Ντίνα Νικολάκου: «Η Καλαμάτα αποτελεί τη μεγαλύτερη πολιτική πρόκληση»

Πρώτη Δημοσίευση: 27/01/2013 18:26 - Τελευταία Ενημέρωση: 27/01/2013 18:26

 

Η ΑΝΤΙΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ ΕΡΓΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΣΤΟ «ΘΑΡΡΟΣ»

 

«Τέλη 2014 ο εφιάλτης των σκουπιδιών για την Πελοπόννησο θα είναι παρελθόν»

 

Της Βίκυς Βετουλάκη

 

Η ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων για το σύνολο της Περιφέρειας και η άρτια οδική σύνδεση της Καλαμάτας με τους βασικούς ενδομεσσηνιακούς άξονες είναι οι δύο προκλήσεις για την αιρετή Περιφέρεια Πελοποννήσου στο υπόλοιπο μισό της θητείας της.

Απαντώντας στις ερωτήσεις του «Θάρρους», η αντιπεριφερειάρχης Ντίνα Νικολάκου μιλά για τη διετία που έκλεισε και τους στόχους που υλοποιήθηκαν, αλλά και για τη νέα που μόλις ξεκίνησε.

Για το μεγάλο θέμα των σκουπιδιών, τονίζει ότι τέλη του 2014 θα είναι παρελθόν, ενώ ανακοινώνει ότι σε λίγες ημέρες θα παρουσιαστεί στο Περιφερειακό Συμβούλιο ο ολοκληρωμένος στρατηγικός σχεδιασμός για την τουριστική ανάπτυξη της Πελοποννήσου.

Κάνοντας ειδική αναφορά στη Μεσσηνία, θέτει σε προτεραιότητα το ενδομεσσηνιακό οδικό δίκτυο, ενώ ανακοινώνει ότι έχει δρομολογηθεί και εξετάζεται η δυνατότητα ένταξης στο ΕΣΠΑ ενός ξενώνα στο Νοσοκομείο Καλαμάτας, που θα φιλοξενεί συνοδούς – συγγενείς ασθενών.

Όσο για την Καλαμάτα, τη χαρακτηρίζει «τη μεγαλύτερη πολιτική πρόκληση», χωρίς να δίνει περισσότερες εξηγήσεις, αφήνοντας όλα τα ενδεχόμενα ανοικτά, ακόμα και για μια μελλοντική υποψηφιότητά της.

 

Η πρώτη διετία της πρώτης αιρετής Περιφέρειας Πελοποννήσου μόλις συμπληρώθηκε και αρχίσαμε να κάνουμε βήματα στο υπόλοιπο μισό της θητείας. Συνοπτικά, ποιες θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι οι υπογραμμίσεις για τη διετία που έφυγε, αλλά και για αυτή που μόλις ξεκίνησε;

Με τη δράση μας στην πρώτη διετία προσπαθήσαμε να δημιουργήσουμε τις δομές και τα εργαλεία για τη συγκρότηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για την ανάπτυξη και την προοπτική της Πελοποννήσου.

Βασική μας προτεραιότητα ήταν να μη χάσουμε ούτε ένα ευρώ, από τα έργα τα οποία είχαν δρομολογηθεί. Ταυτόχρονα, να δώσουμε μάχη για να ωριμάσουμε μια σειρά από σημαντικά έργα, κυρίως οδικών αξόνων, που βάλτωναν στη γραφειοκρατία.

Στόχος μας είναι η Πελοπόννησος και, φυσικά, η ΠΕ Μεσσηνίας να αποκτήσει ολοκληρωμένο σύγχρονο οδικό δίκτυο.

Τα επόμενα δύο χρόνια στοχεύουμε να «κλειδώσουμε» την αλλαγή εποχής για την Πελοπόννησο με μετρήσιμο και συγκεκριμένο αποτέλεσμα. Αποτέλεσμα που θα κάνει τη διαφορά.

