Αρχαιολογικό Μουσείο Μεσσηνίας: Ο πολιτισμός πνιγμένος στις κοτσιλιές

Πρώτη Δημοσίευση: 29/07/2019 08:58 - Τελευταία Ενημέρωση: 29/07/2019 08:58
Αν το κεντρικότερο μουσείο της Μεσσηνίας ήταν θεματικό και αφιερωμένο στα πτηνά, ίσως τότε η εικόνα που παρουσιάζει το Αρχαιολογικό Μουσείο Μεσσηνίας να ήταν φυσιολογική. Όμως, επειδή δεν είναι, η κατάσταση στο εξωτερικό του λόγω των περιστεριών χαρακτηρίζεται τουλάχιστον «τραγική».
Για το συγκεκριμένο ζήτημα έχουμε γράψει δεκάδες φορές, με τους ανθρώπους του μουσείου να προβαίνουν κάποιες φορές σε καθαρισμό, όμως τα περιστέρια επιστρέφουν! Έτσι, δημιουργούν φωλιές, με τις κοτσιλιές να έχουν «διακοσμήσει» πολλά σημεία εξωτερικά του κτηρίου, ενώ οι καταστηματάρχες της περιοχής δηλώνουν αγανακτισμένοι λόγω της εικόνας αλλά και της δυσοσμίας.
Αποκορύφωμα, δε, είναι ότι σε ένα από τα παράθυρα του μουσείου υπάρχει ένα νεκρό περιστέρι, σε κατάσταση μάλιστα σήψης, ενώ το πότε και αν θα απομακρυνθεί, παραμένει άγνωστο!
Για την παραπάνω εικόνα δε φταίνε τα περιστέρια, αλλά επιβάλλεται να φύγουν από εκεί και να κάνουν αλλού τις φωλιές τους. Δεν είναι τυχαίο, δε, που σε άλλα κτήρια τοποθετούν κατασκευές για να τα απωθούν.
Ας ελπίσουμε ότι έπειτα από αυτό το δημοσίευμα θα δοθεί μόνιμη λύση.
  
Λίγα λόγια
Κι αφού γράψαμε για το εξωτερικό του μουσείου, θεωρούμε σκόπιμο να γράψουμε γενικότερα για αυτό, καθώς αποτελεί, ή θα έπρεπε να αποτελεί, πόλο έλξης για όσους επισκέπτονται την πόλη.
Το κτήριο βρίσκεται στην καρδιά του Ιστορικού Κέντρου της Καλαμάτας, εκεί όπου παλιά βρισκόταν η Δημοτική Αγορά, η οποία κατακλυζόταν καθημερινά από το πολύβουο πλήθος των εμπόρων και των πελατών.
Μετά τον καταστροφικό σεισμό του 1986 το οικοδόμημα της Αγοράς κατεδαφίστηκε λόγω των σοβαρών ζημιών που είχε υποστεί. Το νέο οικοδόμημα, που κατέλαβε τη θέση της παλαιάς Αγοράς, παραχωρήθηκε από το Δήμο Καλαμάτας στο υπουργείο Πολιτισμού, προκειμένου να λειτουργήσει ως Αρχαιολογικό Μουσείο.
 
Η έκθεση
Στόχος της έκθεσης είναι η όσο το δυνατόν πληρέστερη παρουσίαση των αρχαιοτήτων της Μεσσηνίας διαχρονικά, δηλαδή από τους Προϊστορικούς Χρόνους έως και τη Βυζαντινή Εποχή, προκειμένου ο επισκέπτης κατά την περιήγησή του στις επιμέρους εκθεσιακές ενότητες να αποκτά σφαιρική αντίληψη της πολιτισμικής εξέλιξης κάθε περιοχής δια μέσου των αιώνων.
Ακολουθώντας την παλιά γεωγραφική διαίρεση του νομού σε τέσσερις επαρχίες, Καλαμάτας, Μεσσήνης, Πυλίας και Τριφυλίας, η έκθεση αναπτύσσεται σε αντίστοιχες μεγάλες γεωγραφικές ενότητες, μέσα στις οποίες εντάσσονται οι σημαντικότερες αρχαιολογικές θέσεις με αντιπροσωπευτικά ευρήματα, που προέρχονται είτε από ανασκαφές είτε από επιφανειακές έρευνες ή ακόμη και από τυχαίες παραδόσεις αρχαίων από τους απλούς πολίτες.
Προκειμένου ο επισκέπτης να "διεισδύσει" στις γεωγραφικές ενότητες, ακολουθεί μια κεντρική "οδική αρτηρία", ανάμεσα στις προθήκες και τα εκθέματα, θυμίζοντας τη ροή του ποταμού Παμίσου, που διατρέχει μεγάλο μέρος της Μεσσηνίας και εκβάλλει στο Μεσσηνιακό κόλπο.
Από την κεντρική κυκλοφοριακή αρτηρία διακλαδώνονται οι δευτερεύοντες δρόμοι που οδηγούν στις τέσσερις ενότητες των επαρχιών. Κάθε ενότητα παρουσιάζει αυτοτέλεια και ο επισκέπτης μπορεί επιλεκτικά να δει μέρος της έκθεσης, χωρίς να ακολουθήσει ολόκληρη την πορεία της κεντρικής αρτηρίας.

Του Παναγιώτη Μπαμπαρούτση



Προσθήκη νέου σχολίου

Σχετικές Ειδήσεις