για συσκευασίες ανακυκλώσιμες.

Επίσης, το μεσημέρι τρώνε έτοιμα συσκευασμένα γεύματα. Για παράδειγμα, η εργαζόμενη γυναίκα θα πάρει το μεσημέρι στο γραφείο μια σαλάτα λαχανικών με κάτι συνοδευτικό. Ενδιαφέρονται πολύ και για τα βιολογικά προϊόντα, αλλά και για τις πρακτικές συσκευασίες, που ξανακλείνουν εύκολα και έτσι το προϊόν φυλάσσεται στο ψυγείο.

Ο κ. Πετρόπουλος επισήμανε ότι Γερμανία δεν είναι μόνο το Βερολίνο. Μπορεί μια μεγάλη και επιτυχημένη εταιρεία να βρίσκεται σε μια πόλη 10.000 κατοίκων στα σύνορα με την Αυστρία. Όσο για τα μεγαλύτερα καταναλωτικά κέντρα της χώρας, είναι το Μόναχο, η Στουτγάρδη, η Φρανκφούρτη, το Ντίσελντορφ και το Αμβούργο.

Και επειδή στην αρχή φάνηκε κάπως αυστηρός, με την αναφορά του σε Μέρκελ και Σόιμπλε, κλείνοντας θέλησε να «ανεβάσει» την ελληνική ψυχολογία. Πρόσφατα, όπως είπε, παρακολουθούσε μια εκπομπή στη γερμανική τηλεόραση με πολιτικούς που μιλούσαν για την κρίση στην Ελλάδα. Αφού σε όλη την εκπομπή είχαν «λούσει» κανονικά τους Έλληνες, το φινάλε έγινε με τον εξής τρόπο: ο παρουσιαστής τούς ζήτησε να πουν τι είναι αυτό που αγαπούν από την Ελλάδα. Και πραγματικά ο καθένας είπε αυτό που αγαπά στη χώρα μας, δείχνοντας ότι υπάρχει και μια άλλη πλευρά.

 

Από την αξιοπιστία στην αναξιοπιστία

Για τον ΟΑΕΠ, τον Οργανισμό Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων, ενημέρωσε τους εξαγωγείς ο Άρης Κρεββατάς, λέγοντας ότι πρόκειται για ένα εργαλείο που μπορεί να βοηθήσει στη ρευστότητα των επιχειρήσεων, ιδιαίτερα των μικρομεσαίων.

Από την πλευρά του, ο Δημήτρης Μανιατάκης, πρόεδρος του Μανιατάκειου Ιδρύματος, αναφέρθηκε σε δύο αντίστοιχες ξένες εταιρείες, μία γαλλική και μία γερμανική, οι οποίες τις δεκαετίες 1970 και 1980 θεωρούσαν τους Έλληνες ως τους πιο αξιόπιστους εξαγωγείς, αλλά σήμερα δε δέχονται καν να τους ασφαλίσουν. 

Θέλοντας, μάλιστα, να δείξει τη νοοτροπία που επικρατεί πλέον, ο κ. Μανιατάκης έφερε παράδειγμα: «Επειδή τυχαίνει να είμαι και γραμματέας του Ελληνοαφρικανικού Επιμελητηρίου, μου λέει κάποιος: Έχω τόσους τόνους λάδι, μήπως ξέρεις καμιά χώρα της Αφρικής να το πουλήσουμε; Ε, εδώ τι να απαντήσεις;».

Να φτιαχτεί ένα κέντρο στην Περιφέρεια που θα έχει συμβουλευτικό ρόλο στις εξαγωγές, πρότεινε ο εξαγωγέας της Χ.Κ. ΑΒΕΤ Κώστας Παπαδημητρίου. Επίσης, να γίνονται συστηματικές μετρήσεις των εξαγωγών ανά περιοχή κάθε τρίμηνο ή εξάμηνο και να μπαίνουν μετρήσιμοι στόχοι. Ωστόσο, το προϊόν, είπε, πρέπει πρώτα να στηριχθεί στον τόπο του. Έτσι θα αποκτήσει κεφάλαιο για να πάει και στο εξωτερικό.