 

Ποιοι είναι οι τομείς δράσεων που θα απασχολήσουν την Περιφέρεια το επόμενο διάστημα και στους οποίους θα έχουμε αποτελέσματα, όπως λέτε;

Πρώτος τομέας στον οποίο θα φανεί το αποτέλεσμα, είναι η διαχείριση των απορριμμάτων, όπου μέχρι σήμερα η Πελοπόννησος ήταν το αρνητικό παράδειγμα. Αυτό πλέον άλλαξε ριζικά.

Μετά από μια δύσκολη, επίπονη, αλλά ουσιαστική διαβούλευση, η Περιφέρεια Πελοποννήσου είναι η πρώτη στην Ελλάδα που υλοποιεί έργο για την ολική διαχείριση των απορριμμάτων με τη διαδικασία διεθνούς διαγωνισμού με ΣΔΙΤ και ανταγωνιστικό διάλογο.

Ο διαγωνισμός είναι σε εξέλιξη, αναμένεται ο τελικός ανάδοχος και μέχρι το τέλος του 2014 ο εφιάλτης των σκουπιδιών για την Πελοπόννησο θα είναι παρελθόν.

 

Αναλυτικά ποιοι είναι οι τομείς που εστιάζετε ως Περιφερειακή Αρχή την πρώτη διετία;

Από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε την ευθύνη της Περιφερειακής Αρχής ζητούσαμε τη μεταβίβαση των αρμοδιοτήτων του ΕΣΠΑ στην αιρετή Περιφέρεια, γνωρίζοντας ότι υπήρχε μεγάλο πρόβλημα στα έργα του ΕΣΠΑ στην Πελοπόννησο σε ό,τι αφορά και τους δείκτες ένταξης, συμβασιοποίησης και πληρωμών.

Επίσης, γνωρίζαμε πάρα πολύ καλά τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετώπιζαν τα έργα της Περιφέρειας Πελοποννήσου. Είχε ξεκινήσει η διαδικασία υλοποίησής τους, μερικά εκ των οποίων παραλάβαμε στην κυριολεξία γκρεμισμένα, ενώ άλλα ήταν μπλοκαρισμένα με γραφειοκρατικά και διοικητικά προβλήματα.

Η αιρετή Περιφέρεια ανέλαβε την ευθύνη του ΕΣΠΑ την 1η/7/2011 και από τότε έως σήμερα, με σκληρή δουλειά, συνεχείς συσκέψεις και υπό τον εποπτεία πάντα του ιδίου του περιφερειάρχη Πέτρου Τατούλη, καταφέραμε να υπερκαλύψουμε τον προϋπολογισμό (overbooking) όλων των κωδικών, όλων των τομέων του ΕΣΠΑ, είτε αφορούν στις υποδομές, είτε στην υγεία, την παιδεία, τον πολιτισμό κ.λπ.

Όπως αποδεικνύουν και τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, όσον αφορά στο ΕΣΠΑ, από 1/7/2011 έως σήμερα η Περιφέρεια Πελοποννήσου παρουσιάζει μεγάλη δυναμική.

Με πρωτοβουλίες της ξεπεράστηκαν οι εμπλοκές και αποδεσμεύτηκαν χρήματα από το Ταμείο Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών, το επονομαζόμενο «Ταμείο Μολυβιάτη», και σημαντικά έργα στις πληγείσες από τις πυρκαγιές του 2007 περιοχές θα ολοκληρωθούν.

Η επαναλειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου μέσω ΣΔΙΤ είναι ακόμα μια καινοτόμος πρόταση της Περιφέρειας Πελοποννήσου, σε ένα πρόγραμμα που θα ενταχθεί και η Περιφέρεια της Δυτικής Ελλάδας.

Το Περιφερειακό Ταμείο Ενίσχυσης της Επιχειρηματικότητας της Περιφέρειας Πελοποννήσου θα δώσει τη δυνατότητα να δοθούν ουσιαστικές λύσεις στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν το πρόβλημα έλλειψης ρευστότητας.

Το ειδικό αναπτυξιακό πρόγραμμα για την Πελοπόννησο, με τίτλο «Πελοπόννησος 2020- Ευρωπαϊκή Περιφέρεια», ύψους 120.000.000 ευρώ, αποτελεί σημαντικό μοχλό ανάπτυξης. Κεντρικό θέμα του είναι η ανάδειξη του ρόλου της κωμόπολης στην παρούσα οικονομική συγκυρία.

Ιδιαίτερη προσπάθεια έχει καταβάλει η Περιφέρεια Πελοποννήσου όσον αφορά στον πρωτογενή τομέα, που αποτελεί το βασικό πυλώνα ανάπτυξής μας. Άμεσα ολοκληρώθηκαν οι διαδικασίες του επιχειρησιακού προγράμματος «Καλάθι προϊόντων της Πελοποννήσου», ενώ με γοργούς ρυθμούς ολοκληρώνονται οι διαδικασίες για την υλοποίηση του πρώτου δημοπρατηρίου αγροτικών προϊόντων στην Πελοπόννησο, καθώς και η αγροδιατροφική σύμπραξη της Περιφέρειας Πελοποννήσου. Προωθείται αντίστοιχα η συμβολαιακή γεωργία, με στόχο την τόνωση της επιχειρηματικότητας.

Πρωτοποριακός είναι ο σχεδιασμός της Περιφέρειας Πελοποννήσου που αφορά στο πενταετές πρόγραμμα για την ανάπτυξη της κτηνοτροφίας, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 55 εκατομμυρίων ευρώ. Θα αφορά στη δημιουργία νέων μονάδων, κτηνοτροφικών πάρκων, σε πρόγραμμα συνεχούς υποστήριξης, τεχνικής και επιστημονικής, των κτηνοτρόφων, πρόγραμμα ανάδειξης των προϊόντων, ενίσχυση των υφιστάμενων μονάδων με εξοπλισμό και τεχνογνωσία, υιοθέτηση του προτύπου των κτηνοτροφικών πάρκων, καθώς και δημιουργία μεγάλων μονάδων.

Η Περιφέρεια Πελοποννήσου εντάχθηκε στο πρόγραμμα «Ηλεκτρονικό Καλάθι (Πύλη) Αγροτικών – Διατροφικών Προϊόντων Περιφέρειας Πελοποννήσου», ενώ για πρώτη φορά υλοποιείται ένα Πελοποννησιακό Σύμφωνα Ποιότητας, καθώς και Σήμα για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες διαμονής και εστίασης.

Το 2011 η Περιφέρεια Πελοποννήσου ήταν παρούσα στη μεγαλύτερη διεθνή έκθεση τροφίμων και ποτών “SIAL”, στο Παρίσι, καθώς και στις μεγαλύτερες διεθνείς εκθέσεις τουριστικής προβολής, ενώ σε λίγες ημέρες στο Περιφερειακό Συμβούλιο θα παρουσιάσουμε τον ολοκληρωμένο στρατηγικό μας σχεδιασμό για την τουριστική μας ανάπτυξη, κάτι που γίνεται πρώτη φορά σε επίπεδο Περιφέρειας Πελοποννήσου.

Στον τομέα της ενέργειας, λόγω της στρατηγικής της γεωγραφικής θέσης, η Περιφέρεια Πελοποννήσου μπορεί να αποτελέσει ενεργειακό κόμβο για την παραγωγή και μεταφορών όλων των μορφών ενέργειας, κάτι το οποίο έχουμε ήδη αναδείξει ως συγκριτικό πλεονέκτημα και μπορεί να δώσει νέες προοπτικές για την έρευνα και την τεχνολογία.

 

Σχεδιασμός υπάρχει, προφανώς, και για κάθε Περιφερειακή Ενότητα χωριστά. Η Μεσσηνία τι πρέπει να περιμένει;

Όσον αφορά στις Περιφερειακές Ενότητες, η Μεσσηνία αποτελεί ναυαρχίδα στην ανάπτυξη της Πελοποννήσου. Στη Μεσσηνία, με μεθοδικό και οργανωμένο τρόπο, η Περιφέρεια Πελοποννήσου και η διοίκηση της Περιφερειακής Ενότητας έχουν δρομολογήσει ένα σημαντικό πρόγραμμα έργων και δράσεων, που θα αλλάζουν την εικόνα της και τις συνθήκες.