«Εξαγωγές χωρίς παραγωγούς δε γίνονται» πρόσθεσε ο επιχειρηματίας Γιώργος Γκούμας της AGREXPO S.A. και πρόεδρος της ΕΤΑΠ Πελοποννήσου. Έθεσε την ανάγκη για μείωση του κόστους παραγωγής, αναφερόμενος στα ακριβά εφόδια και πρόσθεσε ότι πρέπει, επιτέλους, να υπάρξει πολιτική για τις εξαγωγές. Χαρακτήρισε δε σημαντική τη στήριξη του Επιμελητηρίου Μεσσηνίας σε επιχειρηματίες για να συμμετάσχουν σε έκθεση του εξωτερικού, καλύπτοντας το 50% των εξόδων τους.

«Τα τελευταία 20 χρόνια οι επιχειρήσεις βασίζονταν σε επιδοτήσεις και δάνεια. Τώρα πρέπει να λειτουργήσουν με δικά τους κεφάλαια» σχολίασε ο Γιάννης Παπαδόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της Attica Ventures. Επίσης, χαρακτήρισε καλό στόχο τις μικρές αγορές υψηλής υπεραξίας, με το ψαγμένο καταναλωτικό κοινό που πληρώνει για το ποιοτικό προϊόν, και όχι τις τεράστιες, όπως αυτή της Κίνας.

 

Παραγωγοί ενωμένοι

Στις ομάδες παραγωγών και την οργανωμένη αγροτική παραγωγή αναφέρθηκε ο Γιώργος Μιχαλόπουλος, διευθυντής της ΡόδαξΑγρο ΕΠΕ. Τόνισε την ανάγκη ομαδοποίησης των αγροτών, σε αντίθεση με τον ατομισμό που επιλέγουν, για να επιβιώσουν. Πρόσθεσε ότι αν δεν ενωθούν, πολλοί θα γίνουν κολίγοι και θα έχουμε ανάπτυξη «τσιφλικάδων», αφού κάποιοι θα διαχειριστούν αυτά που δε θα μπορέσουν να κρατήσουν κάποιοι άλλοι.

Μίλησε για την ανάγκη της γεωργίας που συμβαδίζει με την προστασία του περιβάλλοντος και είπε ότι το συνεταιριστικό κίνημα, αντί να συγκεντρώνει προϊόν από τους παραγωγούς και να το διαθέτει στην αγορά, κάνει το αντίθετο. Κατανέμει στους παραγωγούς.

Η Ιουλία Δροσινού, από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, μίλησε για τις σημάνσεις ΠΟΠ και ΠΓΕ, για τα ΕΠΙΠ (Ειδικά Παραδοσιακά Ιδιότυπα Προϊόντα), τα Προϊόντα Ορεινής Παραγωγής, καθώς και για τη Βιοδυναμική Γεωργία, μια μορφή της βιολογικής.

 

Ομιλία Καρέλια

Όσο για την πρώτη μέρα της διημερίδας, αίσθηση προκάλεσε η ομιλία του Ανδρέα Καρέλια, διευθύνοντα συμβούλου της Καπνοβιομηχανίας Α.Ε., ο οποίος αναφέρθηκε σε θέματα μάρκετινγκ στον τομέα των εξαγωγών.

Εκτός από την ποιότητα του προϊόντος, ο κ. Καρέλιας τόνισε το μεγάλο ρόλο που παίζει η εμφάνιση, από τη συσκευασία, το εμπορικό σήμα και το λογότυπο μέχρι την προβολή του προϊόντος στο ράφι. Μίλησε μέχρι και για την εμφάνιση των στελεχών της επιχείρησης, που χρειάζεται να είναι προσεγμένη, αλλά, κυρίως, για το επαγγελματικό επίπεδό τους, που πρέπει να είναι όσο πιο υψηλό γίνεται σε όλες τις βαθμίδες.

Την πρώτη μέρα χαιρετισμό απηύθυνε και ο Αχιλλέας Κωνσταντακόπουλος, πρόεδρος του Ιδρύματος Καπετάν Βασίλη, ο οποίος αναφέρθηκε στο όραμα του πατέρα του για την ανάπτυξη της Μεσσηνίας σε όλους τους τομείς.

 

 



Προσθήκη νέου σχολίου

Σχετικές Ειδήσεις