Πρέπει όλοι να έχουμε υπ’ όψιν ότι μια σειρά από έργα που σχετίζονται με αναβάθμιση των περιφερειακών και επαρχιακών οδικών αξόνων στην περιοχή, έργα περιβαλλοντικής σημασίας, δράσεις ανάδειξης της μοναδικής πολιτιστικής κληρονομιάς, κρίσιμες κοινωνικές υποδομές και έργα των Δήμων, γίνονται μέσα από το επιχειρησιακό πρόγραμμα του ΕΣΠΑ για την Πελοπόννησο, που «τρέχει» η Περιφέρεια.

Όλα αυτά είναι έργα που δίνουν πνοή στην τοπική κοινωνία και, κυρίως, σε μια εποχή μεγάλης κρίσης δημιουργούν τις προϋποθέσεις για ανάπτυξη.

Γνωρίζουμε όλοι πως πριν από λίγο καιρό, επιτέλους, απέκτησε η Μεσσηνία ένα σύγχρονο και ασφαλές οδικό δίκτυο σε ό,τι αφορά τον άξονα Κόρινθος - Τρίπολη – Καλαμάτα. Για την Περιφέρεια Πελοποννήσου, φυσικά, ο συγκεκριμένος οδικός άξονας θα θεωρηθεί ολοκληρωμένος, όταν κατασκευασθεί και δοθεί στην κυκλοφορία ο περιμετρικός δακτύλιος της Καλαμάτας, έτσι ώστε να τηρηθούν απόλυτα οι όροι της σύμβασης.

 

Η κατασκευή, βέβαια, του νέου αυτοκινητόδρομου δεν αρκεί για να πούμε ότι απέκτησε άριστες υποδομές στον τομέα των αδικών δικτύων.

Σε ό,τι αφορά το ενδομεσσηνιακό οδικό δίκτυο, που όλοι γνωρίζουμε την κατάσταση στην οποία βρισκόταν, μπορούμε να πούμε σήμερα ότι για το σύνολό του υπάρχει ένας ολοκληρωμένος σχεδιασμός για την ένταξή του είτε στο ΕΣΠΑ είτε σε τομεακά προγράμματα του υπουργείου, έτσι ώστε, από τη μία, η Καλαμάτα να αποκτήσει ενδοχώρα και, από την άλλη, να δημιουργηθεί προοπτική ανάπτυξης σε ολόκληρη τη Μεσσηνία και για τον τουρισμό και για την αγροτική οικονομία.

Έργα που είχαν ξεκινήσει και είχαν προβλήματα απεγκλωβίζονται, όπως ενδεικτικά το έργο Γαργαλιάνοι – Ρωμανού, που με την ολοκλήρωσή του θα αναβαθμιστεί ο άξονας Κυπαρισσίας – Φιλιατρών – Πύλου.

Στην ΠΕ Μεσσηνίας υπάρχουν δύο έργα που έχουν χαρακτηρισθεί «σημαίες» στην Περιφέρεια Πελοποννήσου: ο οδικός άξονας Βαλύρα- Λάμπαινα – Αρχαία Μεσσήνη, αλλά και ο άξονας Οίτυλο – Αρεόπολη - Στούπα – Καρδαμύλη – Καλαμάτα. Αυτά, σε συνδυασμό με τους άξονες που θα συνδέουν την Καλαμάτα με την Πύλο, την Κορώνη και τη Μεθώνη, θα αποτελέσουν μεγάλο αναπτυξιακό έργο για τη Μεσσηνία. Δε θα ήθελα να κάνω αναφορά σε κάθε τμήμα των οδικών αξόνων που ωριμάζει αυτή τη στιγμή, γιατί επί σειρά ετών οι Μεσσήνιοι συμπολίτες μας άκουγαν εξαγγελίες οδικών αξόνων, με κατακερματισμένα έργα που ποτέ δεν ολοκληρώνονταν. Αυτό που θέλω να σας διαβεβαιώσω, πρώτα και πάνω απ’ όλα, είναι η διαφορετική νοοτροπία που επικρατεί στην αιρετή Περιφέρεια. Να επισημάνω ότι υπάρχει ένας συγκεκριμένος σχεδιασμός για την ωριμότητα, την ένταξη και την κατασκευή των οδικών αξόνων, που υπηρετεί αναπτυξιακές προοπτικές της Μεσσηνίας.

Ένα διαχρονικό αίτημα των κατοίκων των περιοχών της Καλαμάτας και της Δυτικής Μάνης είναι πλέον γεγονός, με ένα πρωτοποριακού χαρακτήρα τεχνικό έργο προστασίας των ακτών της Μεσσηνίας, στις περιοχές Ακρογιαλίου και Μικράς Μαντίνειας. Στόχος μας είναι να συνεχιστεί, καλύπτοντας τις ανάγκες όλων των περιοχών που αντιμετωπίζουν προβλήματα μέχρι τις Κιτριές.

Με σημαντικές, επίσης, παρεμβάσεις από την ΠΕ Μεσσηνίας λύθηκαν προβλήματα εκβάθυνσης λιμανιών σε περιοχές όπως Μαραθούπολη, Άγιος Ανδρέας, Πεταλίδι, Φοινικούντα, Άγιος Νικόλαος και Άγιος Δημήτριος Μάνης.

Άλλο διαχρονικό αίτημα των κατοίκων της Πυλίας είναι πλέον γεγονός, η νέα είσοδός της Κορώνης.

Η Περιφέρεια Πελοποννήσου μελετά και πολύ σύντομα θα παρουσιάσει έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό για την ανάπτυξη και την ανάδειξη του ορεινού όγκου του Ταϋγέτου, όχι μόνο για την περιβαλλοντική του αξία, αλλά και για τη μεγάλη του ιστορία.

Ήδη στην ΠΕ Μεσσηνίας έχουν κατασκευασθεί μέσω των προγραμμάτων του ΕΟΧ τρεις λιμνοδεξαμενές και έξι υδατοδεξαμενές, έργο σημαντικό για την προστασία του περιβάλλοντος, τη βιοποικιλότητα και την αγροτική μας οικονομία.

Το Φιλιατρινό και το Μιναγιώτικο Φράγμα είναι έργα πνοής για την ΠΕ Μεσσηνίας με μεγάλες αναπτυξιακές προοπτικές για την αγροτική οικονομία, αλλά και την τουριστική ανάπτυξη.

Στον τομέα των Υποδομών, της Παιδείας, του Πολιτισμού και της Υγείας, μπορούμε να πούμε ότι το σύνολο των ώριμων έργων έχει ενταχθεί, ενώ σε συνεργασία με τις Δημοτικές Αρχές εντάσσουμε συνεχώς στο ΕΣΠΑ νέα έργα.

 

Πολιτική πρόκληση

Θεωρώ ότι αξίζει να αναφερθώ ιδιαιτέρα στην Καλαμάτα, που για την Περιφέρεια είναι η πρωτεύουσα πόλη, έχοντας κατακτήσει δίκαια αυτόν τον τίτλο, όχι μόνο γιατί πληθυσμιακά είναι η μεγαλύτερη της Πελοποννήσου, αλλά και λόγω της ιστορίας, του πολιτισμού και του φυσικού της κάλλους.

Σε ό,τι αφορά την προσβασιμότητα και την αναπτυξιακή της πορεία, δεν αρκεί η εύρυθμη λειτουργία του αεροδρομίου της και το σύγχρονο οδικό δίκτυο που τη συνδέει με την Τρίπολη και την Αθήνα. Θα πρέπει να αποτελέσει η ίδια το κέντρο ενός σύγχρονου και ασφαλούς οδικού δικτύου, που να τη συνδέει με όλες τις περιοχές της Μεσσηνίας.

Η αναβάθμιση και η ανάδειξη του ΔΗΠΕΘΕΚ, καθώς και η λειτουργία του Μεγάλου Χορού, σε συνδυασμό με το διεθνώς αναγνωρισμένο Φεστιβάλ Χορού, αναδεικνύουν την Καλαμάτα ως κέντρο σύγχρονου πολιτισμού.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο περιφερειάρχης, όταν είχε διατελέσει υφυπουργός Πολιτισμού, είχε λύσει τα προβλήματα που υπήρχαν και αφορούσαν στο Μέγαρο Χορού, ενώ είχε δρομολογήσει σε συνεργασία με τον τότε δήμαρχο Καλαμάτας κ. Κουτσούλη την ένταξή του στο 3ο ΚΠΣ.

Σήμερα, ο κ. Τατούλης, ως περιφερειάρχης πλέον, σε συνεργασία με το δήμαρχο Καλαμάτας κ. Νίκα, προσπαθούν, σε μια εξαιρετικά δύσκολη οικονομική συγκυρία, για τη λειτουργία, την ανάδειξη και την αξιοποίησή του.

Η Καλαμάτα, όμως, πρέπει να αποκτήσει ταυτότητα, κι αυτό μπορεί να γίνει μόνο έχοντας σαφή στρατηγικό σχεδιασμό ανάπτυξης, με συγκεκριμένες κατευθύνσεις, προτεραιότητες, δράσεις και στόχους.

Κάνοντας ένα πολιτικό σχόλιο θα έλεγα ότι η Καλαμάτα αποτελεί τη μεγαλύτερη πολιτική πρόκληση.

Το πρώτο βήμα της ουσιαστικής λειτουργικής αναβάθμισης του αεροδρομίου της Καλαμάτας έχει επιτευχθεί μέσα από την εξασφάλιση της συμφωνίας που κλείσαμε με τη διεθνή αεροπορική εταιρεία Easy Jet, που έχει αναγνωρισμένα μεγάλη ικανότητα στη μεταφορά τουριστών.

Είναι επιτυχία το γεγονός ότι, σε περίοδο μεγάλης οικονομικής κρίσης, την επόμενη χρονιά στην Πελοπόννησο θα προσγειώνονται στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας 5 νέες προγραμματισμένες πτήσεις, καθώς και 6 νέες charter πτήσεις.

Η επέκταση των πτήσεων και η καθιέρωση ενός νέου διεθνούς κόμβου στην Πελοπόννησο θα έχουν καταλυτικό ρόλο και θετική επίδραση σε όλους τους τομείς του τουρισμού, της οικονομίας και της κοινωνίας. Οι νέες επιβεβαιωμένες πτήσεις για το 2013 θα είναι πάνω από 200. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι το γεγονός ότι οι πτήσεις θα ξεκινήσουν από τη Γερμανία και τη Σουηδία από το Μάρτιο. Εξέλιξη που δημιουργεί τις συνθήκες η Πελοπόννησος να γίνει προορισμός για όλο το χρόνο. Οι νέες πτήσεις αναμένεται να μεταφέρουν τουλάχιστον 23.000 χιλιάδες επισκέπτες στην Πελοπόννησο.

Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, απαιτείται αλληλεγγύη και κοινωνική συνοχή. Η προσφορά της Εκκλησίας στον τομέα αυτό είναι πολύ μεγάλη. Η Ιερά Μητρόπολη Μεσσηνίας επιτελεί σημαντικό έργο και η Περιφέρεια Πελοποννήσου στέκεται αρωγός σε όλη αυτή την προσπάθεια. Ενδεικτικά αναφέρω ότι εξετάζεται η δυνατότητα ένταξης στο ΕΣΠΑ ενός ξενώνα στο Νοσοκομείο Καλαμάτας, που θα φιλοξενεί τους συνοδούς – συγγενείς των φιλοξενούμενων ασθενών, κάτι το οποίο είναι πρόταση και όραμα του μητροπολίτη Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομου.

Δέσμευσή μας προς όλους τους Πελοποννήσιους και τους Μεσσήνιους είναι ότι θα συνεχίσουμε με πιο εντατικούς ρυθμούς να υλοποιούμε το συμβόλαιο που υπογράψαμε με τους πολίτες το Νοέμβριο του 2010.

Η Πελοπόννησος άλλαξε πορεία και βαδίζει με ελπίδα και προοπτική στο μέλλον.



Προσθήκη νέου σχολίου

Σχετικές Ειδήσεις